Όταν το καλοκαίρι του 2015 η Mati Ventrillon υποδέχθηκε στο μικρό κλωστοϋφαντουργείο της στο Fair Isle της Σκωτίας δύο εκπροσώπους του διάσημου οίκου μόδας Chanel δεν μπορούσε να φανταστεί ότι τα δείγματα της δουλειάς της που θα τους πουλούσε θα χρησιμοποιούνταν για άλλους σκοπούς διαφορετικούς από αυτούς μιας συνηθισμένης έρευνας αγοράς.

Έξι μήνες αργότερα τα πουλόβερ της Ventrillon περιλαμβάνονταν στην συλλογή της Chanel για το 2016 χωρίς ωστόσο να έχει γίνει καμία αναφορά στο όνομά της, καμία σύνδεση με το γεγονός ότι πηγή έμπνευσης των πουλόβερ Chanel ήταν η Mati Ventrillon.

Ωστόσο, η ιστορία δεν εξελίχθηκε κατά τον συνήθη τρόπο ο οποίος θα υποδείκνυε εντάσεις, απειλές, μηνύσεις, απαίτηση αποζημίωσης κλπ.

Ο οίκος Chanel ρωτήθηκε μέσω των social media για το θέμα και απάντησε ότι η κίνηση αυτή δεν έγινε με δόλο ενώ δεσμεύθηκε να συμπεριλάβει το όνομα της Ventrillon σε κάθε μελλοντική ενέργεια επικοινωνίας.

Την ίδια ήπια αντίδραση είχε και η Mati Ventrillon, όπως τουλάχιστον την «εισέπραξαν» οι δημοσιογράφοι του Bloomberg όταν επισκέφθηκαν το στούντιό της στις αρχές Δεκεμβρίου: το θέμα με τα πουλόβερ δεν είχε πάρει διεθνείς διαστάσεις και η μικρή επιχείρηση του Fair Isle συνέχιζε σε κανονικούς ρυθμούς χωρίς να εκφράζει ίχνος θυμού κατά του διάσημου οίκου.  Βασική έγνοια για τον μικρή επιχείρηση ήταν να διατηρήσει ζωντανή την ιδιαίτερη ταυτότητά της και τα παραδοσιακά σχέδια, τα οποία ήταν και αυτά που είχαν εντυπωσιάσει τους δύο εκπροσώπους της Chanel.

Το νησί Fair Isle βρίσκεται στη βορειοανατολική ακτή της Σκωτίας, μεταξύ των νησιών Shetland και Orkney. Έχει μόνο 55 μόνιμους κατοίκους και είναι το πιο απομακρυσμένο νησί του Ηνωμένου Βασιλείου το οποίο κατοικείται.

Η σχεδιάστρια, Mati Ventrillon, κατάγεται κατά το ήμισυ από τη Γαλλία και κατά το ήμισυ από τη Βενεζουέλα. Στο νησί εργάζεται εδώ και οκτώ έτη και πλέκει η ίδια τα πουλόβερ που πουλάει, συνήθως κατά παραγγελία συνεχίζοντας έτσι μια παράδοση που περνάει από γενιά σε γενιά.

Η δουλειά της χαρακτηρίζεται από προσοχή στη λεπτομέρεια η οποία ξεκινάει από την πρώτη ύλη, το μαλλί, το οποία παράγεται από δικό της κοπάδι προβάτων το οποίο εκτρέφει. «Χρησιμοποιούμε το ίδιο μαλλί από πρόβατα εδώ και αιώνες. Εκτός από τα δικά μου πρόβατα, χρησιμοποιώ και ένα κοπάδι το οποίο ανήκει στην κοινότητα. Όταν κουρεύουμε τα πρόβατα το καλοκαίρι, στέλνουμε το μαλλί στο νησί Mainland με ένα μικρό εμπορικό πλοίο που μεταφέρει προϊόντα από και προς το Fair Isle. Εκεί το μαλλί περνάει από τη διαδικασία του ξεσίματος και διαχωρίζονται οι ίνες σε ομοιογενείς όγκους . Την διαδικασία αναλαμβάνουν ντόπιοι τεχνίτες, οι οποίοι εξασκούν την τέχνη τους από το 1800. Στη συνέχεια αποστέλλεται πίσω και ξεκινάμε την ύφανση με βάση τις παραγγελίες που έχουμε», αναφέρει η σχεδιάστρια.

Η τιμή ενός πουλόβερ Ventrillon κυμαίνεται στα 700 δολάρια και μπορεί να αυξηθεί ανάλογα με τις λεπτομέρειες που θα έχει το ρούχο. Παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο προϊόν δεν είναι φθηνό, υπάρχει λίστα αναμονής εδώ και χρόνια και φυσικά πολύ πριν από το περιστατικό με τον οίκο Chanel. Απαιτείται περίπου ένας μήνας για να κατασκευαστεί ένα πουλόβερ Ventrillon ενώ η τιμή του αποδίδεται και σε κάποια άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του: ιδιαίτερα μοτίβα με υποβλητικές μυστηριώδεις ονομασίες, ανεξήγητα σχέδια και στοιχεία που δεν μπορούν εύκολα να γίνουν αντιληπτά. «Το μυστήριο είναι μέρος της γοητείας και εκεί βρίσκεται και το μυστικό για το πώς ξεχωρίζω μια καλή απομίμηση από μια κακή απομίμηση των προϊόντων μου», αναφέρει η Ventrillon.

Οι δημιουργίες της σχεδιάστριας είναι tailor made. Όπως αναφέρει, η ίδια «αναλόγως με το τι ζητάει ο πελάτης, προσαρμόζω το σχέδιο. Χαίρομαι να παρεκκλίνω από τα παραδοσιακά πρότυπα που ακολουθώ και στα σχέδια και στα χρώματα. Δεν θεωρώ ότι αυτό καταστρέφει την παράδοση γιατί απλούστατα δεν πιστεύω ότι η παράδοση είναι μια επαναλαμβανόμενη ιστορία. Αντίθετα, ανλτεί ότι δημιουργήθηκε στο παρελθόν και κάνει ό,τι μπορεί για να το κρατήσει ζωντανό στο παρόν».

Όταν δεν ασχολείται με το πλέξιμο, η Ventrillon φροντίζει τα δύο παιδία της, το κοπάδι με τα πρόβατα και τα γουρούνια που εκτρέφει και τα φυτά της και κάνει ό,τι μπορεί για να συμβάλει στη μικρή κοινωνία του νησιού.

«Όλα αυτά τα επιπλέον πράγματα που κάνω, προσθέτουν με τον τρόπο τους ένα «λιθαράκι» στη δημιουργία των πολυτελών προϊόντων που παράγω», εξηγεί η σχεδιάστρια.

«Όταν κάποιος δίνει 700 δολάρια για ένα πουλόβερ δεν πληρώνει μόνο για την ποιότητα της ύφανσης αλλά και για την δυσκολία και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζω στην καθημερινότητά μου ζώντας σε ένα μέρος σαν αυτό το νησί», σημειώνει η Ventrillon.

Όσον αφορά στο θέμα της συνεργασίας της με την Chanel, παραμένει θετική. «Αν και με εξουθένωσε ψυχολογικά όλη αυτή η κατάσταση, είχα την στήριξη των social media και της τοπικής κοινότητας, κάτι που θεωρώ ότι είναι καταπληκτικό», αναφέρει.

Για την Ventrillon το θέμα δεν είναι τα χρήματα. Όπως εκτιμά, τίποτα δεν έγινε επίτηδες ενώ ο γνωστός οίκος έχει ένθερμα εκφράσει την επιθυμία να την αναγνωρίσει ως πηγή έμπνευσης για το συγκεκριμένο κομμάτι (με τα πουλόβερ) της συλλογής του.

«Αν αντιμετωπίζεις τη δημιουργία σαν επιχείρηση, ποτέ δεν κερδίζεις», αναφέρει χαρακτηριστικά και συμπληρώνει ότι «είναι πολύ σημαντικό να προσέχεις που τοποθετείς την αξία σου. Αυτή βρίσκεται στις ικανότητες, την ιστορία και την κληρονομιά την οποία θέλω όσο τίποτα άλλο να διατηρήσω και να διαδώσω», επισημαίνει.