Ο Δημήτρης Τρίκας μιλάει για το προφητικό «Virus» του Ντένη Οπενχάιμ και την Έκθεση έργων του στην Αθήνα

Newsroom
Μοιράσου το
Ο Δημήτρης Τρίκας μιλάει για το προφητικό «Virus» του Ντένη Οπενχάιμ και την Έκθεση έργων του στην Αθήνα
Μία έκθεση που ξεχωρίζει στις αθηναϊκές αίθουσες τέχνης είναι του διακεκριμένου Αμερικανού καλλιτέχνη Ντένη Οπενχάιμ στην γκαλερί Ρόμα, που θα είναι ανοικτή στο αθηναϊκό κοινό μέχρι τις 6 Ιουνίου.

Μία έκθεση που ξεχωρίζει στις αθηναϊκές αίθουσες τέχνης είναι του διακεκριμένου Αμερικανού καλλιτέχνη Ντένη Οπενχάιμ (1938-2011) στην γκαλερί Ρόμα, μια Έκθεση που θα είναι ανοικτή στο αθηναϊκό κοινό μέχρι τις 6 Ιουνίου 2022.

Ο δημοσιογράφος Δημήτρης Τρίκας, με σπουδές στην Μουσειολογία και τη Δημόσια Ιστορία, που επιμελείται την έκθεση μίλησε στο Insider.gr για τα έργα που παρουσιάζονται.

“Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται έκθεση του Οπενχάιμ στην Ελλάδα. Τη δεκαετία του ΄90 στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης του Δημητρη Πιερίδη είχαν εκτεθεί εγκαταστάσεις και βίντεο. Πολύ αργότερα το 2017-18 έγινε μια μικρή έκθεση στην Art Thessaloniki. Eμείς δείχνουμε 11 επίτοιχα έργα μεγάλων διαστάσεων που φιλοτεχνήθηκαν από το 1981-1989 και τα οποία ανήκουν σε ιδιωτική συλλογή. Τα επτά από αυτά παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό.”

Συνεχίζοντας ο κ. Τρίκας κάνει μια ιδιαίτερη αναφορά σε τρία από αυτά που η σημασία τους είναι πολύ επίκαιρη, όπως είναι άλλωστε και το συνολικό έργο του Αμερικανού καλλιτέχνη.

“Το Virus του 1989 είναι ένα προφητικό έργο. Ο Οπενχάϊμ δημιουργεί ένα πλέγμα από μικρά ομοιώματα του μίκυ μάους στηριγμένα σε μια κατασκευή/δίκτυο που μοιάζει με μια κυτταρική δομή. Τα στοιχεία του έργου αρθρώνονται σαν ένας απειλητικός ιός που όμως υποκρύπτεται πίσω από την πιο οικεία και αθώα φιγούρα που έχει κατασκευάσει η βιομηχανία μαζικού θεάματος. Πρόκειται για το δίπολο αθωότητα / απειλή που αποτυπώνεται εξαιρετικά στο έργο της έκθεσής μας όσο βέβαια και στην γλυπτική κατασκευή που ακολούθησε.

Στο έργο Thought, ένα σύμπλεγμα οστών που απολήγουν σε δίκοπα μαχαίρια αποτελούν απειλή για την σκέψη και την ίδια τη ζωή. Είναι μια εικόνα πολεμοχαρής που εύκολα σχετίζεται με όσα βιώνουμε σήμερα με τον απεχθή τρόπο του πολέμου. Το έργο Study for a waffle maker εικονοποιείται ένα υπερμεγέθες κεφάλι ανδρός σαν λεκάνη τουαλέτας ανοιγμένο οριζόντια στο ύψος του εγκεφάλου όπου στη θέση του έχει τοποθετηθεί μια τεράστια βάφλα ή βαφλιέρα.

Πρόκειται για την κορύφωση της ειρωνείας και της απόρριψης του σύγχρονου πολιτισμού μέσα από την εικονογράφιση της αποχαύνωσης και του εκμαυλισμού της ανθρώπινης διάνοιας από την κουλτούρα του υπερκαταναλωτισμού…

Κάθε έργο του έχει ένα σκεπτικό επί του προκειμένου σκοτεινό και απαισιόδοξο που ανοίγει όμως ένα ευρύ πεδίο συζήτησης γύρω από τα θέματα που μας απασχολούν και θα μας απασχολούν στο διεινεκές”.

Τέλος ο κ. Τρίκας υποστηρίζει ότι η εννοιολογική τέχνη την οποία εκφράζει με το έργο του ο Οπενχάιμ, που είναι ένας από τους κυρίους εκπροσώπους της διεθνώς, δεν έχει ξεπεραστεί.

“Η φόρμα των έργων στην σύγχρονη τέχνη μπορεί να ξεπερνιέται. Για την ακρίβεια θα έλεγα ότι δεν ξεπερνιέται ακριβώς αλλά έρχονται και προστίθενται στις υπάρχουσες, νέες μορφές και φόρμες μέσα από τις οποίες προσπαθεί να εκφρασθεί ο κάθε καλλιτέχνης σε κάθε περίοδο που ζει και δημιουργεί. Ο πυρήνας όμως της εννοιολογικής τέχνης που είναι η ίδια η σκέψη του καλλιτέχνη πάνω στα ζητήματα που τον απασχολούν δεν μπορεί να χάσει την δυναμική του. Η τέχνη λοιπόν που «σκέπτεται» και αντίστοιχα προκαλεί την σκέψη και τον προβληματισμό του θεατή και μόνον αυτή, έχει νόημα για την εποχή μας αλλά και για κάθε εποχή. Διαφορετικά έχουμε διακόσμηση και όχι τέχνη. Και αυτό αφορά μόνον τους καταναλωτές και όχι την ίδια την τέχνη”.

Άρτεμις Καρδουλάκη

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.