Νέα προσπάθεια για το masterplan του λιμανιού του Πειραιά  

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Νέα προσπάθεια για το masterplan του λιμανιού του Πειραιά  
Η υπόθεση του masterplan έρχεται σε μια εποχή που ο ΟΛΠ παρουσιάζει αυξημένη κερδοφορία, ενώ πλησιάζει ο στόχος του να γίνει ο Πειραιάς το μεγαλύτερο εμπορευματικό λιμάνι της Μεσογείου. 

Το masterplan του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά θα κληθεί να επανεξετάσει εντός των επόμενων ημερών η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξη Λιμένων. Στόχος είναι να εξασφαλιστεί η έγκριση των προαιρετικών επενδύσεων για τις οποίες έχουν καταγραφεί ενστάσεις κατά την αρχική εξέταση του φακέλου, μετά και από την σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σε ανώτατο επίπεδο στο Μέγαρο Μαξίμου την Παρασκευή.

Η COSCO και η διοίκηση του ΟΛΠ δεν προτίθενται να επαναξετάσουν τον αριθμό των έργων που σχεδιάζουν να υλοποιήσουν, καθώς σύμφωνα με πηγές της εταιρείας δεν πρόκειται να βγει εκτός κάποιο έργο από το masterplan. Τα στελέχη της εταιρείας, εξάλλου, έχουν διαμηνύσει πολλές φορές ότι το masterplan πρέπει να προχωρήσει στο σύνολό του. Αυτό που είναι πιο πιθανό να συμβεί είναι να υπάρχουν κάποιες τροποποιήσεις στο αρχικό σχέδιο, κυρίως για να καθησυχαστούν φορείς της αγοράς αλλά και να ικανοποιηθούν ενστάσεις που έχει διατυπώσει η ΕΣΑΛ και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ).

Αξίζει να σημειωθεί πως κατά την αρχική εξέταση του masterplan η ΕΣΑΛ, ενέκρινε όλες τις υποχρεωτικές επενδύσεις που έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει η COSCO, και εξέφρασε ενστάσεις για μια σειρά πρόσθετες επενδύσεις μεταξύ των οποίων: Το εμπορικό κέντρο στο λιμένα κρουαζιέρας, οι αποθήκες στον ΟΔΔΥ και τα δύο κτήρια στάθμευσης αυτοκινήτων. Η προτεινόμενη επένδυση κατασκευής νέων αποθηκών στην πρώην περιοχή ΟΔΔΥ απορρίφθηκε από την ΕΣΑΛ με το σκεπτικό ότι «σε πολύ μικρή απόσταση στο Θριάσιο έχει δρομολογηθεί η υλοποίηση εμπορευματικού κέντρου», ενώ για το εμπορικό κέντρο η ΕΣΑΛ αποφάνθηκε πως αυτό έχει ως σκοπό μεταξύ άλλων και την προσέλκυση χρηστών εκτός των επιβατών κρουαζιέρας και θα λειτουργήσει ανταγωνιστικά με τις εμπορικές επιχειρήσεις του Πειραιά.

Ο «σκόπελος» της αρχαιολογίας

Η απόφαση του ΚΑΣ να κηρύξει μεγάλο μέρος του Πειραιά, συμπεριλαμβανομένης και της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, αρχαιολογικό χώρο δεν αναμένεται να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στην υλοποίηση των επενδύσεων που σχεδιάζει ο ΟΛΠ. Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, στο αναθεωρημένο masterplan θα μειωθεί ο όγκος κυρίως των ξενοδοχείων που σχεδιάζονται, ικανοποιώντας παρατηρήσεις που είχαν γίνει.

Μεγάλο «αγκάθι» είναι η εισήγηση του ΚΑΣ για την χερσόνησο της Κυνόσουρας, στην οποία λειτουργούν ναυπηγικές επιχειρήσεις που πληρώνουν ενοίκια στον ΟΛΠ. Η χερσόνησος είναι χαρακτηρισμένος αρχαιολογικός χώρος από το 2001 και έχει απαγορευτεί η εγκατάσταση νέων επιχειρήσεων. Όμως τώρα το ΚΑΣ εισηγείται στο υπουργείο Πολιτισμού να ζητήσει την απομάκρυνση των ήδη εγκατεστημένων επιχειρήσεων, οι οποίες έχουν υπογράψει μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης με τον Οργανισμό Λιμένα.

Αυξημένη κερδοφορία για τον ΟΛΠ

Η υπόθεση του masterplan έρχεται σε μια εποχή που ο ΟΛΠ παρουσιάζει αυξημένη κερδοφορία, ενώ πλησιάζει πιο κοντά ο στόχος του να γίνει ο Πειραιάς το μεγαλύτερο εμπορευματικό λιμάνι της Μεσογείου.

Σύμφωνα με την παρουσίαση που πραγματοποίησε η διοίκηση του ΟΛΠ στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών την προηγούμενη εβδομάδα. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε σε 132,9 εκατ. ευρώ έναντι 111,5 εκατ. ευρώ της χρήσης 2017, παρουσιάζοντας αύξηση 19,2%. Τα κέρδη προ φόρων διπλασιάστηκαν μέσα σε ένα χρόνο στα 42,3 εκατ. ευρώ το 2018 από τα 21,2 εκατ. ευρώ της χρήσης 2017.

Ακόμη, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019 οι προβλήτες II+III του υπό παραχώρηση ΣΕΜΠΟ που αποτελούν τη σημαντικότερη πηγή εσόδων της ΟΛΠ Α.Ε., πέτυχαν νέο ρεκόρ διακίνησης εξυπηρετώντας 1,25 εκατ. TEU φέρνοντας πιο κοντά τον Πειραιά στην πρώτη θέση στη Μεσόγειο. Θετική είναι και η πορεία των υπολοίπων δραστηριοτήτων της εταιρείας και ιδιαίτερα της Κρουαζιέρας, όπου εμφανίζεται άνοδος στις κρατήσεις πλοίων για το 2019 κατά 20%, καθώς και στη Ναυπηγοεπισκευή όπου οι συνολικές μέρες απασχόλησης των δεξαμενών έχουν αυξηθεί κατά 53%.

Οι πρόσθετες επενδύσεις

Στις πρόσθετες επενδύσεις, συνολικού προϋπολογισμού 318 εκατ. ευρώ, που προβλέπει το masterplan του ΟΛΠ περιλαμβάνονται τα εξής οκτώ έργα:

  • Αποθήκη επιφάνειας 80.000 τμ και προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ στην περιοχή του ΟΔΔΥ.
  • Δύο κτήρια παρκινγκ αυτοκινήτων στην περιοχή της πύλης Γ2 επιφάνειας 75.000 τ.μ. το καθένα και προϋπολογισμού 27 εκατ. ευρώ.
  • Προμήθεια οικολογικών ηλεκτρικών λεωφορείων προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ.
  • Κατασκευή του σταθμού κρουαζιέρας προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ.
  • Μετατροπή του κτηρίου «Παγόδα» σε ξενοδοχείο 5 αστέρων και συνεδριακό κέντρο, προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ.
  • Μετατροπή δύο αποθηκών σε ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων, προϋπολογισμού 48 εκατ. ευρώ.
  • Κατασκευή ναυπηγοεπισκευαστικών εγκαταστάσεων για Mega Yachts προϋπολογισμού 18 εκατ. ευρώ.
  • Κατασκευή ξενοδοχείου 5 αστέρων στο Πόρτο Λεόνε, προϋπολογισμού 20 εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider