H Κίνα προκαλεί πονοκέφαλο στις ξένες εταιρείες αυτοκινήτων

Viber Whatsapp Μοιράσου το
H Κίνα προκαλεί πονοκέφαλο στις ξένες εταιρείες αυτοκινήτων
Η κινέζικη αγορά αυτοκινήτου εμφάνισε το 2018 για πρώτη φορά μετά από σχεδόν 30 χρόνια μείωση πωλήσεων, με αποτέλεσμα σημαντικές ζημιές για γνωστές εταιρείες του κλάδου.

Μετά από δύο δεκαετίες συνεχούς και μεγάλης ανάπτυξης η κινέζικη αγορά αυτοκινήτου προκάλεσε ένα οδυνηρό πλήγμα στους κατασκευαστές οχημάτων με μειωμένες πωλήσεις κατά 2,8%. Η συγκεκριμένη πτώση φαίνεται εκ πρώτης όψης ήπια, ωστόσο κρίνεται σημαντική εξαιτίας του τεράστιου μεγέθους της πρώτης αγοράς αυτοκινήτων στον πλανήτη, αλλά και εξαιτίας του υψηλού συμβολισμού της, καθώς ήταν η πρώτη εδώ και σχεδόν 30 ολόκληρα χρόνια!

Το πλήγμα ήταν ιδιαίτερα δυνατό για ορισμένες μάρκες από το εξωτερικό, που ειδικεύονται στην κατασκευή μαζικών μοντέλων με χτυπητό παράδειγμα τη Ford, η οποία κατέγραψε 37% λιγότερες πωλήσεις, αλλά και την Peugeot με -44%. Σημαντική μείωση κατέγραψαν πάντως και οι ντόπιοι αυτοκινητοκατασκευαστές με -5,8%, ενώ το συνολικό τους μερίδιο έπεσε το 2018 στο 41,6% έναντι 42,4% το 2017.

Η συγκεκριμένη τάση έχει προκαλέσει νευρικότητα σε ορισμένους ευρωπαίους και αμερικανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων, επειδή έχουν επενδύσει πολλά δισεκατομμύρια στη δημιουργία μονάδων παραγωγής οχημάτων στην Κίνα. Κάποια από αυτά υπολειτουργούν και παράγουν λόγω της μειωμένης ζήτησης πολύ λιγότερα οχήματα, με αποτέλεσμα μεγάλες ζημιές για τους ιδιοκτήτες τους. Σύμφωνα με τους Financial Times, το πρώτο εξάμηνο του 2019 αντιστοιχούσε η παραγωγή των εργοστασίων της Ford στην Κίνα μόλις στο 11% της παραγωγικής τους δυναμικότητας! Το αντίστοιχο ποσοστό για τις μονάδες της PSA και της κινέζικης συνεταίρου της Dongfeng ανερχόταν –για το ίδιο διάστημα- στο 22%.

Για να πετύχει ένα εργοστάσιο αυτοκινήτων Break-even και να λειτουργεί χωρίς ζημιές, απαιτείται να αξιοποιεί τουλάχιστον το 75% της παραγωγικής του δυναμικότητας, ενώ για αξιόλογα κέρδη πρέπει να υπερβαίνει το συγκεκριμένο ποσοστό το 80%.

Η μειωμένη ζήτηση και το φρενάρισμα της παραγωγής σε τέτοιες μεγάλες μονάδες συσσωρεύουν πολύ γρήγορα ζημιές ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, καθώς τα εργοστάσια έχουν τεράστια πάγια έξοδα. Κυριότερα από αυτά είναι βεβαίως οι αποδοχές του προσωπικού τους, αλλά και το υψηλότατο ενεργειακό κόστος για τη λειτουργία των μηχανημάτων, όπως είναι οι πρέσες για τις λαμαρίνες, αλλά και τα βαφεία των εργοστασίων αυτοκινήτων.

Αλλαγές σχεδίων από τους ξένους κατασκευαστές

Γνώστες της αγοράς, ανέφεραν στους Financial Times, ότι κάποιοι αυτοκινητοκατασκευαστές σκέπτονται την επανατοποθέτησή τους στην Κίνα. Θεωρείται ωστόσο απίθανο το σενάριο αποχώρησής τους από αυτήν λόγω του μεγέθους και της σημασίας της αγοράς της, ενώ κάτι τέτοιο θα προκαλούσε προβλήματα και στο γόητρό τους σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ετσι επεξεργάζονται διάφορα σχέδια για ένα δυναμικό comeback στη μεγαλύτερη σε πληθυσμό χώρα του πλανήτη. Η Ford έχει ανακοινώσει ήδη το λανσάρισμα μίας σειράς νέων μοντέλων στην Κίνα, αλλά και ένα παγκόσμιο σχέδιο αναδιάρθρωσης του ομίλου. Στην PSA θα δώσουν μεγαλύτερη έμφαση στη μάρκα πολυτελείας DS και ιδιαίτερα στα SUV της, καθώς θεωρούν ότι ταιριάζουν πολύ στη συγκεκριμένη αγορά, ενώ ετοιμάζονται να κάνουν «απόβαση» στην Κίνα και με την Opel, εκτιμώντας ότι πρόκειται για μία κίνηση με προοπτικές.

Κανένας κατασκευαστής αυτοκινήτων δεν μπορεί να προβλέψει, πόσο θα διαρκέσει η ύφεση στην κινέζικη αγορά, από την οποία ωστόσο έμειναν στο απυρόβλητο μάρκες πολυτελείας, όπως οι Daimler και BMW που είχαν πέρυσι αμελητέες μειώσεις πωλήσεων. Μάλιστα, εξακολούθησαν να εμφανίζουν και το 2018 κερδοφορία στην Κίνα, καθώς τα εργοστάσιά τους λειτουργούσαν εκεί τον προηγούμενο χρόνο με πάνω από το 90% της παραγωγικής τους δυναμικότητας.

Το αισιόδοξο σενάριο για τα επόμενα χρόνια προβλέπει άνοδο της κινέζικης αγοράς αυτοκινήτου, αλλά σε ένα πολύ χαμηλό ποσοστό που θα κυμανθεί μεταξύ 1% και 2%. Αυτό θα λειτουργήσει σίγουρα θετικά, όμως είναι προφανές ότι η εποχή των διψήφιων ποσοστών αύξησης, χάρη στα οποία έμοιαζε η Κίνα με Ελντοράντο για τις εταιρείες αυτοκινήτου, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider