Δήμητρα Μάρκου

Σε κατάσταση πολιορκίας βρίσκονται τις τελευταίες εβδομάδες σημαντικές πύλες εισόδου αλλά και εξόδου προϊόντων για την χώρα μας. Με την σιδηροδρομική γραμμή της Ειδομένης να παραμένει κλειστή για 32η ημέρα και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να βρίσκεται σε κλοιό από την απεργία των εργαζόμενων του ΟΛΘ, οι έλληνες εξαγωγείς δεν αντιμετωπιζουν μόνο μεγάλα προβλήματα από το αυξημένο κόστος της αλλαγής δρομολογίων αλλά και από την αδυναμία φορτηγών πλοίων να προσεγγίσουν το λιμάνι τις Θεσσαλονίκης μεταφέροντας πρώτες ύλες και αλλά προϊόντα.

Χθες για λίγο έγινε μια προσπάθεια να ανοίξει η σιδηροδρομική γραμμή της Ειδομένης η οποία όμως έκλεισε μετά από λίγο και πάλι.Ήδη 382 βαγόνια με προϊόντα βρίσκονται εγκλωβισμένα ενώ όπως λένε οι επιχειρηματίες το κόστος για τις επιχειρήσεις έχει ήδη φτάσει το 1 εκατομμύριο ευρώ και περίπου 400 φορτία με προορισμό προς την Ελλάδα είναι «παγωμένα» με ορισμένα  από αυτά να έχουν ακυρωθεί και κανείς να μην μπορεί να προβλέψει τι θα γίνει όσο περνούν οι μέρες. Μάλιστα κάνουν λόγο ακόμα και για ελλείψεις που μπορεί να υπάρξουν στην αγορά με δεδομένο ότι πλησιάζουν οι γιορτές του Πάσχα και ότι τα φορτία αυτά αποτελούν περίπου το 20% του διατιθέμενου όγκου εμπορευμάτων των τελευταίων 15 ημερών.

Στελέχη της αγοράς μιλούν για συσσωρευμένα προβλήματα τα οποία θα χρειαστεί καιρός για να λυθούν, ακόμη και αν ανοίξει η σιδηροδρομική γραμμή της Ειδομένης , υπογραμμίζοντας ότι όλα αυτά δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα στις εταιρείες που ασχολούνται με τις σιδηροδρομικές μεταφορές, και θέτουν σε κίνδυνο την εργασία  περίπου 300 εργαζομένων.

Μάλιστα όπως λένε οι επιχειρηματίες ακόμα και εάν δεν υπολογίσουν το επιπλέον κόστος από την αλλαγή δρομολογίου μέσω Βουλγαρίας τα προβλήματα από τις καθυστερήσεις είναι  τεράστια καθώς η  παλαιότητα της σιδηροδρομικής γραμμής της Βουλγαρίας δεν επιτρέπει  την διάβαση  περισσότερων των 3 τρένων την  ημέρα και αυτό την ίδια ώρα που είναι ανάγκες είναι πολλαπλάσιες.

Αποκλεισμένο και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Και ενώ για έναν ολόκληρο μήνα παραμένει κλειστή η σιδηροδρομική γραμμή στην Ειδομένη έχοντας προκαλέσει έμφραγμα στις μεταφορές των προϊόντων, σημαντικά είναι  τα προβλήματα και από την συνεχιζόμενη απεργία των εργαζομένων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης για τέταρτη εβδομάδα. Σε χθεσινή κοινή ανακοίνωσή τους το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, οι Σύνδεσμοι Βιομηχανιών και Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος και ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης εκφράζουν σύσσωμοι τη διαμαρτυρία της επιχειρηματικής κοινότητας για τις συνεχιζόμενες -ήδη για τέταρτη εβδομάδα κινητοποιήσεις των εργαζομένων της ΟΛΘ - με αποχή από υπερωριακή εργασία τις καθημερινές και από εργασία καθ’ όλη τη διάρκεια Σαββάτου και Κυριακής. Όπως λένε η κατάσταση αυτή έχει προκαλέσει αναστάτωση στους πελάτες των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων εξαιτίας των  καθυστερήσεων και της αβεβαιότητας που επικρατεί .

Οι φορείς της πόλης και της ευρύτερης περιοχής της Βόρειας Ελλάδας καλούν τόσο τους εργαζόμενους όσο και τη διοίκηση του λιμανιού να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την άμεση αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας του και την εξυπηρέτηση του διεθνούς εμπορίου καθώς η κατάσταση αυτή οδηγεί σε απαξίωση το λιμάνι. Μάλιστα υπογραμμίζουν ότι ήδη φορτηγά πλοία προσεγγίζουν εξαιτίας των προβλημάτων αυτών το γειτονικό λιμάνι του Μπουργκάς , στη Βουλγαρία, γεγονός που αν δεν αντιμετωπιστεί σύντομα θα χαθεί και η τελευταία ευκαιρία για το λιμάνι Θεσσαλονίκης, το οποίο θα απαξιωθεί πλήρως και θα παραμείνει, συνεχώς αποδυναμωμένο, ένα περιφερειακό λιμάνι ήσσονος σημασίας για τη Μεσόγειο.