Παρά τα επενδυτικά πλεονεκτήματα που παρουσιάζει το πλωτό υγροποιημένο φυσικό αέριο (FLNG) και το έντονο ενδιαφέρον που έχουν δείξει πολλές επιχειρήσεις τα τελευταία χρόνια, πρόσφατη έρευνα της Wood Mackenzie υποστηρίζει ότι οι προοπτικές για μελλοντικές ευκαιρίες έργων είναι ελλιπείς καθώς το FLNG ανταγωνίζεται για κεφάλαια και αγοραστές σε μια «πολυάσχολη» αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ).

Παρά το μικρό μερίδιό του στη συνολική αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου, το FLNG έχει προκαλέσει μεγάλο ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια. Σε ένα οικονομικό περιβάλλον που απαιτεί κεφαλαιακή πειθαρχία, το συγκεκριμένο καύσιμο  προσφέρει χαμηλότερες κεφαλαιουχικές επενδύσεις και διαχειρίσιμο κόστος, ιδιαίτερα στις παραμεθόριες περιοχές.

Ωστόσο, η ανασκόπηση του παγκόσμιου τομέα FLNG, που δημοσιεύθηκε από την Wood Mackenzie, δείχνει ότι η αγορά ίσως να μην χωράει πολλές τέτοιες επενδύσεις.

Ο Liam Kelleher, ερευνητής της Global LNG, δήλωσε τα εξής: «Η πτώση των τιμών πετρελαίου μετά το 2014 και η άποψη ότι υπήρχε υπερπροσφορά  στην αγορά ΥΦΑ οδήγησε σε σημαντική πτώση του όγκου της προσφοράς μεταξύ 2015 και 2017. Κατά τη διάρκεια αυτών των ετών, το πλωτό υγροποιημένο φυσικό αέριο αποτέλεσε μια «αχτίδα φωτός» στην αγορά και κέρδισε την εμπιστοσύνη της βιομηχανίας . Τρία από τα επτά μεγάλα έργα του κλάδου προωθήθηκαν για τη λήψη τελικής επενδυτικής απόφασης (FID) μεταξύ 2015 και 2018. Επιπλέον, το πρώτο φορτίο FLNG στάλθηκε το 2017 ενώ αυτή τη στιγμή τρία έργα είναι απολύτως λειτουργικά».

Ωστόσο, η αγορά του FLNG και εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ορισμένες προκλήσεις. Οι κυβερνήσεις ανησυχούν για τη μεταφορά θέσεων εργασίας στα ξένα ναυπηγεία κατά τη διάρκεια της κατασκευής και για τις offshore εργασίες. Αυτό τους ωθεί στην ενθάρρυνση των onshore έργων περισσότερο παρά των πλωτών. Ενδεικτικό αυτής της τάσης είναι τα έργα που υλοποιούνται (στην ξηρά) στην Ινδονησία, την Αυστραλία και την Τανζανία.

«Η σημαντική μείωση των δαπανών εξερεύνησης που επέφερε η πτώση των τιμών του 2014 είχε ως αποτέλεσμα να γίνουν λίγες ανακαλύψεις αερίου οι οποίες να προσφέρονται για τις πλωτές εργασίες. Πολλά έργα FLNG έχουν παραμείνει στο προσκήνιο εδώ και αρκετά χρόνια. Oι ΗΠΑ έχουν στραφεί στις onshore έρευνες για υγροποιημένο φυσικό αέριο καθώς απαιτούν μικρότερα κεφάλαια και έχουν χαμηλότερα λειτουργικά κόστη», εκτιμά ο Kelleher.

 

 

 

«Αναμένουμε ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί, με έργα μεγάλης χωρητικότητας στις ΗΠΑ, τη Ρωσία, το Κατάρ και τη Μοζαμβίκη που επιθυμούν να λάβουν FID. Η έλλειψη οικονομίας κλίμακας είναι πιθανό να περιορίσει τα έργα FLNG σε μικρής κλίμακας και απομακρυσμένες περιοχές, καθώς ανταγωνίζεται αγοραστές, χρηματοδότες και συνεργάτες σε μια πολυάσχολη αγορά ΥΦΑ», καταλήγει ο Kelleher.