Πιθανή αναστολή ισχύος των νέων εκπομπών CO2 στην Ευρώπη

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πιθανή αναστολή ισχύος των νέων εκπομπών CO2 στην Ευρώπη
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν από την ΕΕ αναβολή των αυστηρών ορίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα λόγω κορονοϊού και οικονομικής κρίσης.

Ο κλάδος του αυτοκινήτου περνά εξαιτίας του κορονοϊού βαθιά κρίση και οι προβλέψεις για το μέλλον του είναι δυσοίωνες, οπότε προσπαθεί να βελτιώσει λίγο τη δύσκολη θέση του με μία αναστολή των αυστηρότερων ορίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, που ισχύουν από εφέτος στην ΕΕ για τα καινούρια οχήματα. Ήδη έχουν ξεκινήσει κρούσεις, ώστε να αναβληθεί η εφαρμογή των νέων ορίων εφέτος και να γλιτώσουν οι εταιρείες αυτοκινήτου τα εξοντωτικά πρόστιμα ύψους αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ή ακόμη και δισεκατομμυρίων ευρώ.

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, μαζί με τις αντίστοιχες ενώσεις των προμηθευτών εξαρτημάτων αυτοκινήτων, κατασκευαστών ελαστικών, εμπόρων αυτοκινήτων και επισκευαστών, απέστειλαν κοινή επιστολή στις 25 Μαρτίου προς την πρόεδρο της ευρωπαϊκής επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Σε αυτή ζήτησαν, μεταξύ άλλων, τη δυνατότητα παράτασης εφαρμογής των νέων ορίων ρύπων και των προστίμων που αυτές επιφέρουν. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρουν:

“Έχει ανασταλεί η παραγωγή, η ανάπτυξη προϊόντων, οι δοκιμές αλλά και η διαδικασία πιστοποιήσεων νέων αυτοκινήτων. Αυτό υπονομεύει τα σχέδια που είχαμε κάνει ώστε να προετοιμαστούμε για συμμόρφωση με τους ισχύοντες και μελλοντικούς νόμους και κανονισμούς της ΕΕ εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών. Συνεπώς, πιστεύουμε ότι θα χρειαστεί κάποια προσαρμογή στο χρονοδιάγραμμα αυτών των νόμων. Σας διαβεβαιώνουμε ωστόσο, ότι δεν πρόκειται να αμφισβητήσουμε τους νόμους καθαυτούς ούτε τους βασικούς στόχους της οδικής ασφάλειας, της κλιματικής αλλαγής και της προστασίας του περιβάλλοντος”.

Σύμμαχος αυτής της προσπάθειας του κλάδου είναι και ο πρώην Επίτροπος Περιβάλλοντος της ΕΕ, Γκίντερ Έτινγκερ. Ο Γερμανός χριστιανοδημοκράτης πολιτικός υποστηρίζει μία χαλάρωση των ορίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και δήλωσε ότι «η πολιτική δεν επιτρέπεται να επιμένει σε οδηγίες, οι οποίες αποφασίστηκαν κάτω από διαφορετικές επιχειρηματικές συνθήκες».

Τα νέα δεδομένα

Όπως αναφέρει ο Έτινγκερ, κανένας δεν μπορεί πλέον να προβλέψει εξαιτίας της κρίσης, πώς θα διαμορφωθεί η σύνθεση του στόλου των καινούριων αυτοκινήτων και το ποσοστό ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε αυτόν εφέτος ή τον επόμενο χρόνο. Γι αυτό παρακινεί τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να επιδιώξουν μία συνεννόηση με τις Βρυξέλλες εφόσον αποδειχθούν ανέφικτοι οι σημερινοί στόχοι λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.

Γκίντερ Έτινγκερ
Ο πρώην Επίτροπος Περιβάλλοντος της ΕΕ, Γκίντερ Έτινγκερ, υποστηρίζει τις θέσεις των κατασκευαστών αυτοκινήτων για αναστολή της ισχύος των νέων κανονισμών εκπομπών CO2.

Με βάση τα σημερινά δεδομένα εκτιμάται ότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτου κινδυνεύουν με συνολικά πρόστιμα ύψους μεταξύ 15 έως 20 δισεκατομμυρίων ευρώ, αν υπερβαίνουν οι στόλοι τους στα τέλη του 2020 κατά μέσο όρο τα 95 γρ. εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο διαδρομής. Ο Έτινγκερ υπογραμμίζει τη σημασία της χαλάρωσης και αναστολής εφαρμογής των νέων ορίων λέγοντας χαρακτηριστικά: «Εδώ μιλάμε για μία βιομηχανία – κλειδί με πολλά εκατομμύρια θέσεις εργασίας σε όλη την Ευρώπη, της οποίας η ανταγωνιστικότητα πρέπει να διατηρηθεί οπωσδήποτε».

Ευκαιρία για πιο ομαλή προσαρμογή

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θεωρούν ότι τα ισχύοντα όρια ήταν έτσι και αλλιώς πολύ δύσκολο να επιτευχθούν ακόμη και κάτω από κανονικές συνθήκες, ωστόσο τώρα πλέον τα χαρακτηρίζουν ουτοπικά και ανέφικτα. Η πανδημία του κορονοϊού αναμένεται να μειώσει τους επόμενους μήνες δραματικά τη ζήτηση για ηλεκτροκίνητα και Plug-in υβριδικά μοντέλα, αλλά και τη διαθεσιμότητά τους στην αγορά λόγω προβλημάτων στην παραγωγή τους. Χωρίς όμως έναν σημαντικό αριθμό πωλήσεων τέτοιων μοντέλων είναι επί της ουσίας ανέφικτος ο στόχος των 95 γρ. διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο.

Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης τήρησε στάση…Πυθίας σε σχετικό ερώτημα περί αναβολής ισχύος των νέων ορίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και απάντησε ότι «στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή δεν μπορούμε να κάνουμε εικασίες για πιθανές επιπτώσεις σε επιμέρους πεδία της πολιτικής». Στη συγκεκριμένη περίπτωση αναμένεται πάντως να δείξει η ΕΕ γρηγορότερα αντανακλαστικά, αφού απειλείται ένας βιομηχανικός κλάδος ζωτικής σημασίας για τη Γερμανία, τη Γαλλία και όχι μόνον.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider