Ευρωπαϊκή «μάχη» για το WiFi εντός αεροσκαφών

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ευρωπαϊκή «μάχη» για το WiFi εντός αεροσκαφών

Οι καμπίνες των αεροπλάνων αποτελούν πλέον μια από τις λίγες «μαύρες τρύπες» της... συνδεσιμότητας που έχουν απομείνει στην Ευρώπη αφού ο κλάδος των επικοινωνιών απέτυχε να δελεάσει τους επιβάτες να πληρώσουν για υπηρεσίες WiFi εντός αεροσκάφους. Αυτό βέβαια αναμένεται να αλλάξει με την εμφάνιση του ευρωπαϊκού αεροπορικού δικτύου (EAN), ενός συστήματος για συνδεσιμότητα κατά τη διάρκεια της πτήσης που αναπτύχθηκε από τον Inmarsat, τον κεντρικό δορυφορικό πάροχο του Λονδίνου, το οποίο θα κάνει το επίσημο λανσάρισμά του τον Ιούνιο.

Η υπηρεσία θα προσφέρει ευρυζωνικές ταχύτητες που είναι ισοδύναμες, αν όχι ταχύτερες, από αυτές που είναι διαθέσιμες στα περισσότερα νοικοκυριά μέσω των υπηρεσιών σταθερής τηλεφωνίας. Τόσο οι δορυφορικές όσο και οι αεροπορικές εταιρείες πιστεύουν ότι το άνοιγμα της καμπίνας του αεροπλάνου θα δημιουργήσει μια χρυσή αύξηση των εσόδων τις επόμενες δύο δεκαετίες, καθώς οι επιβάτες θα επιλέγουν να πληρώσουν για να παραμείνουν online.

Σύμφωνα με έκθεση του London School of Economics, για λογαριασμό της Inmarsat προβλέπει ότι η ευρυζωνική σύνδεση εντός πτήσης θα δημιουργήσει συνολικά έσοδα ύψους 130 δισ. δολ. για το σύνολο του κλάδου μέχρι το 2035, με τα 30 δισ. δολάρια εξ αυτών να συγκαταλέγονται στα «βοηθητικά έσοδα» των αεροπορικών εταιρειών.

Τα έσοδα αυτά θα μπορούσαν να έρθουν με την μορφή ευρυζωνικής σύνδεσης στους πελάτες, προσφέροντας στους διαφημιζόμενους πρόσβαση σε ένα κοινό αιχμάλωτο στην καμπίνα ενός αεροσκάφους ή ακόμα και με τη μορφή ηλεκτρονικού εμπορίου όπου οι αεροπορικές εταιρείες θα μοιράζονται τα έσοδα των πωλήσεων που πραγματοποιούνται στην καμπίνα με τους λιανεμπόρους.

Η ευρυζωνική σύνδεση εντός αεροσκάφους διατίθεται ήδη σε ορισμένες μακρινές πτήσεις. Στην περίπτωση των ΗΠΑ βέβαια το 80% των επιβατών ταξιδέυει με αεροπλάνο που προσφέρει WiFi ήδη από το 2017, σύμφωνα με την Deloitte.

Με αυτά τα δεδομένα η γηραιά ήπειρος παραμένει το «μεγάλο βραβείο» για τις δορυφορικές εταιρείες που συναγωνίζονται για την πρωτιά. «Με 22.500 πτήσεις την ημέρα και 500 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, ο ευρωπαϊκός εναέριος χώρος αποδεικνύεται ο πιο πολυάσχολος παγκοσμίως» αναφέρει η ερευνητική εταιρεία CCS Insight.

«Η πρόσβαση WiFi εντός αεροσκάφη αποτελεί πλέον την μεγάλη προσδοκία των επιβατών που θέλουν να παραμένουν online κατά τη διάρκεια των πτήσεων». Πιστεύουμε ότι το EAN θα επιτρέψει στις αεροπορικές εταιρείες να δημιουργήσουν πρόσθετα έσοδα, ύψους δισεκατομμυρίων δολαρίων, προσφέροντας υψηλής ποιότητας υπηρεσίες WiFi στους επιβάτες.

Η μάχη μάλιστα για την ευρυζωνικότητα στην καμπίνα ώθησε τις εταιρείες να τεχνολογίας όπως οι Panasonic και Gogo, μερικές από τις μεγαλύτερες δορυφορικές εταιρίες σε έντονο συναγωνισμό μεταξύ τους.

Ο συναγωνισμός έχει γίνει ακόμα εντονότερος τους τελευταίους μήνες, με πολλές από τις εταιρείες του κλάδου να συναγωνίζονται για ένα μερίδιο στην αγοράς.

Η Viasat, μια δορυφορική εταιρεία που παρέχει ήδη υπηρεσίες Wi-Fi για τις United Airlines και American Airlines, απείλησε να κινηθεί νομικά εναντίων μερικών ευρωπαϊκών ρυθμιστικών αρχών που επέτρεψαν στην Inmarsat να ξεκινήσει το EAN, με την αιτιολογία της καταφανούς κατάχρησης φάσματος».

Όπως αναφέρει η Inmarsat έλαβε άδεια για να προσφέρει επίγειες υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας την οποία και χρησιμοποίησε για ευρυζωνική σύνδεση εντός αεροσκάφους γεγονός που παραβιάζει τους όρους της αδειοδότησης.

Η Inmarsat από πλευράς της απορρίπτει τους ισχυρισμούς, υποστηρίζοντας ότι οι αντίπαλοί της απλώς καθυστερούν ένα δίκτυο το οποιο σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Rupert Pearce, κατάφερε για πρώτη φορά παγκοσμίως να συνδυάσει την «δύναμη των δορυφόρων με αυτή των επίγειων δικτύων».

Η βρετανική εταιρεία έχει εδώ και καιρό εφοδιάσει τους αερομεταφορείς με υπηρεσίες επικοινωνιων αλλά υπήρξε πρόβλημα στην ευρεία διάθεση της υπηρεσίας στους καταναλωτές λόγω του τεράστιου όγκου χρήσης δεδομένων γύρω από τους κύριους ευρωπαϊκούς κόμβους αεροδρομίων, όπως το Λονδίνο και η Φρανκφούρτη. «Εάν όλοι συνδεθούν ταυτόχρονα, τότε η χρήση ενός δορυφόρου 36.000 μίλια μακριά είναι επίφοβη» γι αυτό και χρειαζόμασταν κι ένα δίκτυο εδάφους» εξηγεί ο Frederik van Essen, επικεφαλής της αεροπορικής στρατηγικής της Inmarsat.

Το δίκτυο παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα στη Βαρκελώνη όταν στελέχη της Deutsche Telekom συνδέθηκαν ζωντανά με βίντεοκλήση με τον Γερμανό ποδοσφαιριστή Manuel Neuer, την ώρα που ταξίδευε στα 35.000 πόδια. Όπως ανακοινώθηκε κατά το World Mobile Congress, η εταιρεία Inmarsat έχει υπογράψει συμφωνία με την Deutsche Telekom για τη δημιουργία δικτύου 300 σταθμών βάσης σε 30 ευρωπαϊκές χώρες. Ο σχεδιασμός για της ειδικές κεραίες οι οποίες μπορούν αν διατηρήσουν το σήμα σε ένα αεροσκάφος που ταξιδεύει με 1.200 χιλιόμετρα την ώρα ώστε να επικοινωνεί, να συνδέεται δηλαδή, τόσο με το δορυφορικό όσο και με το επίγειο δίκτυο, έχει γίνει από την Nokia ενώ η Thales of France σχεδιάζει την εγκατάστασή του εντός αεροσκαφών. Όσο για τις αεροπορικές εταιρείες που έχουν υπογράψει να κυκλοφορήσουν το EAN είναι η IAG, η ιδιοκτήτρια της British Airways και της Iberia, ενώ σύντομα αναμένεται να μπει στο χορό κι η Lufthansa.

Σύμφωνα με τον Paul Lee, επικεφαλής της έρευνας στην Deloitte, τα έσοδα από τα πακέτα των ευρυζωνικών συνδέσεων εντός των πτήσεων θα φτάσουν το 1 δις. δολάρια εντός του έτους, με περίπου έναν στους 10 πελάτες να πληρώσουν για σύνδεση.

Παρότι μάλιστα οι οι αεροπορικές εταιρείες θα χρειαστεί να ξοδέψουν μερικές εκατοντάδες χιλιάδες λίρες ανά αεροπλάνο για να συνδεθούν με τα προηγμένα δορυφορικά δίκτυα όπως το EAN, όλο και περισσότερες το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να επενδύσουν στην εν λόγω αγορά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider