Η πώληση του 30% της εταιρείας που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», το κλείσιμο των ενεργειακών αποκρατικοποιήσεων και η παραχώρηση δραστηριοτήτων σε δέκα λιμάνια της χώρας είναι οι βασικοί στόχοι του ΤΑΙΠΕΔ για το 2019. 

Η πώληση του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ΑΕ (ΔΑΑ) είναι η βασική προτεραιότητα του ΤΑΙΠΕΔ για την επόμενη χρονιά, καθώς πριν από λίγες ημέρες δόθηκε το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εικοσαετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου, μέχρι το 2046. 

Με την επέκταση της παραχώρησης του Ελ. Βενιζέλος το ΤΑΙΠΕΔ ουσιαστικά πιάνει για πρώτη φορά τον στόχο των εσόδων του για μια χρονιά, καθώς φέτος θα «γράψει» έσοδα ύψους 2,15 δισ. ευρώ. Για να ολοκληρωθεί η συμφωνία θα πρέπει να ψηφιστεί η σύμβαση από τη Βουλή, κάτι το οποίο μπορεί να γίνει μέσα στις ημέρες που απομένουν για το έτος αλλά θεωρείται δύσκολο και μάλλον θα γίνει μέσα στις πρώτες εβδομάδες του Ιανουαρίου. 

Σημειώνεται πως το ελληνικό δημόσιο έχει το 55% του ΔΑΑ με το 30% να έχει μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ προς πώληση. Κεφάλαια που διαχειρίζεται το καναδικό συνταξιοδοτικό fund PSP έχει το 40% και το 5% ανήκει σε μέλη της οικογένειας Κοπελούζου. Ένα σημαντικό σημείο του διαγωνισμού που θα πραγματοποιηθεί είναι ότι το καναδικό fund δεν έχει δικαιώματα πρώτης άρνησης. 

«Πακέτο» τα λιμάνια 

Στο μεταξύ προχωρά και ο σχεδιασμός για την αξιοποίηση των δέκα Οργανισμών Λιμένων που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ με τους πρώτους διαγωνισμού να προωθούνται άμεσα με την ψήφιση του νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας που αλλάζει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των λιμένων, η οποία αναμένεται μέσα στον Ιανουάριο. 

Το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην παραχώρηση δραστηριοτήτων και όχι στην πώληση των οργανισμών λιμένων. Η αρχή θα γίνει με την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα και μάλιστά στο Ταμείο εξετάζουν το ενδεχόμενο να εφαρμόσουν το μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε για τα περιφερειακά αεροδρόμια έτσι οι δύο διαγωνισμοί θα τρέξουν παράλληλα και οι υποψήφιοι επενδυτές θα μπορούν αν θέλουν να διεκδικήσουν και τους δύο εμπορευματικούς σταθμούς ταυτόχρονα. 

Ο εμπορευματικό σταθμός στην Καβάλα επικεντρώνονται στα χυδην φορτία ενώ στην Αλεξανδρούπολη στα containers, κλπ. Με την παράλληλη διενέργεια των δύο διαγωνισμών στο ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν πως αυξάνεται η πιθανότητα παραχώρησης και των δύο εμπορευματικών σταθμών γιατί αν γίνει ξεχωριστά υπάρχει το ενδεχόμενο να περιοριστεί το ενδιαφέρον για την Καβάλα.  Και αυτό διότι το ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θεωρείται δεδομένο αν ληφθούν υπόψη τα ενεργειακά σχέδια για την περιοχή αλλά και η σχεδιαζόμενη σιδηροδρομική διασύνδεση της πόλης με τα βουλγαρικά λιμάνια στον Εύξεινο Πόντο. 

Προχωρούν και τα ενεργειακά 

Στις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, στο ΤΑΙΠΕΔ αναμένουν πως μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου θα έχει κλείσει το θέμα του ΔΕΣΦΑ, ενώ μέσα στο 2019 προωθείται ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα. Παράλληλα, κύκλοι που παρακολουθούν τον διαγωνισμό για την πώληση των Ελληνικών Πετρελαίων αναφέρουν πως προχωρά η ενίσχυση των κοινοπραξιών που διεκδικούν το 50,1% της εταιρείας. 

Οι υπόλοιποι διαγωνισμοί 

Στο ΤΑΙΠΕΔ μετράνε θετικές εξελίξεις και σε άλλους διαγωνισμούς όπως της παραχώρησης της μαρίνας Αλίμου όπου η δημοτική αρχή απέσυρε την προσφυγή της στο Συμβούλιο της Επικρατείας. 

Δεδομένη θεωρείται τουλάχιστον μία προσφορά στον διαγωνισμό για την αξιοποίηση του «Ξενία Κύθνου», ο οποίος προκηρύχθηκε ξανά πριν από λίγες ημέρες. Ο πρώτος διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος, καθώς ο υποψήφιος επενδυτής εμφανίστηκε με 17 λεπτά καθυστέρηση, αφού ισχυρίστηκε ότι έπαθε… λάστιχο. 

Στις υπόλοιπες εκκρεμότητες του Ταμείου ξεχωρίζουν οι αξιοποίηση μεγάλων ακινήτων όπως αυτό της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου και το Ιππικό Κέντρο στο Μαρκόπουλο.