Renault και FCA: Συνοικέσιο ή γάμος από έρωτα;

Πέτρος Πιτσίνης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Renault και FCA: Συνοικέσιο ή γάμος από έρωτα;
Από μία ενδεχόμενη συγχώνευση της Renault με τη Fiat Chrysler θα γεννιόταν ένας παγκόσμιος γίγαντας στον χώρο του αυτοκινήτου, με πιο ωφελημένη τη Fiat.

To μέγεθος μετρά στην αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτής της άποψης ήταν ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Fiat Chrysler Automobiles (FCA), που αποδήμησε εις Κύριον το καλοκαίρι του 2018. Ο Ιταλοκαναδός μάνατζερ υποστήριζε, ότι στο μέλλον θα επιβιώσουν μόνον αυτοκινητιστικοί όμιλοι με ετήσιες πωλήσεις τουλάχιστον 5 εκατ. οχημάτων και είχε υποβάλλει δημόσια προτάσεις συγχώνευσης στην αμερικανική General Motors και στη γερμανική Volkswagen.

O διάδοχός του Μάικλ Μάνλεϊ έχει προφανώς τις ίδιες απόψεις με τον προκάτοχό του στον υψηλότερο θώκο της FCA, όμως δουλεύει πιο διπλωματικά, για να φτάσει στον στόχο του. Φαίνεται πάντως, ότι έχει κάνει υπογείως όλες τις απαραίτητες προεργασίες, ώστε να είναι σε θέση να υποβάλλει δημόσια πρόταση συγχώνευσης προς τη Renault και το Νούμερο Ένα των Γάλλων, Τιερί Μπολορέ, να δεχτεί την έναρξη των συζητήσεων. Εφόσον υλοποιηθεί αυτό το μεγαλεπήβολο σχέδιο, θα γεννηθεί ένας αυτοκινητιστικός γίγαντας με ετήσια παραγωγή αυτοκινήτων άνω των 15 εκατ. οχημάτων, αν ενταχθούν στο νέο σχήμα και οι σύμμαχοι της Renault, Nissan και Mitsubishi. Aς δούμε αναλυτικά τα πραγματικά δεδομένα και τα οφέλη για όλες τις πλευρές.

Η κατάσταση της FCA και της Renault

Η Fiat είναι μεν εκείνη, που εξαγόρασε την Chrysler, όμως στην πορεία πήραν οι Αμερικανοί το πάνω χέρι, καθώς η κερδοφορία –και η ίδια η ύπαρξη- του ομίλου βασίζεται τα τελευταία χρόνια στην επιτυχημένη παρουσία της Jeep. Από την πλευρά της, η Renault έχει ξεπεράσει την κρίση του παρελθόντος, επέστρεψε στη λεωφόρο των επιτυχιών και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας, όσον αφορά στην αυτοκίνηση. Αρα, από τη λάμψη των Γάλλων, θα κέρδιζε σίγουρα στο μέλλον πόντους και η Fiat.

Γκάμα μοντέλων

Η Fiat και η Renault έχουν ισχυρή παρουσία στις μικρές και στις μικρομεσαίες κατηγορίες. Ωστόσο, η γκάμα των Ιταλών είναι αρκετά γερασμένη, καθώς το –ακόμη επιτυχημένο και δημοφιλές- 500 μετρά σχεδόν δώδεκα χρόνια ζωής, το Panda θεωρείται επίσης παρωχημένο, η παραγωγή του Punto τελείωσε και υπάρχει μόνον ένα SUV, το 500X. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο κόστος εξαγοράς της Chrysler από τη Fiat, που στέρησε από τους Ιταλούς απαραίτητους πόρους για την εξέλιξη νέων μοντέλων. Η Renault από την πλευρά της άργησε να ανέβει στο τρένο των SUV, τώρα όμως διαθέτει ήδη τρία τέτοια, μεταξύ των οποίων το Captur, που κατέχει την πρώτη θέση σε πανευρωπαϊκές πωλήσεις στην κατηγορία του.

Στις μεγαλομεσαίες κατηγορίες εκπροσωπείται μόνον η Renault με δύο μοντέλα, όμως η FCA έχει παρουσία με τις premium μάρκες Alfa Romeo, Maserati και Jeep. Οι δύο πρώτες δεν είναι τόσο επιτυχημένες εμπορικά, όμως η Jeep έχει εξελιχθεί σε πυλώνα του ιταλοαμερικανικού ομίλου. Αναμφίβολα, θα υπάρξουν σε αυτές τις κατηγορίες συνέργειες για εξοικονόμηση κόστους στην εξέλιξη και στην παραγωγή νέων μοντέλων, κυρίως με λογότυπα της Alfa Romeo και της Renault και όχι τόσο πολύ της Fiat.

Προοπτικές στα επαγγελματικά οχήματα

Renault και FCA συνεργάζονται ήδη από το 2014 στα επαγγελματικά οχήματα.

Εδώ υπάρχει συνεργασία μεταξύ των δύο ομίλων από το 2014. Σύμφωνα με στοιχεία του 2017, το συνολικό μερίδιο των επαγγελματικών οχημάτων των Renault, FCA και Nissan φτάνει στην Ευρώπη το 25%. Ωστόσο, η Fiat συνεργάζεται στον κλάδο των επαγγελματικών οχημάτων και με τον γαλλικό όμιλο PSA, στον οποίο ανήκουν οι μάρκες Peugeot, Citroen και –πρόσφατα- η Opel. Αν διατηρηθεί αυτή η συγκεκριμένη συνεργασία και στο μέλλον, θα έχει το νέο σχήμα μαζί με τη Renault και τη Nissan ένα μερίδιο γύρω στο 50%, όσον αφορά στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα στην Ευρώπη. Δεν είναι ίσως τυχαίο, ότι πρόσφατα ανακοίνωσαν η VW και η Ford τη συμμαχία τους στον τομέα των επαγγελματικών μοντέλων, προφανώς για να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικότερα το νέο πολυσχήμα.

Ηλεκτροκίνηση και νέες τεχνολογίες

Renault και Nissan ανήκουν στις πρωτοπόρες εταιρείες, έχοντας εξελίξει ήδη ένα σύστημα αυτόνομης οδήγησης για μελλοντική εφαρμογή. Επίσης η Nissan έχει λανσάρει ήδη το ηλεκτρικό Leaf δεύτερης γενιάς και η Renault ετοιμάζεται να κάνει το ίδιο με το νέο Zoe. Αντίθετα, η FCA μάλλον πιάστηκε στον ύπνο, όσον αφορά στις εναλλακτικές μορφές αυτοκίνησης και δεν έχει ούτε ένα ηλεκτρικό ή υβριδικό μοντέλο στη γκάμα της. Πάντως, ετοιμάζει Plug-in υβριδικές Alfa Romeo και Jeep με βάση τα πρωτότυπα, που παρουσίασε τον Μάρτιο στο Σαλόνι της Γενεύης. Επίσης η Fiat κυριαρχεί στην κατηγορία των αυτοκινήτων φυσικού αερίου, της οποίας ωστόσο το μέγεθος είναι πολύ μικρό σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Οφέλη και Plan B

Από μια τέτοια συγχώνευση θα έβγαινε πιθανότατα περισσότερο ωφελημένη η πλευρά της FCA, επειδή θα κάλυπτε αρκετές αδυναμίες και κενά. Ωστόσο και η Renault θα αποκόμιζε στρατηγικά πλεονεκτήματα, ενώ θα μπορούσε να ασκήσει έμμεσα πίεση και στη σύμμαχό της Nissan. Οι Γάλλοι πιέζουν εδώ και καιρό τους Ιάπωνες για μία συγχώνευση μεταξύ τους, στην οποία θα ήθελαν να έχουν το πάνω χέρι, αν και η Renault υστερεί σημαντικά σε πωλήσεις απέναντι στη Nissan. Οι διαπραγματεύσεις της Renault με την FCA θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως μοχλός πίεσης προς τη Nissan, ώστε να καμφθούν οι αντιρρήσεις της. Αν δεν υποχωρήσουν οι Ιάπωνες, τότε η συγχώνευση Renault/FCA θα ήταν ένα λογικό Plan B για τους Γάλλους. Το ιδανικό σενάριο θα ήταν βέβαια ένας ομαδικός…γάμος όλων, που θα γεννούσε έναν γίγαντα με ό,τι συνεπάγεται ωστόσο κάτι τέτοιο (συνέργειες και οικονομίες κλίμακα, αλλά και δυσλειτουργικά σχήματα, ασυμφωνίες, σύγκρουση μικροσυμφερόντων, κλπ.)

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider