Tο ντεμπούτο της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, προσθέτοντας έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα των μεγαλύτερων δημόσιων εγγραφών, κάνει σήμερα η Uber, η startup που ξεκίνησε το 2010 να κυκλοφορεί στους δρόμους του Σαν Φρανσίσκο, δίνοντας την δυνατότητα στους χρήστες να κάνουν «οτοστόπ» μέσω Internet και να μετακινούνται με πολύ χαμηλό κόμιστρο. 

Η δημόσια εγγραφή της εταιρείας η οποία απασχολεί εδώ και ημέρες τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, πραγματοποιείται σήμερα με την αποτίμηση ωστόσο να είναι λιγότερο γενναιόδωρη από τις φιλοδοξίες των αναλυτών. Η εταιρεία στοχεύει να αντλήσει 8,1 δισ. δολάρια από τη διαδικασία με τη συνδρομή των μεγαλύτερων επενδυτικών τραπεζών στον κόσμο - Morgan Stanley, Goldman Sachs and BofA Merrill Lync - διαθέτοντας 180 εκατ. μετοχές  στα 45 δολάρια η μία

Ωστόσο η αποτίμησή της ορίστηκε στα 82,4 δισ. έναντι των 90 δισ. που προέβλεπαν οι αναλυτές, γεγονός που σύμφωνα με τους New York Times, θα πρέπει να προκαλεί ανησυχίες σε κάποιες ζημιογόνες startups της Σίλικον Βάλεϊ που θέλουν να μπουν στο Χρηματιστήριο. Να σημειωθεί ότι το 2018, τα ετήσια έσοδα της Uber έφθασαν τα 11,3 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένα κατά 43% από το 2017, ενώ οι προσαρμοσμένες ζημίες έφτασαν τα 1,8 δισεκατομμυρία δολάρια, μειωμένες εν συγκρίσει με τα 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια του 2017. Ωστόσο στην δεκαετή πορεία της η εταιρεία δεν έχει γυρίσει ποτέ σε θετικό πρόσημο, καταγράφοντας κέρδη.

Παρότι βέβαια η τιμή της μετοχής της διαμορφώθηκε στο χαμηλότερο σημείο του προτεινόμενου εύρους προσφοράς, αξίζει να σημειωθεί ότι ο βασικός ανταγωνιστής της η Lyft προστέθηκε πριν από λίγο καιρό στα χρηματιστηριακά ταμπλό, με σχεδόν 24 δισ. δολάρια και αποτιμάται σήμερα σε περίπου 15 δισεκατομμύρια.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η δημόσια εγγραφή της Uber είναι η μεγαλύτερη για αμερικάνικη εταιρεία μετά από εκείνη της Facebook που μπήκε στο Χρηματιστήριο το 2012 αντλώντας 16 δισ. δολάρια, και μια από τις μεγαλύτερες των τελευταίων χρόνων παγκοσμίως, μετά την κινεζική Alibaba Group Holding Ltd η οποία το 2014 άντλησε περίπου 25 δισ. δολάρια.

Μάλιστα την δημόσια εγγραφή της αποφάσισαν να εκμεταλλευτούν χιλιάδες οδηγοί που συνεργάζονται με την εταιρεία οι οποίοι τράβηξαν χειρόφρενο στην προσπάθειά τους να διεκδικήσουν μόνιμο μισθό, επιδόματα και καλύτερους όρους εργασίας. Σύμφωνα με τα διεθνή μέσα η Uber φέρεται διατεθειμένη να δαπανήσει περίπου 170  εκατ. δολάρια για να έρθει σε συμφωνία με έναν σημαντικό αριθμό οδηγών που διεκδικούν περισσότερες παροχές ενόψει της εισαγωγής της στο Χρηματιστήριο.

Όσον αφορά την μετοχική σύνθεση της εταιρείας να υπενθυμίσουμε ότι οι ιδρυτές της Uber, Travis Kalanick και Garrett Camp,  έχουν πάψει από καιρό να είναι οι βασικοί μέτοχοι, με τις μετοχές τους να αποτιμώνται στα 8 δισ. δολάρια. Επιπλέον, το 5,2% της εταιρείας ανήκει στην Alphabet, την μητρική της Google, το 5,3% ελέγχεται από sovereign fund της Σαουδικής Αραβίας, ενώ μεγαλύτερος μέτοχος της είναι η ιαπωνική SoftBank Group Corp με 16,2% και η  Benchmark Capital Partners με 11%.