Πού οφείλεται το χρηματιστηριακό... rerating του κλάδου των υποδομών

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πού οφείλεται το χρηματιστηριακό... rerating του κλάδου των υποδομών
Οι μεγάλοι διαγωνισμοί, δεκάδων δις ευρώ, που θα βγούνε προς δημοπράτηση τα επόμενα χρόνια και οι μετοχικές διεργασίες στο εσωτερικό των ομίλων φέρνουν «αναπροσαρμογή» στις κατασκευαστικές.

Οι προσδοκίες για το μεγάλο «πακέτο» νέων έργων και διαγωνισμών που «βγαίνουν» προς δημοπράτηση ή θα αποτελέσουν μέσα στα επόμενα χρόνια πεδίο διεκδικήσεων από τα ισχυρά κατασκευαστικά σχήματα (Ταμείο Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ, Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ΣΔΙΤ ή άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα, ιδιωτικά projects κ.λπ.), με τον «λογαριασμό να γράφει» συνολικά νούμερα άνω των 40-43 δις ευρώ σε βάθος ετών και τουλάχιστον για μέσα στην τρέχουσα δεκαετία, αναμφίβολα έχουν δώσει ώθηση και στις μετοχές του κλάδου των κατασκευών αλλά και του ευρύτερου των υποδομών.

Όπως όμως σημειώνουν τόσο στελέχη της αγοράς, όσο όμως και του ίδιου του κλάδου, αυτό το… rerating που παρατηρείται εδώ και κάμποσες εβδομάδες στα «χαρτιά» του τομέα των υποδομών σχετίζεται και με τις μετοχικές εξελίξεις σε κάμποσους εξ αυτών. Με κορυφαίες και ενδεικτικές βέβαια περιπτώσεις, την Ελλάκτωρ και το δίδυμο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Τέρνα Ενεργειακή.

Βέβαια, οι προσδοκίες για τη λεγόμενη νέα γενιά έργων προφανώς και έχει παίξει βασικό ρόλο στην ενεργοποίηση αντανακλαστικών στο χρηματιστηριακό ταμπλό.

Αλλωστε, αναμένονται μεγάλα έργα υποδομών στους τομείς της ενέργειας, των οδικών αξόνων, της ανάπτυξης κτιριακών υποδομών, των σιδηροδρόμων και του μετρό, της διαχείρισης απορριμμάτων και του τουρισμού, ενώ είναι σε εξέλιξη ή έρχονται σημαντικοί διαγωνισμοί σε περιφερειακά λιμάνια και αεροδρόμια, σε προμήθεια λεωφορείων ή συρμών, ιδιωτικοποιήσεις, ΣΔΙΤ και άλλα projects. Κατά συνέπεια, οι μετοχές ομίλων που εμπλέκονται στις παραπάνω διεργασίες, από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τη Μυτιληναίος, την Τέρνα Ενεργειακή έως την Ελλάκτωρ, την ΑΒΑΞ και την Intrakat, λογικό είναι να τίθενται υπό παρακολούθηση από εγχώρια ή διεθνή χαρτοφυλάκια καθώς ο ευρύτερος κλάδος των υποδομών δείχνει «hot».

Ωστόσο, οι μετοχικές ανακατατάξεις που ήδη είναι σε εξέλιξη, η ολοκλήρωση διαδικασιών και διεργασιών (μετοχικά πακέτα σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, γενική συνέλευση και ΑΜΚ σε Ελλάκτωρ) ή οι… προσδοκίες (βάσει φημών) για περαιτέρω μελλοντικές διεργασίες στους ομίλου του κλάδου, έχουν και αυτές οδηγήσει σε μια άτυπη αναπροσαρμογή και στο ταμπλό.

Η μετοχή της Ελλάκτωρ (αποτίμηση στο Χρηματιστήριο λίγο άνω των 300 εκατ. ευρώ) βέβαια έχει εισέλθει σε μια φάση διακυμάνσεων εσχάτως μεταξύ 1,2-1,3 ευρώ και 1,6-1,7 ευρώ, αλλά στην περίπτωσή της έχουμε να κάνουμε με… ειδικές συνθήκες ενώ ο όμιλος είναι εν αναμονή εξελίξεων και ως προς την ΑΜΚ.

Ο τίτλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με μια νέα πλαγιοανοδική κίνηση το τελευταίο δίμηνο ξέφυγε από την περιοχή των 7 ευρώ και πλέον βρίσκεται στα επίπεδα των 10 ευρώ (αποτίμηση εισηγμένης στο ΧΑ στο 1 δις ευρώ) , με την υποσημείωση ότι οι μετοχικές αλλαγές (έξοδος Reggeborgh και είσοδος Λάτση ή αγορές από Γ. Περιστέρη) να έχουν γίνει στα 11,2 ευρώ. Η μετοχή της Μυτιληναίος βέβαια λογίζεται πιο πολύ ως… ενεργειακή, ωστόσο, εδώ και κάμποσο χρονικό διάστημα ο όμιλος έχει κάνει δυναμική είσοδο στον ευρύτερο χώρο των υποδομών. Ο τίτλος «φλερτάρει» με τα 13,7 με 14 ευρώ, ενώ ήταν προ διμήνου στα 11,6 ευρώ, και με την κεφαλαιοποίηση των 2 δις ευρώ.

Μετά από μια περίοδο συσσώρευσης στα 55-60 σεντ η μετοχή της ΑΒΑΞ άρχισε να ανεβάζει στροφές αλλά και όγκους συναλλαγών με αποτέλεσμα να κινηθεί τελευταία προς τα 0,85 ευρώ. Προφανώς το «χρυσό συμβόλαιο» του Μετρό και η είσοδός της σε κοινοπραξία (με Μυτιληναίο, Vinci) που διεκδικεί με αξιώσεις και την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού έχουν «βοηθήσει» την άλλοτε «βαριά» και σχετικά «μαζεμένη» μετοχή της ΑΒΑΞ να κινηθεί προς αποτίμηση άνω των 120 εκατ. ευρώ μετά από καιρό. Σημειώνεται ότι αντανακλαστικά έχει δείξει και ο τίτλος της Intrakat, ιδίως τις τελευταίες εβδομάδες, με κίνηση από τα 1,2-1,3 ευρώ προς τα 1,7 ευρώ, επίσης με σχετική αύξηση συναλλαγών, με τη χρηματιστηριακή αποτίμηση να προσεγγίζει τα 55 εκατ. ευρώ.

Υπό μία ευρύτερη έννοια, θα μπορούσε κάποιος να… «ανοίξει το πλάνο» και να βάλει στον τομέα των ευρυτέρων υποδομών και άλλες εισηγμένες, από τη Lamda Development (ιδίως λόγω Ελληνικού) και τον Τιτάνα, έως τις μετοχές του ομίλου Viohalco (συν Cenergy, ElvalHalcor) που «ποντάρουν» σε αναπτύξεις ή διαγωνισμούς σε μια σειρά από δραστηριότητες (κατασκευές, ενέργεια κ.α.), ακόμα και όσες εμπλέκονται με το «κομμάτι» του τουρισμού.

Βέβαια, πρέπει να σημειωθεί ότι στις τελευταίες εβδομάδες γενικότερα η χρηματιστηριακή αγορά έχει δείξει μια νέα τάση αφύπνισης με τον γενικό δείκτη να έχει κινηθεί από τα επίπεδα των 740-760 μονάδων στις αρχές Φεβρουαρίου προς την περιοχή των 860 μονάδων στα τέλη Μαρτίου, μια σημαντική αντίδραση. Προφανώς βέβαια και ο κατασκευαστικός κλάδος δεν έχει τη βαρύτητα άλλων, όπως για παράδειγμα ο τραπεζικός, ούτε οι μετοχές του μπορούν να «τραβήξουν» την αγορά (όπως συμβαίνει π.χ. με ΟΤΕ, ΟΠΑΠ, Coca Cola 3Ε κ.λπ.), ωστόσο, το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει αρχίσει να ξεχωρίζει και κατά κάποιους αναλυτές, ακόμα και να… εκπλήσσει ευχάριστα.

Κατά πόσο βέβαια ο κλάδος συνεχίσει να προσελκύσει τα βλέμματα της αγοράς θα φανεί στη συνέχεια, προφανώς βέβαια θα εξαρτηθεί τόσο από την ευρύτερη εικόνα του ΧΑ όσο και από τις επιμέρους εξελίξεις στον τομέα των μεγάλων έργων αλλά και στο «εσωτερικό» του κάθε γκρουπ ξεχωριστά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider