Μύθοι σχετικά με τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό

Γιώργος Σιούτζος
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μύθοι σχετικά με τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει τη δυνατότητα να είναι μετασχηματιστικός και αναγεννησιακός καθώς και να έχει καθοριστική θετική απόχρωση σε έναν οργανισμό όταν γίνει σωστά και στρατηγικά. Μόνο τότε μπορεί να επιτρέψει στην επιχείρησή να αποκομίσει σημαντικά οφέλη που θα την βοηθήσουν να είναι πιο ανταγωνιστική και κερδοφόρα στην σύγχρονη επιχειρηματική αρένα. Βέβαια ο όρος ψηφιακός μετασχηματισμός στις μέρες μας (Digital Transformation), κινδυνεύει να γίνει απλά ένα διαφημιστικό σλόγκαν το οποίο μπορεί να ενισχύσει την εικόνα μίας επιχείρησης ως προς την καινοτομία και τον νεοτερισμό της όμως δεν την εξελίσσει ουσιαστικά.

Να αναφέρουμε πως έννοιες και στρατηγικές ψηφιακής μετατροπής δεν είναι καινούργιες. Η ιδέα της επανεξέτασης του τρόπου με τον οποίο ένας οργανισμός χρησιμοποιεί την τεχνολογία για την αναζήτηση νέων ροών εσόδων ή νέων επιχειρηματικών μοντέλων υπήρξε κεντρικό στοιχείο για τις επιχειρήσεις από τότε που ξεκινήσανε να βάζουνε εταιρικά αρχεία και συναλλαγές στους υπολογιστές στη δεκαετία του 1970.

Κάποιοι κοινοί μύθοι γύρω από τον «φοβερό» αυτό όρο είναι οι παρακάτω:

  • Ο ψηφιακός μετασχηματισμός πάντα οδηγεί σε μείωση προσωπικού.

Ένας ψηφιακός μετασχηματισμός συχνά προϋποθέτει τη χρήση των αναδυόμενων δυνατοτήτων της τεχνητής νοημοσύνης (AI), οδηγώντας μερικούς να πιστεύουν ότι το τελικό αποτέλεσμα του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι λιγότεροι ρόλοι για τον άνθρωπο. Αλλά πρέπει να σκεφτούμε τους νέους ρόλους που προκύπτουν και τις πολλές διαφορετικές απαραίτητες εργασίες που πρέπει να εκτελέσουν οι άνθρωποι για να υπάρχουν και να λειτουργούν εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης. Όσο περισσότερη είναι η αυτοματοποίηση και η ανάλυση δεδομένων που εφαρμόζουν οι οργανισμοί, τόσο περισσότεροι κατάλληλα εκπαιδευμένοι άνθρωποι χρειάζονται για να «καθοδηγήσουν» τους αλγορίθμους. Είναι κοινός τόπος πως υπάρχουν ανεπάρκειες όσον αφορά το κατάλληλο προσωπικό που θα στελεχώσει τις νέες θέσεις και εδώ πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση ώστε με κάποιο πρόγραμμα συμπληρωματικής εκπαίδευσης ή επανειδίκευσης κάθε ηλικίας εργαζόμενοι να παραμένουν ανταγωνιστικοί και περιζήτητοι.

  • Ο ψηφιακός μετασχηματισμός σχετίζεται κυρίως με την τεχνολογία.

Υπάρχει μια αντίληψη ότι οι επιχειρήσεις πρέπει απλώς να φέρουν νέα εργαλεία και να εγκαταστήσουν νέο hardware και software για να ανταγωνιστούν σε ένα νέο πεδίο ανταγωνισμού. Η τεχνολογία δεν είναι η πανάκεια και τα στελέχη δεν σταματούν να εξετάζουν την πλήρη εικόνα των απαιτήσεων και δεξιοτήτων που χρειάζονται για προσαρμογή στις αλλαγές. Μία σφαιρική παρούσα και μελλοντική θεώρηση του περιβάλλοντος μπορεί αν αποκαλύψει απαραίτητες προς αλλαγή πτυχές που δεν έχουν να κάνουν με την τεχνολογία. Καθώς οι εταιρείες επιδιώκουν ψηφιακό μετασχηματισμό, θα πρέπει να επενδύσουν στην οικοδόμηση της σωστής επιχειρησιακής κουλτούρας και στη συνολική λειτουργία των μερών του οργανισμού. Η συστημική προσέγγιση είναι πιο απαραίτητη από ποτέ για να επιτευχθούν τα παραπάνω.

  • Ο ψηφιακός λειτουργεί πάντα προς όφελος των πελατών.

Ο πελάτης και η ικανοποίηση των αναγκών του είναι βασική επιδίωξη κάθε επιχείρησης. Η πελατοκεντρική φιλοσοφία είναι το απαραίτητο συστατικό επιτυχίας κάθε οργάνωσης. Και σε αυτό το σημείο ένας λάθος οργανωμένος και εκτελεσμένος ψηφιακός μετασχηματισμός μπορεί να δράσει επιβαρυντικά και όχι προς όφελος των καταναλωτών. Ορισμένες συναλλαγές του πελάτη με την επιχείρηση αν και μπορούν να ψηφιοποιηθούν ίσως θα έπρεπε να παραμείνουν όπως έχουν αν είναι βασικό σημείο υπεροχής της εταιρίας. Η προσωποποιημένη ανθρώπινη εξυπηρέτηση σε ορισμένες περιπτώσεις αν αντικατασταθεί από αυτοματοποιημένες λύσεις μπορεί αρχικά να οδηγήσει σε περιορισμό εξόδων όμως μελλοντικά σίγουρα θα στοιχίσει σε έσοδα.

  • Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι στενά χρονικά ορισμένος.

Σίγουρα είναι απαραίτητο να υπάρχει μία χρονική διάρθρωση των ενεργειών προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό όμως η φιλοσοφία της αλλαγής και της καινοτομικής αναδιοργάνωσης πρέπει να είναι συνεχώς «ενεργή» και να βρίσκεται στο DNA κάθε επιχείρησης αν θέλει να είναι διαρκώς επιτυχημένη. Οι καλύτεροι οργανισμοί δεν είναι «ψηφιακής» ή «μη ψηφιακής» φύσης αλλά μαθαίνουν να μεταμορφώνονται – συνεχώς (χωρίς να χάνουν όμως τις θεμελιώδεις αξίες τους και τις ρίζες τους).

Η πραγματική αλλαγή συμβαίνει με συνεχή μετασχηματισμό και αλλαγή σε όλες τις διακλαδώσεις ενός οργανισμού. Το επίθετο «ψηφιακός» δεν είναι σε καμία περίπτωση το μοναδικό που πρέπει να συνοδεύει τη λέξη αλλαγή και μετασχηματισμός. Η διαρκής ανταγωνιστικότητα απαιτεί επένδυση σε χρόνο σκέψης του What, Why και How στη χάραξη στρατηγικής. Η ενσωμάτωση κάποιας τεχνολογίας ως αυτοσκοπός αποτελεί έναν νοητικό περιορισμό στη σκέψη χάραξης στρατηγικής ορισμένες φορές που πρέπει να ξεπεραστεί.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider