Σε έντονο ανταγωνισμό με τους διαδικτυακούς της αντιπάλους βρίσκεται η Inditex, ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής στον κόσμο και ιδιοκτήτης της αλυσίδας Zara, βλέποντας τις online πωλήσεις της να πέφτουν έναντι άλλων αποκλειστικά οnline καταστημάτων όπως Boohoo.com και το Missguided.

Οι ανταγωνιστές της μπορούν να κυκλοφορούν τα νέα σχέδια ρούχων αρκετά πιο γρήγορα –μόλις μια εβδομάδα μετά τον σχεδιασμό στο σημείο πώλησης – ενώ ανανεώνουν καθημερινά τα site τους με εκατοντάδες νέα σχέδια.

Σε μια προσπάθεια να διατηρήσει την κυριαρχία της, η ισπανική εταιρεία αναπτύσσει νέες τεχνολογίες, στοχεύοντας τις εταιρείες τεχνολογίας και προσλαμβάνοντας ταλέντα από startup επιχειρήσεις.

Η επιτυχία ή η αποτυχία αυτών των προσπαθειών θα καθορίσει το αν η Inditex μπορεί να προσαρμοστεί στο μεταβαλλόμενο τοπίο των λιανικών πωλήσεων, όπου αναμένεται η Amazon να ξεπεράσει τα Macy's ως ο μεγαλύτερος πωλητής ενδυμάτων στις ΗΠΑ.

Σε γενικές γραμμές, το μέλλον θα δείξει εάν ο συνδυασμός των online πωλήσεων με ένα μεγάλο δίκτυο φυσικών καταστημάτων μπορεί τελικά να κυριαρχήσει στη μαζική αγορά, όπου βρίσκει κανείς παντελόνια να πωλούνται για λιγότερο από 30 ευρώ (35 δολάρια) και σε φορέματα κάτω από 50 ευρώ χωρίς να υπάγονται στις προσφορές και τις εκπτώσεις.

Να σημειωθεί ότι η ετιαρεία διαθέτει ήδη μονάδα καινοτομίας, με επικεφαλής τον πρώην μηχανικό του κλάδου των τηλεπικοινωνιών Αλεχάντρο Φερέρ και τον ιδρυτή της startup Ντέιβιντ Αλαγιόν. Ωστόσο μέχρι στιγμής ελάχιστα έχει αποκαλύψει για το έργο της εν λόγων μονάδας.

Σύμφωνα με τις λίγες πληροφορίες η μονάδα αυτή δοκιμάζει όλους τους πιθανούς τρόπους βελτίωσης χειρισμού των αποθεμάτων. Ταυτόχρονα έχει ήδη επικοινωνήσει με την Fetch Robotics με έδρα την Καλιφόρνια για να δοκιμάσει πώς θα ρομπότ θα μπορούσαν να εργαστούν στην απογραφή των αποθεμάτων σύμφωνα με το Reuters.

Παράλληλα έχει συνεργαστεί με την Intel για τη δημιουργία συσκευών που μπορούν να μετρήσουν γρήγορα τον όγκο των ενδυμάτων σε κιβώτια.

Τέλος η μονάδα δοκιμάζει όλες τις νέες τεχνολογίες ώστε να αξιοποιήσει στο έπακρο τα πλεονεκτήματά της έναντι των αντιπάλων που υπολείπονται φυσικών καταστημάτων.

Όπως έχει δηλώσει η ίδια επικεντρώνεται σε διάφορες έξυπνες τεχνολογικές λύσεις όπως οι εικονικοί βοηθοί που θα βοηθούν τους πελάτες ή η «έξυπνη τοποθεσία» - λειτουργία που επιτρέπει στην εφαρμογή της αλυσίδας να εντοπίζει που βρίσκεστε εντός του καταστήματος και να σας κατευθύνει ανάλογα με το προϊόν που αναζητάτε ή τις προσφορές που τρέχουν εκείνη την περίοδο.

Σύμφωνα με πηγή που προσκείμενη στην εταιρεία η Inditex έχει προχωρήσει μέχρι και σε συνεργασίες με τεχνολογικές εταιρείες όπως η Jetlore οι οποίες χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημνοσύνη για να προβλέψουν την καταναλωτική συμπεριφορά αλλά και την ισπανική big data startup El Arte De Medir.

Τα στελέχη της, τα οποία είναι ιδιαιτέρως αμίλητα και σπανίως παραχωρούν συνεντεύξεις ακολουθώντας την γραμμή της εταιρείας επιβεβαίωσαν τις λειτουργία του τεχνολογιού τμήματος αλλά σημείωσαν ότι τα προαναφερθέντα σενάρια βρίσκονται στο στάδιο των δοκιμών. Όπως ήταν αναμενόμενο λεπτομέρειες δεν δόθηκαν σημειώνοντας ότι πρόκειτα για εμπορικά ευαίσθητες πληροφορίες.

Η «μυστική» συνταγή των Zara

Να υπενθυμίσουμε ότι η Ζάρα πρωτοστάτησε στην ιδέα της fast-fashion στη δεκαετία του 1980. Ήταν η πρώτη εταιρεία μάλιστα που κατάφερε να προσαρμοστεί ταχύτατα στις μεταβαλλόμενες τάσεις, χρησιμοποιώντας ευέλικτες αλυσίδες εφοδιασμού που παρήγαγαν προμήθειες κοντά στην έδρα για να επιταχύνουν τους «χρόνους παράδοσης» σε περίπου τρεις εβδομάδες.

Ωστόσο οι ταχύτατα αναπτυσσόμενοι παίκτες της διαδικτυακής αγοράς οι οποίοι δεν επιβαρύνονται με το κόστος των μεγάλων φυσικών καταστημάτων καταφέρνουν να φέρουν την παραγωγή πολύ πιο κοντά στην διανομή και να ανανεώνουν τα εμπορεύματά τους.

Το Boohoo.com, που ιδρύθηκε στη βρετανική πόλη του Μάντσεστερ το 2006, λειτουργεί με ένα μοντέλο «δοκιμής κι επανάληψης» δηλαδή παράγει μικρές παρτίδες αυξάνοντας την παραγωγή στα κομμάτια που σημειώνουν τις καλύτερες πωλήσεις. Πάνω δε από τα μισά προϊόντα κατασκευάζονται στη Βρετανία.

Η εταιρεία, οι πωλήσεις της οποίας διπλασιάστηκαν πέρυσι, δήλωσε ότι καταφέρνει να παραδίδει τα εμπορέυματα σε μόλις δύο εβδομάδες. Από την άλλη η Missguided, η οποία έχει επίσης έδρα στο Μάντσεστερ, δήλωσε ότι ο χρόνος παράδοσης μπορεί να φτάνει την μια εβδομάδα.

Το μοντέλο της Inditex παράγει τα περισσότερα εμπορεύματά της στην έδρα της στη Γαλικία, στη βόρεια Ισπανία, ώστε οι παραγγελίες να μπορούν να αποστέλλονται γρήγορα στο δίκτυο των άνω των 7.000 καταστημάτων παγκοσμίως. Οι προμηθευτές της είναι κυρίως στην Ισπανία, την Πορτογαλία, την Τουρκία και το Μαρόκο, αντί των παραδοσιακών κόμβων παραγωγής της Ασίας.