Σε μεγάλο «βραχνά» αναδεικνύονται τα σχόλια των αναγνωστών κάτω από τα κείμενα που δημοσιεύουν τα ειδησεογραφικά sites, που δεν είναι λίγοι εκείνοι οι ιστότοποι που αποφασίζουν… να καταργήσουν τα σχόλια!

Όμως ο Michael Robertson θεωρεί πως έχει μια καλύτερη ιδέα για τη διαχείριση των σχολίων από την πλευρά των ειδησεογραφικών sites. Ποια είναι αυτή; Αντί να καταργηθούν τα σχόλια, μπορούν απλά να επιβάλλονται… χρεώσεις στους αναγνώστες που τα αναρτούν!

Ο Michael Robertson, νεαρός επιχειρηματίας από το Σαν Ντιέγκο, γνωστός για την ίδρυση του MP3.com, εκτιμά πως η οικονομική αξιοποίηση των σχολίων – ως μια επιπλέον πηγή εσόδων – μπορεί να οδηγήσει στον επανακαθορισμό της αξίας τους.

Για τον φιλόδοξο νεαρό η λύση που προκρίνει είναι η καλύτερη απάντηση της αγοράς στο… διαδικτυακό «τρολάρισμα». «Εάν καταστήσουμε τα σχόλια μια αξιόπιστη πηγή εσόδων, τότε όλοι οι ιδιοκτήτες των ειδησεογραφικών sites θα τα θέλουν σαν τρελοί! Θα είναι πιο πρόθυμοι να επενδύσουν χρόνο σε αυτά και ως αποτέλεσμα θα καταφέρουν να βελτιώσουν από όλες τις πλευρές τη λειτουργία τους», εξηγεί ο ίδιος.

Μια μεγάλη αμερικανική εταιρεία που δραστηριοποιείται στον χώρο των media έχει ήδη αρχίσει να εξετάζει σοβαρά την ιδέα του νεαρού επιχειρηματία. Ο λόγος για την Tribune Publishing, η οποία εκδίδει τις Chicago Tribune και Los Angeles Times. Βάσει των μέχρι στιγμής σχεδιασμών, οι αναγνώστες μπορούν να κερδίζουν «πόντους», τους οποίους μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να «αγοράσουν» περισσότερο χώρο για τα σχόλιά τους στο τέλος των άρθρων που επιλέγουν να διαβάσουν. Η εταιρεία «πουλά» 800 «πόντους» έναντι 10 δολαρίων, ενώ μέχρι πρότινος χρησιμοποιούσε την εφαρμογή του Facebook για τη διαχείριση των σχολίων. Η οποία όμως τελικώς αποδείχθηκε πως δεν την ικανοποιούσε. «Ο βασικός μας στόχος ήταν να μπει φρένο στο τρολάρισμα που γινόταν μέσω των σχολίων», δηλώνει ο διευθυντής ειδήσεων τoυ ιστότοπου, Tom Mallory.

Όμως αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι πως δεν χρειάζεται να πληρώσει ο καθένας που επιθυμεί να αναρτήσει ένα σχόλιο στο τέλος ενός άρθρου που τον ενδιαφέρει. Απλή η SolidOpinion, η εταιρεία υποστήριξης της εν λόγω εφαρμογής, έχει διαχωρίσει σε κατηγορίες τα διάφορα σχόλια, όπως για παράδειγμα στα «ελεύθερα» σχόλια και στα πιο «προηγμένα». Τα δεύτερα είναι εκείνα για τα οποία θα απαιτηθεί χρέωση, όμως ο καθένας είναι ελεύθερος να τα επιλέξει ή να τα απορρίψει.

Και φυσικά υπάρχουν και οι πιο δραστικές επιλογές. Πέρυσι, το περιοδικό Tablet, με έδρα τη Νέα Υόρκη, ξεκίνησε επισήμως να χρεώνει τη δημοσιοποίηση των σχολίων. Οι αναγνώστες έπρεπε να καταβάλλουν 2 δολάρια την ημέρα, 18 δολάρια το μήνα ή 180 δολάρια ετησίως για να αναρτήσουν τα σχόλια που επιθυμούσαν.  

«Με κούρασαν οι ανώνυμοι αναγνώστες – σχολιαστές που έβαλλαν κατά των δημοσιογράφων – αρθρογράφων μας», σχολιάζει χαρακτηριστικά η Alana Newhouse, η διευθύντρια σύνταξης του περιοδικού. Ωστόσο, όπως η ίδια εξηγεί, «δεν μπορούμε να αποκλείσουμε τελείως τους αναγνώστες που με καλές προθέσεις έχουν πράγματι κάτι καλό να σχολιάσουν».

Το αποτέλεσμα της διαδικασίας χρέωσης των σχολίων μπορεί να οδήγησε αυτόματα στη δραστική μείωσή τους, αλλά, όπως η Newhouse αναφέρει, «αυτό δεν είναι πρόβλημα. Η αύξηση του κέρδους δεν αποτελεί τη νούμερο ένα προτεραιότητα της επιχείρησης».