Είναι ευρέως γνωστό ότι η Κρήτη τα τελευταία χρόνια, λόγω της ραγδαίας ανάπτυξής της (οικιστικής και βιομηχανικής) αλλά κυρίως της ακμάζουσας τουριστικής βιομηχανίας της, παρουσιάζει σημαντική αύξηση της ενεργειακής της ζήτησης, που ανέρχεται στο 8% περίπου ετησίως.

Στην Κρήτη λειτουργούν  τρία  Συμβατικά Ενεργειακά Κέντρα της ΔΕΗ:

α. ο Σταθμός Ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ στην «Ξηροκαμάρα» Χανίων, ονομαστικής ισχύος 330 MW,

β. ο Σταθμός Ηλεκτροπαραγωγής «Λινοπεραμάτων» Ηρακλείου, ονομαστικής ισχύος 250 MW και

γ. ο νέος  Σταθμός  Ηλεκτροπαραγωγής του «Αθερινόλακου» Σητείας της ΔΕΗ, συνολικής  ισχύος, σήμερα, 195,2 MW.

Με  την λειτουργία  όμως της νέας  αυτής  μονάδας  οι ενεργειακές  ανάγκες  της Κρήτης  μόλις  καλύπτονται οριακά και ο κίνδυνος ενός μπλακ-άουτ είναι ορατός, παρά την μερική ενίσχυση του συστήματος από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Υπολογίζεται επίσημα από τη Δ.Ε.Η. ότι η παραγόμενη ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας στην Κρήτη συνολικά δεν επαρκεί για να καλύψει τη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση και απαιτείται η κατασκευή δύο επιπλέον μονάδων,  ισχύος 2χ250 MW = 500 MW, ώστε το νησί μας να έχει ενεργειακή επάρκεια για τα επόμενα είκοσι και πλέον χρόνια.

Η Κρήτη εξακολουθεί, δυστυχώς, να παρουσιάζει ενεργειακό έλλειμμα, αποτελεί δε σημαντικό πεδίο εφαρμογών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ηλιακή και αιολική). Αιτήματα διαχρονικά: 

α) επίσπευση κατασκευής του ΑΗΣ  ΚΟΡΑΚΙΑΣ, 

β) να ενταχθεί το φυσικό αέριο στο ενεργειακό σύστημα της Κρήτης και 

γ) να  συνδεθεί η ΚΡΗΤΗ με υποβρύχιο καλώδιο με το εθνικό δίκτυο ηλεκτροδότησης  της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Στο πλαίσιο της επίλυσης του ενεργειακού προβλήματος του νησιού μας το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης υπερψήφισε, κατά πλειοψηφία, στη συνεδρίαση της 10/02/2003 στον Αγ. Νικόλαο, την πρόταση του  τότε νομάρχη, σε συνεργασία με τον Δήμο  Γαζίου  για την κατασκευή νέου εργοστασίου ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 250 MW στη θέση «Κορακιά» στα σύνορα του Νομού Ηρακλείου – Ρεθύμνου (εντός του νομού Ηρακλείου και μέσα στα διοικητικά όρια του Δήμου Γαζίου).

Υπεγράφη  μάλιστα ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ για τον λόγο αυτό, μεταξύ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΝΑΗ και Δήμου Γαζίου που ισχύει και σήμερα αν και ανενεργό.

Οι νέες μονάδες στην «Κορακιά», με πρόταση της Ρ.Α.Ε. μάλιστα, προβλεπόταν αρχικά να μην λειτουργήσουν με καύσιμο μαζούτ 75, το οποίο απαιτεί αποθείωση, γεγονός που θα επιβάρυνε περιβαλλοντικά το χώρο, λόγω των παραγόμενων μεγάλων ποσοτήτων γύψου.

Το γεγονός αυτό κατέστησε αναγκαία την εισαγωγή ΦΥΣΙΚΟΥ  ΑΕΡΙΟΥ στην Κρήτη για την άρση όλων των περιβαλλοντικών επιβαρύνσεων, που ήσαν αναπόφευκτες εάν το καύσιμο ήταν μαζούτ 75 ή ακόμα και καύσιμο μαζούτ χαμηλού θείου.

Το νησί της Κρήτης λόγω της γεωγραφικής του θέσης, θεωρείται ότι δεν μπορεί να αξιοποιήσει εύκολα   το κεντρικό δίκτυο της χώρας, καθόσον η διασύνδεσή της με υποβρύχιο καλώδιο παρουσιάζει τεχνικά προβλήματα ίσως όχι ανυπέρβλητα, ιδιαίτερα λόγω ύπαρξης ρηγμάτων στον βυθό της θάλασσας.

Όμως  μπορεί να εισάγει φυσικό αέριο σε υγροποιημένη μορφή ή σε αέρια υπό πίεση εφόσον βέβαια δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές (εγκαταστάσεις ελλιμενισμού δεξαμενόπλοιων, εγκαταστάσεις για την επαναεριοποίηση του υγροποιημένου αερίου, εγκαταστάσεις αποθήκευσης, δίκτυο μεταφοράς), ανάλογα με τη χρήση που πρόκειται να έχει το φυσικό αέριο στο νησί (ηλεκτροπαραγωγή, βιομηχανία, οικιστικός τομέας).

Τέτοιου είδους εγκαταστάσεις λειτουργούν σήμερα στη ΡΕΒΥΘΟΥΣΑ στην Αττική όπου φθάνει το υγροποιημένο φυσικό αέριο και εισάγεται στο κεντρικό δίκτυο της χώρας. Το φυσικό αέριο θα μπορούσε να φθάνει με πλοίο στην Κρήτη π.χ. από την Αλγερία, από όπου η Ελλάδα ήδη εισάγει ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ από τις αρχές του 2000 ή ακόμα και από την Αίγυπτο.

Αναμενόμενα οφέλη από το φυσικό αέριο για την Κρήτη:

  • Προστασία  του περιβάλλοντος σε συνδυασμό με την κατάργηση και απομάκρυνση των ρυπογόνων παλαιών ηλεκτροπαραγωγικών εγκαταστάσεων της Ξυλοκαμάρας και των Λινοπεραμάτων, που αποτελεί διακαή πόθο των κατοίκων των περιοχών…
  • Μείωση της εξάρτησης από το πετρέλαιο.
  • Εξοικονόμηση ενέργειας και μείωση κόστους

Για την κατασκευή, όμως, των νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής στη θέση Κορακιά, απαιτείτο  η επίλυση σημαντικών προβλημάτων, ως προϋπόθεση για τα παραπέρα βήματα υλοποίησης του σχεδίου αυτού.

Η επίλυση αυτών των προβλημάτων θα δρούσε  καταλυτικά στην επίσπευση της κατασκευής του μεγαλύτερου αυτού αναπτυξιακού έργου της Κρήτης, το οποίο θα έλυνε οριστικά το ενεργειακό πρόβλημα του νησιού μας, καθόσον η μελέτη βιωσιμότητας της νέας αυτής εγκατάστασης ηλεκτροπαραγωγής με ΦΥΣΙΚΟ  ΑΕΡΙΟ έδωσε το «πράσινο» φως για τη χρήση του.

Η πολυχρόνια  όμως   καθυστέρηση, αποδόθηκε τότε  μεν στα σοβαρά διοικητικά προβλήματα που αντιμετώπισε  η Δ.Ε.Η., με αποτέλεσμα το όλο πρόγραμμα να παγώσει, αλλά και στο ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ της περιοχής της ΚΟΡΑΚΙΑΣ, που διεκδικείται από τον Δήμο Γαζίου και αρκετούς ΙΔΙΩΤΕΣ, που βρίσκονταν σε δικαστική αντιδικία με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος, αλλά κυρίως όμως σε απουσία σθεναρής κεντρικής πολιτικής βούλησης.

Το θέμα αυτό τελικά επιλύθηκε.

Αλλά ο σχεδιασμός αυτός της ΔΕΗ έκτοτε φαίνεται να εγκαταλείφθηκε και άλλες λύσεις τέθηκαν στο τραπέζι για υποβρύχια διασύνδεση της Κρήτης κουβέντα να γίνεται, αλλά το ενεργειακό  παραμένει μέχρι και σήμερα άλυτο.

Τώρα όμως υπάρχουν καινούργια στοιχεία που συνηγορούν στην επαναφορά του αρχικού σχεδιασμού  δηλ. της εισαγωγής του φυσικού αερίου στη Κρήτη.

Οι επιστημονικές έρευνες έχουν επιβεβαιώσει την ύπαρξη τεράστιων κοιτασμάτων φυσικού αερίου νότια της Κρήτης, όπως τουλάχιστον διατείνονται ειδικοί και μη, γεγονός που διασφαλίζει μελλοντικά την προμήθεια φθηνού ελληνικού καυσίμου, τα όποια προβλήματα πρέπει να ξεπεραστούν και το συντομότερο να χαραχθεί ένας νέος στρατηγικός ενεργειακός σχεδιασμός ώστε όταν λειτουργήσουν οι πλατφόρμες ανόρυξης φυσικού αερίου νότια της Κρήτης να είναι έτοιμες παράλληλα και οι εγκαταστάσεις του φυσικού αερίου στην Κορακιά, με στόχο την οριστική επίλυση του ενεργειακού προβλήματος της Κρήτης που αποτελεί την ικανή και αναγκαία συνθήκη  της ασφαλούς   ανάπτυξης  και της  ευημερίας του λαού της.

Ας είμαστε, κάποτε, επιτέλους, προμηθείς και όχι επιμηθείς.