Μια ιδιότυπη εμμονή για παροχή οικονομικών υπηρεσιών, οι οποίες δεν θεωρούνται και ιδιαίτερα κερδοφόρες, κατατρέχει το τελευταίο διάστημα τη Silicon Valley. Γνωστές εταιρείες όπως η Google, η Facebook και η Square προσανατολίζονται στην παροχή υπηρεσιών αποστολής χρημάτων σε φίλους τύπου Pay Pal παρά το γεγονός ότι το περιθώριο κέρδους από τέτοιες υπηρεσίες είναι αρκετά χαμηλό.

Η πρόκληση που κρύβεται σε αυτές της εφαρμογές δεν είναι όμως μόνο η εξέλιξη που θα έχει η διείσδυσή τους στην αγορά αλλά και το κατά πόσο θα καταφέρουν να αλλάξουν τα σημερινά δεδομένα, όπου πολλές συναλλαγές εξακολουθούν να γίνονται είτε με μετρητά είτε με πιστωτικές.

Στο παιχνίδι επιδιώκει να μπει και η Apple, η μεγαλύτερη εταιρεία τεχνολογίας στον κόσμο και ήδη έχει ξεκινήσει κύκλους επαφών με τράπεζες για να εισάγει στην αγορά τη δική της υπηρεσία, την Apple Pay. Η νέα εφαρμογή θα επιτρέπει στους χρήστες να στέλνουν χρήματα σε φίλους και συγγενείς, κατά τον γνώριμο τρόπο άλλων εταιρειών.

Αν και το person-to-person σύστημα πληρωμών έχει ακριβό κόστος διαχείρισης, οι αναλυτές εκτιμούν ότι αν η Apple θέλει να είναι ανταγωνιστική, πρέπει να διαθέσει δωρεάν τη χρήση της υπηρεσίας στις συναλλαγές που γίνονται με χρεωστικές κάρτες.

Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών, Crone Consulting, η Apple μπορεί να χάσει χρήματα ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι το κόστος για τη δημιουργία και την ενεργοποίηση ενός και μόνο νέου λογαριασμού κυμαίνεται από 50 σέντς έως 3 δολάρια ενώ πρέπει να συνυπολογιστεί και ένα ελάχιστο κόστος ανά συναλλαγή της τάξεως των 25 σέντς. Όπως σημειώνει ο αναλυτής της εταιρείας IDC, Will Stofega, οι εταιρείες δεν έχουν πολλά έσοδα από υπηρεσίες όπως είναι οι πληρωμές προς φίλους.

Μέχρι στιγμής η Apple δεν δείχνει να έχει βρει τρόπο να δημιουργήσει άμεσα κέρδη από τη συγκεκριμένη εφαρμογή. Ωστόσο, η εταιρεία ίσως να το χρησιμοποιήσει για να διευρύνει τη χρήση της εφαρμογής εντός των καταστημάτων.

Η εφαρμογή για κινητά Tap n' Pay δεν βρήκε τόσο άμεση ανταπόκριση όσο ήταν αναμενόμενο. Η χρήση από τους κατόχους των νεώτερων μοντέλων iPhone κατά τις συναλλαγές που έκαναν με αφορμή τον εορτασμό της Black Friday ήταν περιορισμένη (2,7%) και αρκετά πιο χαμηλή από εκείνη της προηγούμενης χρονιάς (4,9%).

Αν και η εταιρεία δεν έχει τοποθετηθεί ακόμη σχετικά με το θέμα, δεν αποκλείεται να δει τις πωλήσεις της να εκτοξεύονται πριν καλά καλά λανσάρει την εφαρμογή, η οποία αναμένεται να εισαχθεί στην αγορά τον επόμενο χρόνο, όπως σημειώνει στέλεχος της εταιρείας. Ήδη η Apple έχει κάνει ένα προσύμφωνο με την κινεζική Union Pay, το μεγαλύτερο δίκτυο συναλλαγών στη χώρα προκειμένου να εντάξει την εφαρμογή Apple Pay στις ταμειακές μηχανές της χώρας.

Ακόμη, αν οι χρήστες του iPhone αρχίσουν να συνδέουν τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς με το Apple Pay θα μπορούσαν να καταργήσουν εντελώς τις πιστωτικές κάρτες και τους μεσάζοντες σε περιπτώσεις που χρειάζεται να στείλουν χρήματα σε φίλους ή να πληρώσουν εντός των καταστημάτων. «Αυτό θα προκαλούσε βραχυκύκλωμα στους σημερινούς παίχτες της αγοράς», σημειώνει ο κ.Crone, σύμβουλος εταιρείας και συμπληρώνει ότι «σε τρία με πέντε χρόνια, θα μπορούσε να πάρει μερίδιο 20% από τις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές».

Η Visa, η οποία αποτελεί το μεγαλύτερο δίκτυο ηλεκτρονικών πληρωμών, αρνήθηκε να διατυπώσει κάποιο σχόλιο σχετικά με το θέμα. Ωστόσο, όπως αναφέρει η Talie Baker, ερευνήτρια της εταιρείας Alite Group, η οποία μάλιστα χρησιμοποιεί το Chase QuickPay για τις συναλλαγές με τους φίλους της τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, θεωρεί ότι αργά ή γρήγορα τα μετρητά θα καταργηθούν. «Ανυπομονώ να έρθει η ημέρα που θα έχω μόνο ένα κραγιόν και ένα κινητό στην τσέπη μου», σημειώνει χαρακτηριστικά.