Παίρνουν μπρος οι «μηχανές» των κατασκευών

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Παίρνουν μπρος οι «μηχανές» των κατασκευών
Η συνδρομή του κατασκευαστικού κλάδου στο στοίχημα επανεκκίνησης της οικονομίας, τα μεγάλα έργα και οι «λακκούβες».

Δυναμικό «παρών» στο μεγάλο στοίχημα επανεκκίνησης της ελληνικής οικονομίας την επόμενη μέρα μετά την κρίση του κορονοϊού ετοιμάζεται να δώσει ο εγχώριος κατασκευαστικός κλάδος, την ώρα που η χώρα χρειάζεται τη συνδρομή όλων των νευραλγικών τομέων για να βγει από το τούνελ της απρόσμενης ύφεσης.

Την επαύριον της πανδημίας οι κατασκευές καλούνται να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο, με τις μηχανές να έχουν αρχίσει να «ζεσταίνονται», ώστε να ξεμπλοκάρουν μεγάλα έργα, ικανά να δώσουν ανάσα στη διαφαινόμενη κρίση, προσφέροντας αναπτυξιακή προοπτική και άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας. Οι προσδοκίες πως ο εν λόγω κλάδος καλείται να συνδράμει στη δυναμική επάνοδο στην κανονικότητα έχουν ήδη αποτυπωθεί στο χρηματιστηριακό ταμπλό, με τις μετοχές των κατασκευών να έχουν επιδοθεί σε ράλι από 50% έως και... 128% το τελευταίο διάστημα, αφού οι επενδυτές προεξοφλούν πως η επιτάχυνση των μεγάλων έργων θα ρίξει «ζεστό χρήμα» στην οικονομία. Ωστόσο, όπως δηλώνουν παράγοντες της αγοράς στο insider.gr, η επανεκκίνηση των μεγάλων έργων πρέπει να αποτυπωθεί στην πράξη και να μην μείνει στη «θεωρία». Το στοίχημα πρέπει να είναι εμπροσθοβαρές και να αποφευχθούν κάθε είδους καθυστερήσεις και ολιγωρίες, ώστε να μην υπάρξει κίνδυνος τα φιλόδοξα σχέδια να σκοντάψουν... στις «λακκούβες».

Μεγάλα projects υποδομών περιμένουν να πάρουν μπροστά, συνδράμοντας στην αδήριτη ανάγκη για ανάταξη της οικονομίας, με βασικό ζητούμενο να αντισταθμιστεί η πρωτοφανής ζημιά που έχει υποστεί ο κλάδος του τουρισμού και να επανέλθει η οικονομία στην προ κορονοϊού εποχή. Η αποστολή δεν είναι εύκολη, αλλά ο κατασκευαστικός κλάδος εμφανίζεται διατεθειμένος να συνδράμει με όλες του τις δυνάμεις και να δηλώσει ηχηρή παρουσία στο «ραντεβού» με την ανάπτυξη.

Μάλιστα, από κοινού με τις κατασκευές, καίριο ρόλο στη έξοδο της χώρας από την κρίση αναμένεται να διαδραματίσει και ο ενεργειακός κλάδος, με τον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας να ετοιμάζεται να πρωταγωνιστήσει, καθώς ανοίγουν διάπλατα οι επενδυτικές ευκαιρίες και προοπτικές. Αυτό άλλωστε επιβεβαιώνεται και από την ισχυρή «παρουσία» του κατασκευαστικού κλάδου στον ενεργειακό τομέα, μέσω των θυγατρικών τους.

Προσδοκίες αλλά και ηχηρά μηνύματα να μην «μείνουν στα χαρτιά» τα έργα

Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, οι προσδοκίες για την επιτάχυνση των έργων είναι όχι μόνο μεγάλες, αλλά και αναγκαίες. Όπως εξηγούν, το βάρος θα πρέπει να πέσει στην κατεύθυνση επιτάχυνσης των έργων που έχουν μεγάλο πολλαπλασιαστή και είναι ικανά να προσφέρουν «υπεραξία» από την πρώτη κιόλας ημέρα σε επίπεδο ανάπτυξης και απασχόλησης αλλά και να τονώσουν τα δημόσια έσοδα.

Το ενδιαφέρον θα πρέπει να επικεντρωθεί και στις ενεργειακές εξελίξεις, με τις ΑΠΕ, λόγω αύξησης κερδών και εσόδων, να αναδεικνύονται στην κυρίαρχη και πλέον προβλέψιμη ενεργειακή επιλογή.

Κύκλοι, ωστόσο, της αγοράς στέλνουν ταυτόχρονα ηχηρό μήνυμα πως το ξεμπλοκάρισμα μεγάλων έργων θα πρέπει να πάρει άμεσα «σάρκα και οστά» και να μην περιοριστεί στα «χαρτιά», αλλά ούτε και να υπονομευθεί από επικοινωνιακά παιχνίδια. Οι ίδιοι παράγοντες χαιρετίζουν τις κυβερνητικές δεσμεύσεις να πάρουν μπρος τα μεγάλα έργα, ζητούν όμως να «μην μείνουν όλα στη θεωρία και να προχωρήσουν και οι πράξεις».

Όπως κρίνουν, ταυτόχρονα με τη δημοπράτηση νέων έργων, θα πρέπει να «τρέξουν» και οι διαδικασίες επέκτασης στα ήδη υφιστάμενα έργα, καθώς εκεί οι διαδικασίες είναι πιο εύκολες και μπορούν να καταστούν πιο γρήγορες, προσφέροντας από αύριο κιόλας νέες θέσεις εργασίας που τόσο έχει ανάγκη η ελληνική οικονομία, ιδίως μετά την πρωτοφανή «καταιγίδα» που σήκωσε στο πέρασμά της η πανδημία του κορονοϊού.

Η κρίσιμη τηλεδιάσκεψη με τον πρωθυπουργό

Η ανάγκη για συνδρομή του κλάδου των κατασκευών στην ανόρθωση της οικονομίας επιβεβαιώνεται και από την κρίσιμη τηλεδιάσκεψη που είχαν λίγα 24ωρα πριν το Πάσχα με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, οι επικεφαλής των πέντε μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας. Στην τηλεδιάσκεψη τέθηκαν επί τάπητος όλα τα ζητήματα που αφορούν στον εγχώριο κατασκευαστικό κλάδο, από τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις στις αναθέσεις των δημοσίων έργων μέχρι τις προοπτικές και τον σχεδιασμό της επόμενης μέρας.

Στην τηλεδιάσκεψη συμμετείχαν ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Ελλάκτωρ, Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Μυτιληναίος, Ευάγγελος Μυτιληναίος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου AVAX Κωνσταντίνος Μιτζάλης και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Intrakat Πέτρος Σουρέτης. Το «παρών» στην τηλεδιάσκεψη έδωσε και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο οποίος μόλις πριν από ελάχιστα 24ωρα δήλωσε πως «κομβικό ρόλο για την επανεκκίνηση της οικονομίας την επόμενη ημέρα θα παίξουν τα μεγάλα project υποδομών».

Επενδύσεις πολλών δισ. ευρώ

Στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι εντός του 2020 να «τρέξουν» οι δημοπρατήσεις μεγάλων έργων για πάρει «ανάσα» η ελληνική οικονομία, ωστόσο τα επενδυτικά σχέδια έχουν ορίζοντα τριετίας.

Στους πρωταγωνιστές αυτού του φιλόδοξου επενδυτικού πλάνου συγκαταλέγονται η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το Μετρό της Θεσσαλονίκης, οι οδικοί άξονες Πάτρα-Πύργος και Άκτιο-Αμβρακία, ο αυτοκινητόδρομος E65, o οδικός άξονας Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, καθώς και εκτενή και φιλόδοξα σιδηροδρομικά και αντιπλημμυρικά έργα.

«Μπαίνει στις ράγες» ο διαγωνισμός για τη Γραμμή 4 του μετρό

Έναν σαφή οδικό χάρτη προς την Αττικό Μετρό για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για τη Γραμμή 4 του Μετρό έδωσε η πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Το ΣτΕ έλαβε μια απόφαση-σταθμό, που ουσιαστικά επαναφέρει στις ράγες τον διαγωνισμό για τη Γραμμή 4 του Μετρό, εκδικάζοντας τα ασφαλιστικά μέτρα που είχαν καταθέσει οι δύο συμμετέχουσες κοινοπραξίες (Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi-Rail Italy και J&P Άβαξ-Ghella-Alstom). Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του insider.gr, η απόφαση του ΣτΕ ξεκαθαρίζει ότι δεν τίθεται κανένα απολύτως θέμα ακύρωσης του διαγωνισμού, δεχόμενη ταυτόχρονα να μην προχωρήσει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών.

Εντούτοις, όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς, πλέον οι κατευθύνσεις που δίνει το ΣτΕ εξασφαλίζουν σε μεγάλο βαθμό πως - υπό την προϋπόθεση ότι αυτές ακολουθηθούν - ο διαγωνισμός για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της δεκαετίας, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ, μπορεί να μπει στην τελική ευθεία και να ολοκληρωθεί.

Κάτι που είναι κομβικό, καθώς σε άλλη περίπτωση θα τιναζόταν στον αέρα ένα από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά έργα στη χώρα, προκαλώντας απώλειες εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ σε κοινοτικούς πόρους για τη συγχρηματοδότηση του έργου αλλά και χιλιάδες χαμένες θέσεις εργασίας.

Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η απόφαση του ΣτΕ δίνει ξεκάθαρο οδικό χάρτη στην επιτροπή του διαγωνισμού για το τι πρέπει να κάνει ώστε να ξεμπλοκάρει η διαδικασία και να μην υπάρξει νέα πολύμηνη καθυστέρηση.

Πέραν των υπό δημοπράτηση έργων, μεγάλη συμβολή στην αναπτυξιακή ανάσα που χρειάζεται η ελληνική οικονομία για την μετά τον κορονοϊό εποχή, έχουν και έργα που έχουν ήδη δρομολογηθεί, με πολλά από αυτά να θεωρούνται «ναυαρχίδες» του φιλόδοξου επενδυτικού προγράμματος της κυβέρνησης, όπως το μεγάλο έργο του Ελληνικού.

Μπαίνουν «μπουλντόζες» στο Ελληνικό

Το φιλόδοξο σχέδιο του Ελληνικού θεωρείται αυτή τη στιγμή το πιο ώριμο έργο. Όπως έχει ήδη εξαγγείλει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, μετά το «πράσινο φως» που έδωσαν οι αρμόδιες αρχές, οι μπουλντόζες μπορούν να «πιάσουν δουλειά» και να προχωρήσουν στις κατεδαφίσεις.

Το εγχείρημα αυτό δεν απειλείται από την κρίση του κορονοϊού και μπορούν στα τέλη Απριλίου να ξεκινήσουν οι εργασίες άμεσης κατεδάφισης 450 κτηρίων στο Ελληνικό από τους συνολικά 958 κτηριακούς όγκους.

Και μπορεί οι μπουλντόζες να ετοιμάζονται να αρχίσουν τις κατεδαφίσεις στο Ελληνικό, ωστόσο αυτές είναι μόνο οι «πρόδρομες εργασίες». Ακόμη παραμένει άγνωστο το πότε θα ολοκληρωθεί το deal και θα γίνει η μεταβίβαση.

Υπενθυμίζεται ότι η Hard Rock έχει καταθέσει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο θα συνεδριάσει την ερχόμενη Δευτέρα 27 Απριλίου, όπως έχει γνωστοποιήσει ο Άδωνις Γεωργιάδης. Η Hard Rock προσέφυγε στο ΣτΕ, μετά την απόρριψη της προσφυγής της από την Αρχή Εκδίκασης Προδικαστικών Προσφυγών. Η προσφυγή στρεφόταν κατά της απόφασης της Επιτροπής Εποπτείας & Ελέγχου Παιγνίων σχετικά με την αξιολόγηση των φακέλων «Δικαιολογητικά Συμμετοχής» των συμμετεχόντων στο διαγωνισμό για την παραχώρηση άδειας λειτουργίας επιχείρησης καζίνο ευρέος φάσματος στο Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού – Αγίου Κοσμά.

Με την προσφυγή της η Hard Rock ζητούσε να ακυρωθεί η απόφαση της ΕΕΕΠ, τόσο κατά το μέρος κατά το οποίο απορρίφθηκε η προσφορά της, όσο και κατά το μέρος κατά το οποίο έγινε αποδεκτή η προσφορά του έτερου διεκδικητή της άδειας λειτουργίας επιχείρησης καζίνο, ήτοι της MΟHEGAN / ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Η «ετυμηγορία» του ΣτΕ είναι αυτή που θα κρίνει τις εξελίξεις σε ό,τι αφορά την παραχώρηση άδειας λειτουργίας για το καζίνο.

«Τρέχουν» οι εξελίξεις για τη Μαρίνα Αλίμου

Σημαντικές εξελίξεις δρομολογήθηκαν μέσα στον Απρίλιο και παρά τη «βαριά σκιά» του κορονοϊού σε ό,τι αφορά τη Μαρίνα Αλίμου. Κόντρα στο αρνητικό διεθνές και εγχώριο κλίμα που έχει προκαλέσει η πανδημία, η κυβέρνηση προχώρησε σε μια καθοριστική κίνηση. Με την υπογραφή της σχετικής Πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου, εξουσιοδοτήθηκαν οι υπουργοί Οικονομικών, Ανάπτυξης και Τουρισμού, κ. κ. Χρήστος Σταϊκούρας, Άδωνις Γεωργιάδης και Χάρης Θεοχάρης, να συνυπογράψουν, για λογαριασμό του ελληνικού Δημοσίου, τη σύμβαση παραχώρησης για τη χρήση, λειτουργία, διαχείριση και εκμετάλλευση της Μαρίνας Αλίμου στον Όμιλο Ελλάκτωρ. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, προς τα τέλη Απριλίου θα πρέπει να αναμένεται η σύμβαση της παραχώρησης, ενώ, τη δεδομένη χρονική στιγμή, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία επεξεργασίας των δανειακών συμβάσεων.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι πριν από ένα χρόνο, τον Απρίλιο του 2019, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, θυγατρική του Ομίλου Ελλάκτωρ, αναδείχθηκε πλειοδότης για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης της Μαρίνας Αλίμου για περίοδο 40 ετών, μέσα από τη διαδικασία της ηλεκτρονικής δημοπρασίας (e-Auction) που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ για πρώτη φορά σε διαγωνισμό παραχώρησης. Βάσει των όρων της σύμβασης που θα υπογραφεί, η Άκτωρ Παραχωρήσεις δεσμεύεται πως θα υλοποιήσει εντός της επόμενης πενταετίας επενδύσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ, με στόχο η Μαρίνα Αλίμου να εκσυγχρονιστεί και να μετατραπεί σε έναν κορυφαίου επιπέδου τουριστικό λιμένα.

Αλλάζει την Κρήτη η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου

Η αντίστροφη μέτρηση των 60 μηνών για την ολοκλήρωση του νέου διεθνούς αερολιμένα στο Καστέλι Ηρακλείου που θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης», ξεκίνησε τον περασμένο Φεβρουάριο, κατά την επίσημη τελετή θεμελίωσης.

Με την τελετή θεμελίωσης πήραν μπρος από την ΤΕΡΝΑ τα κυρίως έργα κατασκευής, συνολικού κόστους 480 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία ενός σύγχρονου διεθνούς αερολιμένα που θα καλύπτει τις αυξημένες ανάγκες του νησιού. Με την έναρξη των εργασιών ξεκίνησε παράλληλα να μετρά αντίστροφα ο χρόνος και για την 35ετή παραχώρηση στην κοινοπραξία του αεροδρομίου στην οποία συμμετέχουν το ελληνικό Δημόσιο με 45,9% και η κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR Airports με 54,1%.

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι θα έχει αυξημένη λειτουργική δυναμικότητα, διαθέτοντας κεντρικό κτήριο επιφάνειας 72.000 τμ σε πέντε επίπεδα, που θα μπορεί να εξυπηρετήσει έως 15 εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο. Ο διάδρομος προσαπογείωσης θα έχει μήκος 3.200 μέτρα. Το αεροδρόμιο θα διαθέτει 27 θέσεις στάθμευσης στην πίστα, με δυνατότητα αυτόνομης προσέγγισης και απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε θέση στάθμευσης.

Το έργο προβλέπει ακόμη 11 κτήρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου. Παράλληλα προβλέπεται η κατασκευή χώρων στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων, εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας και χώρο εμπορικών χρήσεων επιφάνειας 400 στρεμμάτων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider