Μετρό Αθήνας: Επόμενη στάση… Πειραιάς – Οι Μετροπόντικες της Γραμμής 4 και η επέκταση προς Ίλιον

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μετρό Αθήνας: Επόμενη στάση… Πειραιάς – Οι Μετροπόντικες της Γραμμής 4 και η επέκταση προς Ίλιον
Θέμα ημερών, εκτός απροόπτου, η έναρξη της λειτουργίας της συνολικής Γραμμής 3 που θα ενώσει το λιμάνι του Πειραιά με το αεροδρόμιο της Αθήνας. Πότε «σκάβουν» οι μετροπόντικες από Κατεχάκη και Γαλάτσι. «Ωριμάζει» η δημοπράτηση για την προέκταση προς το Ίλιον.

Θέμα χρόνου, ή αλλιώς ημερών, είναι πλέον η παράδοση της συνολικής επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό προς τον Πειραιά η οποία θα συνδέσει το μεγαλύτερο λιμάνι της με το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας (Ελ. Βενιζέλος, στα Σπάτα) μέσω μιας διαδρομής εκτιμώμενου χρόνου περίπου 50 λεπτών.

Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, ήδη στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, και κατ’ επέκταση στον εποπτευόμενο αρμόδιο φορέα της Αττικό Μετρό, έχουν ήδη «κυκλώσει» στο ημερολόγιο κάποιες συγκεκριμένες ημερομηνίες ως τελετή έναρξης λειτουργίας των 3 νέων σταθμών που θα παραδοθούν (Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο), άρα και του συνόλου της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά, στο πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου αν και πάντα το χρονοδιάγραμμα σε τέτοιου μεγέθους έργα είναι εύλογα «ρευστό». Ωστόσο, η ακριβής ημερομηνία, που άλλωστε πλησιάζει και ίσως να μην έχει τόση μεγάλη σημασία μια και είμαστε στην τελική ευθεία, θα καθοριστεί από κάποιες τεχνικές και... πολιτικές παραμέτρους.

Θέμα χρόνου η έναρξη της λειτουργίας

Άλλωστε, κι ενώ συνεχίζονται τα δοκιμαστικά δρομολόγια (εξ ου και κάποιες φορές έκλεισαν το τελευταίο χρονικό διάστημα οι σταθμοί της Γραμμής 3 προς τα Δυτικά) που θα οδηγήσουν στην έναρξη των εμπορικών, χρειάζονταν να «κλείσουν» κάποιες τελευταίες εκκρεμότητες με συνδέσεις ηλεκτρικών και ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων (πάνω από 40 συνολικά), τεχνικά θέματα, αρχιτεκτονικά, σηματοδοτήσεις, με την πλήρη ετοιμασία των σταθμών κ.α. Οπότε, μένει να φανεί το ακριβές timing (αν προλάβουν δηλαδή τον Σεπτέμβριο ή αν πάμε για Οκτώβριο όπως διαφαίνονταν) που αποτελεί συνάρτηση και άλλων παραγόντων, πέραν των τεχνικών. Όπως για παράδειγμα αν παραστεί, πέραν της ηγεσίας του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, όπως είχε πράξει προ 2ετίας στα εγκαίνια των σταθμών «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια» του Αττικό Μετρό. Θα πρέπει δηλαδή να γίνει συντονισμός και να «βγει» το timing των εγκαινίων.

Ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, πολλές φορές έχει προαναγγείλει ότι «αρχές φθινοπώρου θα παραδοθούν οι τρεις σταθμοί της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά». Με τη λειτουργία των τριών νέων σταθμών «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», η απόσταση από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο θα καλύπτεται σε 50 λεπτά. Ήδη στις 6 Ιουλίου 2020 παραδόθηκαν προς χρήση στο επιβατικό κοινό οι 3 πρώτοι σταθμοί Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια. Σημειωτέον ότι οι σταθμοί που παραδόθηκαν σε λειτουργία έχουν σχεδιαστεί από την Αττικό Μετρό Α.Ε. με προτεραιότητα στα βιοκλιματικά χαρακτηριστικά και στη ασφαλή μετακίνηση των επιβατών στο δίκτυο Μετρό. Με τη λειτουργία των τριών πρώτων σταθμών της επέκτασης προς Πειραιά υπολογίζονται σε 63.000 ημερησίως, οι πρόσθετες επιβιβάσεις συνολικά στο δίκτυο, ενώ οι κάτοικοι των Δήμων Αγίας Βαρβάρας, Κορυδαλλού και Νίκαιας έχουν στη διάθεση τους μια σύγχρονη γραμμή Μετρό.

Τα σημαντικά οφέλη

Η λειτουργία των 3 πρώτων περίπου 2 έτη νωρίτερα από την ολοκλήρωση του συνόλου της επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό έχει σημαντικότατα οφέλη, κοινωνικό-οικονομικά και άλλα, όπως θετικές επιπτώσεις στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής: μείωση κυκλοφορίας Ι.Χ. οχημάτων κατά 11.000 ημερησίως και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 60 τόνους ημερησίως. Με την ολοκλήρωση του έργου και τη θέση σε λειτουργία και των σταθμών Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο προβλέπεται αύξηση της συνολικής επιβατικής κίνησης στο δίκτυο του Μετρό σε 132.000 πολίτες ημερησίως, μειώνοντας τόσο την κυκλοφορία των Ι.Χ. οχημάτων κατά 23.000 ημερησίως όσο και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 120 τόνους ημερησίως.

Σημαντικό είναι να τονίσουμε ότι με την ολοκλήρωση του έργου, στο Σταθμό Πειραιά προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό Συγκοινωνιακό Κέντρο, συνενώνοντας λειτουργικά δυο γραμμές Μετρό (Γραμμές 1 και 3), το Λιμάνι, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο και την Επέκταση του Τραμ προς Πειραιά (5,4 χλμ. μονής γραμμής και 12 σταθμοί), διευκολύνοντας έτσι τις μετεπιβιβάσεις μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς. Επιπλέον, η σύνδεση που θα προκύψει μεταξύ του Λιμανιού του Πειραιά και του Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» μέσω της Γραμμής 3 του Μετρό, θα προσδώσει ιδιαίτερα αναπτυξιακά οφέλη τόσο στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και του Πειραιά, όσο και στην Εθνική Οικονομία γενικότερα.

Οι Μετροπόντικες της Γραμμής 4

Πέραν της Γραμμής 3 προς Πειραιά, εξελίξεις αναμένονται προσεχώς και στο μέτωπο της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας (τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου – Γουδή), ύψους 1,5 δισ. ευρώ. Ήδη ο ένας μετροπόντικας έφτασε και θα συναρμολογηθεί προσεχώς (ο πρώτος που θα σκάψει από Κατεχάκη), ενώ αναμένεται το επόμενο διάστημα και ο δεύτερος. Οι μετροπόντικες θα συναρμολογηθούν και θα πιάσουν δουλειά από τις αρχές του 2023. Η κυρίως σήραγγα θα διανοιχθεί, ως γνωστόν, με 2 μετροπόντικες, οι οποίοι θα ξεκινήσουν από τα δύο άκρα του Έργου, δηλαδή από το Φρέαρ Κατεχάκη και από το Φρέαρ Βεΐκου.

Το τμήμα Α της Γραμμής 4 αποτελεί τμήμα του προγραμματιζόμενου, μακροπρόθεσμα προς υλοποίηση, συνολικού έργου της Γραμμής 4 και έχει μήκος 12,8 χλμ. περίπου και επιπλέον περιλαμβάνει την Συνδετήρια Σήραγγα της Γραμμής 4 με τις Γραμμές 2 & 3 και την Σήραγγα Πρόσβασης και τον χώρο Εναπόθεσης/ Συντήρησης Συρμών Κατεχάκη. Το έργο περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή) και εννέα (9) ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα.

Το τμήμα Α της Γραμμής 4 μετρό και έχει σχεδιασθεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης και την εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Δικαστήρια και μεγάλα δημόσια κτίρια Οργανισμών ή Υπουργείων. Πρακτικά, όταν πραγματοποιηθεί το πρώτο δρομολόγιο, αυτό θα σημαίνει ότι: θα εξυπηρετεί 340.000 επιβάτες, 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα στο δρόμο,1.216 μεγαβατώρες εξοικονόμηση ενέργειας, 318 τόνοι λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Οι προδιαγραφές για τη γραμμή 4 ακολουθούν νέες τεχνολογίες, όπως τρένα χωρίς οδηγό, φιλικά προς το περιβάλλον και σχεδόν με πλήρως ανακυκλώσιμα υλικά, έξυπνα συστήματα λειτουργίας κ.α.

Η επέκταση προς Ίλιον

Επίσης, εντός του 2022, εκτός απροόπτου, ή έστω αρχές 2023, αναμένεται η δημοπράτηση της επέκτασης της γραμμής 2 προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς, με συνολικό μήκος τέσσερα χιλιόμετρα και προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ. Έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι προκαταρκτικές εργασίες και διερευνήσεις και συντάσσεται η προμελέτη ώστε να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός εντός του νέου έτους.

Προβλέπεται πως με την επέκταση θα εξυπηρετούνται καθημερινά πάνω από 50.000 επιβάτες, ενώ μελλοντικά η Αττικό Μετρό επεξεργάζεται σχέδιο επέκτασης προς περιοχές όπως το Καματερό, τα Νέα Λιόσια, το Μενίδι – Αχαρνές. Η πρώτη στάση θα είναι ο σταθμός ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ στη συμβολή των οδών Θηβών και Καππαδοκίας και ο δεύτερος είναι ο σταθμός ΙΛΙΟΝ στη συμβολή των οδών Θηβών και Ελαιών. Ο νέος τερματικός σταθμός θα ονομάζεται ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ και θα κατασκευαστεί στη συμβολή των οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς στα σύνορα Ιλίου και Καματερού.

Τα άλλα projects της Αθήνας

Από κει και πέρα, ως γνωστόν, σχεδιάζονται και άλλες επεκτάσεις του Μετρό στην Αθήνα, σε επόμενο στάδιο βέβαια, όπως της Γραμμής 1 (Ηλεκτρικός) προς Καλλιθέα και Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, οι επεκτάσεις προς Γλυφάδα και Κηφισιά, από το Άλσος Βεΐκου προς Πετρούπολη και από Ευαγγελισμό προς Ηλιούπολη - Υμηττό - ΠΥΡΚΑΛ, αν και προφανώς απαιτούνται μελέτες, χρόνος ωρίμανσης, χρηματοδοτήσεις κ.α.

Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι υπ. Υποδομών/Μεταφορών και Αττικό Μετρό έχουν στα σχέδιά τους ένα πλάνο επέκτασης του Μετρό που, συνδυαστικά με άλλα οδικά έργα (επεκτάσεις Αττικής Οδού) θα αποφορτίσουν συγκοινωνιακά το Λεκανοπέδιο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Μετρό: Κλειστοί οι σταθμοί «Νίκαια», «Κορυδαλλός» και «Αγία Βαρβάρα» το Σαββατοκύριακο

Καραμανλής: Επιλύουμε χρόνια προβλήματα στις επιβατικές μεταφορές και στον σιδηρόδρομο

gazzetta
gazzetta reader insider insider