Όλες οι αλλαγές σε Aσφαλιστικό και αγορά εργασίας

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Όλες οι αλλαγές σε Aσφαλιστικό και αγορά εργασίας
Πακέτο μεταρρυθμίσεων για το ασφαλιστικό και την αγορά εργασίας προωθεί η κυβέρνηση. Τι εξήγγειλε ο Γιάννης Βρούτσης.

Τη δέσμη μεταρρυθμίσεων που προωθεί η κυβέρνηση για το ασφαλιστικό, αλλά και για την αγορά εργασίας παρουσίασε την Πέμπτη ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, από το βήμα συνεδρίου.

Όπως σημειώσει ο υπουργός, το πακέτο μεταρρυθμίσεων που προωθείται έχει ως εξής:

Ασφαλιστικό

Για τους αυτοαπασχολούμενους, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες, δημιουργούμε ένα νέο, καινοτόμο και ανταποδοτικό σύστημα ελεύθερης και ευέλικτης επιλογής ασφαλιστικών εισφορών. Κάθε ασφαλισμένος μπορεί να επιλέγει μεταξύ επτά διαφορετικών ασφαλιστικών κατηγοριών και να αλλάζει ελεύθερα την επιλογή του. Στο νέο σύστημα θα υπάρχει πρόνοια για ευνοϊκή μεταχείριση όλων των νεοεισερχόμενων στην ασφάλιση.

Για τους μισθωτούς, θα προχωρήσουμε σε μία σταδιακή μείωση των ασφαλιστικών εισφορών έως πέντε ποσοστιαίες μονάδες, αρχής γενομένης από τον επόμενο χρόνο κατά μία μονάδα.

Ταυτόχρονα, ενισχύουμε το βαθμό ανταποδοτικότητας, προσαρμόζοντας αναλόγως τα ποσοστά αναπλήρωσης. Στόχος είναι η αποτροπή της διαρροής του εργατικού δυναμικού στην αφανή οικονομία και η σημαντική ενίσχυση της πλήρους και ασφαλισμένης απασχόλησης, δηλαδή του επίσημου εργατικού δυναμικού, που συμβάλλει στη χρηματοδότηση του ασφαλιστικού συστήματος.

Για την επικουρική ασφάλιση, σε συμμόρφωση και με την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), αυξάνουμε το ύψος των επικουρικών συντάξεων, ενώ ολοκληρώνουμε την εξυγίανση του συστήματος επικουρικής ασφάλισης με την πλήρη εφαρμογή του συστήματος νοητής κεφαλαιοποίησης, που πρώτοι καθιερώσαμε ήδη από το 2014.

Σε οργανωτικό επίπεδο, προχωράμε στη διοικητική οργανωτική ενοποίηση όλων τον φορέων απονομής σύνταξης κάτω από τον νέο ψηφιακό εθνικό φορέα κοινωνικής ασφάλισης e-ΕΦΚΑ.

Αγορά εργασίας

Όσον αφορά την αγορά εργασίας, ο κ. Βρούτσης σημείωσε τα εξής: «Ξεκινήσαμε με μία δέσμη ρυθμίσεων που συμπεριελήφθησαν στον πρόσφατο αναπτυξιακό νόμο, με τις οποίες:

Στο πλαίσιο της συλλογικής αυτονομίας των κοινωνικών εταίρων, εμπλουτίσαμε το περιεχόμενο των συλλογικών διαπραγματεύσεων, δίνοντας χώρο για συμφωνίες που εξαιρούν από την εφαρμογή ισχύος τους επιχειρήσεις με αποδεδειγμένα οικονομικά προβλήματα.

Εξορθολογήσαμε την κατανομή ισχύος των συλλογικών συμφωνιών, με την έμφαση που ευλόγως πρέπει να δίνεται στο τοπικό και το επιχειρησιακό επίπεδο, δηλαδή εκεί όπου οι εργαζόμενοι και οι εργοδότες γνωρίζουν καλύτερα από όλους τα διεκδικητικά τους δεδομένα.

Εμπεδώσαμε όρους διαφάνειας και αντιπροσωπευτικότητας τόσο στις συλλογικές διαπραγματεύσεις, όσο και στην ελεύθερη συνδικαλιστική δράση, με τη δημιουργία μητρώων Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών και με την ηλεκτρονική ψηφοφορία στη διαδικασία λήψης αποφάσεων από συνδικαλιστικά όργανα.

Δυναμώσαμε και συστηματοποιήσαμε τις διαδικασίες ελέγχου της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας από την Επιθεώρηση Εργασίας, μέσω και της δημιουργίας μητρώου παραβατικότητας, για πρώτη φορά, στη χώρα μας.

Το αμέσως επόμενο διάστημα, φέρνουμε στη Βουλή δύο σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες. Η πρώτη αφορά στην αναβάθμιση και την ολοκλήρωση του πληροφοριακού συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ». Ενός καινοτόμου εργαλείου, το οποίο «γεννήθηκε» το 2013, επί της πρώτης θητείας μου στο υπουργείο Εργασίας κι από τότε έχει κερδίσει την αναγνώριση των παραγωγικών, κοινωνικών και ερευνητικών φορέων, αλλά και των ίδιων των εργαζομένων και εργοδοτών της χώρας.

Το νέο πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» θα αποτελέσει ένα ψηφιακό άλμα στο μέλλον. Πρόκειται πραγματικά για μία τομή στη σχέση μεταξύ της πολιτείας, των επιχειρήσεων και των εργαζομένων, υποστηρίζοντας παράλληλα τη νέα ανταγωνιστική τροχιά της ελληνικής οικονομίας και ενσωματώνοντας και νέες ψηφιακές λειτουργίες, όπως το ψηφιακό ωράριο και την ηλεκτρονική κάρτα εργασίας.

Η δεύτερη νομοθετική πρωτοβουλία αφορά στη δημιουργία του Λευκού Μητρώου Επιχειρήσεων. Ενός πρωτοποριακού μηχανισμού επιβράβευσης συνεπών εργοδοτών, με την παροχή εκ μέρους της πολιτείας ασφαλιστικών, φορολογικών και άλλων κινήτρων».

Στήριξη της οικογένειας

Στη συνέχεια, ο κ. Βρούτσης ανέφερε ότι θα ληφθούν μία σειρά μέτρων για την ενίσχυση του θεσμού της οικογένειας, που εκτιμά ότι θα έχουν θετικό αποτύπωμα και στο μέγεθος του εργατικού δυναμικού, αμβλύνοντας τις δημογραφικές πιέσεις.

Απαριθμώντας τα μέτρα, ο υπουργός Εργασίας υπογράμμισε ότι καθιερώνεται επίδομα 2.000 ευρώ για κάθε νέα γέννηση.

Αυξάνονται κατά 30.000 τα voucher παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών, ώστε να μην μένει κανένα παιδί εκτός.

Επεκτείνεται ο θεσμός των ολοήμερων σχολείων, με παράλληλη εφαρμογή της διετούς υποχρεωτικής αγωγής, ώστε να μπορούν οι μητέρες να εργάζονται.

Αυξάνεται το αφορολόγητο για κάθε παιδί κατά 1.000 ευρώ και μειώνεται ο συντελεστής ΦΠΑ για βρεφικά είδη από το 24% στο 13%.

Στην πρόσφατη συνταγματική αναθεώρηση, η κυβέρνηση προχώρησε στην κατοχύρωση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος.

Επιπλέον, διατηρείται το Α21, που δημιουργήθηκε το 2013 και ενισχύθηκε για πρώτη φορά η οικογένεια με ένα ή δύο παιδιά.

Μεταξύ των ευάλωτων ομάδων που θα λάβουν κοινωνικό μέρισμα θα είναι και οι πολύτεκνοι.

«Βραδυφλεγής βόμβα» το δημογραφικό

«Το δημογραφικό ζήτημα αποτελεί μία βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλια της οικονομίας, του συστήματος κοινωνικής προστασίας και, προφανώς, της κοινωνικής συνοχής», προειδοποίησε ο Γιάννης Βρούτσης.

Στο πλαίσιο της ομιλίας του στο συνέδριο, με θέμα τη δημογραφική κρίση, ο κ. Βρούτσης τόνισε ότι η εξέλιξη των δημογραφικών μεγεθών δεν συνιστά ένα τυπικό επιστημονικό ζήτημα πληθυσμιακής ανανέωσης, που απασχολεί μόνο τους ειδικευμένους επιστήμονες του χώρου.

Όπως είπε, αποτελεί ένα σημαντικό, ίσως τον κρισιμότερο, προσδιοριστικό παράγοντα στη διαδικασία σχεδιασμού των πολιτικών για την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική προστασία. Σύμφωνα με τον υπουργό Εργασίας, τις τελευταίες δεκαετίες, σχεδόν όλες οι αναπτυγμένες χώρες αντιμετωπίζουν, σε μικρό ή μεγάλο βαθμό, το ίδιο πρόβλημα: τη γήρανση του πληθυσμού, δηλαδή την αύξηση του μεριδίου των ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας σε σχέση με τον συνολικό πληθυσμό.

«Πρόκειται για ένα συνδυαστικό φαινόμενο που οφείλεται τόσο στη μείωση της θνησιμότητας, απόρροια της βελτίωσης των όρων διαβίωσης στις ανεπτυγμένες κοινωνίες, όσο και στη μείωση του δείκτη γονιμότητας. Σύμφωνα, μάλιστα, με πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ, ο λόγος της ηλικιακής ομάδας άνω των 65 ετών προς την ηλικιακή ομάδα 20-64 ετών έχει αυξηθεί τα τελευταία 40 χρόνια από το 20% στο 31%, ενώ το 2060 θα έχει σχεδόν διπλασιαστεί στο 58%» υπογράμμισε ο κ. Βρούτσης, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες με δημογραφικό προφίλ με δυσμενή πρόγνωση, καθώς, μέχρι το 2060, ο προβλεπόμενος πληθυσμός σε ηλικία 20-64 ετών θα έχει συρρικνωθεί στην Ελλάδα κατά 35%. «Εξάλλου, είναι γνωστό ότι από την ουσιαστική στασιμότητα στη φυσική κίνηση του πληθυσμού, δηλαδή διαφορά γεννήσεων-θανάτων, στα τέλη της δεκαετίας του '90, έχουμε περάσει από την αρχή της τρέχουσας δεκαετίας σε αρνητικό πρόσημο. Από το 2011, ο πληθυσμός της Ελλάδας μειώνεται», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider