Ένδεια έργων «στραγγαλίζει» τον κατασκευαστικό κλάδο

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ένδεια έργων «στραγγαλίζει» τον κατασκευαστικό κλάδο
Από τα μεγάλα έργα συνολικής αξίας 3,2 δισ. ευρώ που δημοπρατήθηκαν την περίοδο 2016-2019, τα 2,3 δισ. παραμένουν μπλοκαρισμένα.

Σημαντικά προβλήματα προκαλεί στον κατασκευαστικό κλάδο η ένδεια νέων έργων αλλά και η στασιμότητα που παρατηρείται στα λίγα έργα που δημοπρατήθηκαν το προηγούμενο διάστημα. Εκπρόσωποι των μεγαλύτερων ομίλων έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου κατά το 2ο Athens Investment Forum ζητώντας ταχύτερη ωρίμανση των έργων και αλλαγή του συστήματος δημοπράτησης προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των υπερβολικών εκπτώσεων.

Την κατάσταση περιέγραψε με αριθμούς ο κ. Γιώργος Περδικάρης, στέλεχος διοίκησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Από τα μεγάλα έργα με προϋπολογισμό άνω των 30 εκατ. ευρώ, συνολικής αξίας 3,2 δισ. ευρώ που δημοπρατήθηκαν την περίοδο 2016-2019, έργα αξίας 2,3 δισ. παραμένουν μπλοκαρισμένα και μόνο για τα υπόλοιπα 900 εκατ. ευρώ έχουν υπογραφεί συμβάσεις και προχωρούν. Τα 250 εκατ. ευρώ αφορούν στα έργα κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας-Πύργου και άλλα 250 εκατ. ευρώ στον E65.

Μπλοκαρισμένα έργαΜπλοκαρισμένα έργα

«Οι διαγωνισμοί βρίσκονται σχεδόν στο σύνολό τους μπλοκαρισμένοι ή σε πολύ μικρό βαθμό ωρίμανσης. Δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις ούτε έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ένα ή δύο χρόνια», τόνισε ο κ. Περδικάρης προσθέτοντας ότι το μοντέλο των παραχωρήσεων και των ΣΔΙΤ αποτελεί μία διέξοδο.

Σύμφωνα με τον ίδιο υπάρχει η δυνατότητα, υπό τις δεδομένες συνθήκες, να υπάρξει κατασκευαστικό αντικείμενο με πιο άμεσο τα έργα στις επεκτάσεις των συμβάσεων παραχώρησης, τις ενεργειακές υποδομές και τα σιδηροδρομικά έργα που είναι έτοιμα να ξεκινήσουν, όπως το τελευταίο στάδιο του Κόρινθος – Πάτρα και το Λάρισα – Βόλος.

«Καλή μελέτη με 80% έκπτωση δεν γίνεται»

Στο ίδιο πνεύμα ήταν και η ομιλία του διευθύνοντος συμβούλου της AVAX, Κωνσταντίνου Μιτζάλη, ο οποίος σημείωσε ότι «τα έργα είναι πολύ λίγα και οι κατασκευαστικές εταιρείες δεν βρίσκονται στην καλύτερη κατάσταση» καθώς αναγκάζονται να βρουν είτε στο εξωτερικό είτε στις επενδύσεις στο χώρο του τουρισμού.

Ο κ. Μιτζάλης ζήτησε άμεση έναρξη των νέων έργων αλλά και μακροχρόνιο σχεδιασμό με πολιτική συναίνεση καθώς τα έργα υποδομής ξεπερνούν την εκλογική τετραετία. Σημείωσε ότι θα πρέπει να φροντίσει η πολιτεία να προχωρά πιο γρήγορα η ωρίμανση των έργων και τόνισε ότι είναι απαραίτητη η αλλαγή του τρόπου δημοπράτησης για να αποφευχθούν οι μεγάλες εκπτώσεις. «Καλή μελέτη με 80% έκπτωση δεν γίνεται, ούτε σωστό έργο με 50-60% έκπτωση», υπογράμμισε.

«Χρειαζόμαστε γρήγορες νίκες»

«Ανάπτυξη χωρίς υποδομές δεν γίνεται. Οι υποδομές είναι παντού», τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΙΝΤΡΑΚΑΤ, Πέτρος Σουρέτης προσθέτοντας ότι όπως έχει φανεί από μελέτες για κάθε 1 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστικό τομέα, δημιουργούνται άμεσα 45 θέσεις εργασίας».

Ο κ. Σουρέτης τόνισε ότι ο κύριος εχθρός είναι ο χρόνος για να κερδηθεί το στοίχημα και σημείωσε ότι για αυτό το λόγο θα πρέπει να δοθούν «γρήγορες νίκες». Προτεινε τη δημιουργία ενός οργάνου συντονισμού. «Χρειαζόμαστε ένα task force υποδομών με τη συμμετοχή της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, του υπουργείου Ανάπτυξης και της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Αποβλήτων».

Ο κ. Σουρέτης αναφέρθηκε ειδικά στο θέμα της διαχείρισης απορριμμάτων στην Ελλάδα, το οποίο αποτελεί διαχρονικό ζήτημα στη χώρα μας, ενώ τόνισε ότι μεγάλη είναι και η ευκαιρία στις ΑΠΕ «που αποτελούν βασικό πεδίο για την Ελλάδα και μπορούν να φθάσουν οι επενδύσεις στα επόμενα χρόνια στα επίπεδα των 6- 8 δισ. ευρώ.

Έργα 5-6 δισ. μόνο στην Αττική

Πιο αισιόδοξος εμφανίστηκε ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Νοτίου Ευρώπης της Hill International, Μανώλης Σιγάλας. Τόνισε ότι μόνο στην Αττική υπάρχουν σε εξέλιξη έργα αξίας 5 με 6 δισ. όπως το Ελληνικό, οι επενδύσεις στο ΟΛΠ και η νέα γραμμή 4 του Μετρό. «Όλα αυτά μαζί με μικρότερα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη ισοδυναμούν με το ανεκτέλεστο υπόλοιπό των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων», σημείωσε ο κ. Σιγάλας.

Ο ίδιος εκτίμησε ότι οι προσδοκίες είναι υψηλές, ωστόσο πρέπει να γίνει σωστή διαχείριση και συστηματική προσπάθεια καθώς και το 2019 υπήρξε κοιλιά και θα πρέπει το 2020 να έρθουν στην εκκίνηση και να μπουν στη φάση της κατασκευής έργα που θα φέρουν πολλαπλασιαστικά οφέλη.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider