Ο ποδηλατικός τουρισμός θεωρείται διεθνώς από τις πιο δυναμικές μορφές εναλλακτικού τουρισμού και αποτελεί ένα εξαιρετικά «καυτό» θέμα σήμερα στην Ευρώπη. 

Εκατομμύρια πολίτες επιλέγουν το  ποδήλατο για τις διακοπές τους, είτε αποκλειστικά ως μέσο μετακίνησης ή ως μέσο αναψυχής στη διάρκεια των διακοπών αυτών. 

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπολογίζεται ότι αφορά 20 εκ. ποδηλατικές διαδρομές την ημέρα, με συνολική ετήσια συμβολή στην οικονομία ύψους  44 δις ευρώ, σύμφωνα με μελέτη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το έτος 2012, υπολογίστηκε πως στην Ευρώπη πραγματοποιούνται ετησίως: 2.2 δις ταξίδια με ποδήλατο, 20 εκ. διανυκτερεύσεις και τα παραπάνω προσφέρουν οικονομικό όφελος 44 δις ευρώ.

Φιλικός προς το περιβάλλον, ο ποδηλατικός τουρισμός έχει το πλεονέκτημα να εκτείνεται σε όλες τις εποχές του χρόνου, να δημιουργεί οικονομικές δραστηριότητες σε όλη τη διαδρομή των ποδηλατών (και όχι μόνο στα βασικά σημεία προορισμού), αλλά και να ενθαρρύνει την ουσιαστική γνωριμία των επισκεπτών με το περιβάλλον, τον πολιτισμό και τον τρόπο ζωής των κατοίκων κάθε περιοχής.  

Για τις μετακινήσεις τους αυτές, έχουν ανάγκη από ασφαλείς, καλά σηματοδοτημένες διαδρομές και προτάσεις διαφορετικές, ανάλογα με τις δυνατότητες και το στιλ των διακοπών που επιθυμούν.

Βασικό κορμό των διεθνών υποδομών ποδηλατικού τουρισμού αποτελεί το δίκτυο διευρωπαϊκών ποδηλατικών διαδρομών Eurovelo - το οποίο είναι ένα πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλατών - με 17 διαδρομές συνολικού μήκους 70.00 χλμ: 45.000 χιλιόμετρα των διαδρομών αυτών βρίσκεται ήδη σε λειτουργία. 

Τρεις από τις διευρωπαϊκές διαδρομές του Eurovelo αφορούν και την Ελλάδα, αλλά  δεν έχουν μέχρι στιγμής υλοποιηθεί: 

  • η διαδρομή 8: Καντίθ της Ανδαλουσίας στην Ισπανία/Γιβραλτάρ-Αθήνα-Κύπρος (Μεσογειακή διαδρομή EV8, 5.388 χλμ.)
  • η διαδρομή 11: Αθήνα-Κεντρική Ευρώπη-Βόρειο Ακρωτήριο (EV11, 5.964 χλμ.)
  • η διαδρομή 13: στα ίχνη της διαίρεσης της Ευρώπης κατά τον Ψυχρό Πόλεμο, που καλύπτει όσον αφορά την Ελλάδα και παραμεθόριες περιοχές στα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα (EV13, 6.800 χλμ.).   

Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή βρίσκεται εντελώς «εκτός» παιχνιδιού, καθώς οι τρεις χαρακτηρισμένες διαδρομές που διασχίζουν τη χώρα, βρίσκονται μόνο σε επίπεδο αρχικού σχεδιασμού. Η εμπλοκή του οργανισμού «Πόλεις για Ποδήλατο» ως National Eurovelo Coordinator (Εθνικού Συντονιστή του Eurovelo στην Ελλάδα) έχει ως στόχο την ύπαρξη ενός σημείου αναφοράς και συνεργασίας, ανάμεσα στους φορείς, τις υπηρεσίες και τους πολίτες που εμπλέκονται με τον ποδηλατικό τουρισμό στην Ελλάδα.

Στόχος είναι να δοθεί η απαραίτητη τεχνογνωσία αλλά και η υποστήριξη που απαιτείται, ώστε να γίνει κατανοητή η δυναμική του Eurovelo στην Ελλάδα και να τεθούν οι βάσεις για την ανάπτυξή του.

Σε πρόσφατη επικοινωνία μας με την οργάνωση «Πόλεις για το Ποδήλατο-Cities for Cycling», ως Εθνικό Συντονιστή του Eurovelo για την Ελλάδα, ενημερωθήκαμε ότι έχουν  επιλέξει τη στενή συνεργασία με τις κατά τόπους περιφέρειες και την κατ’ αρχή χάραξη των διαδρομών σε ήδη υπάρχοντες δρόμους χαμηλής κυκλοφορίας, με στόχο τόσο την ασφαλή συνύπαρξη των ποδηλατών με τα μηχανοκίνητα οχήματα όσο και τη λειτουργία του έργου σε σύντομο χρονικό διάστημα και με χαμηλό οικονομικό κόστος. 

Από το διεθνές δίκτυο του Eurovelo, η διαδρομή αρ. 8 (Μεσογειακή διαδρομή EV8 5,388 χλμ.) διασχίζει και την Περιφέρεια Πελοποννήσου:  στη βόρεια πλευρά της, κατά μήκος της Κορινθίας, από το Δερβένι, Ξυλόκαστρο, Κιάτο, Λέχαιο, Λουτράκι,  Λίμνη της Βουλιαγμένης Περαχώρας, Άγιοι Θεόδωροι και Κινέττα, στα όρια της Κορινθίας με την Αττική. Προηγουμένως η ίδια διαδρομή διασχίζει την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, τμήμα για το οποίο υπάρχει ήδη κινητικότητα και μελέτες υπό εκπόνηση. 

Αντίθετα, για τη συνέχεια της ίδιας διαδρομής στην Πελοπόννησο δεν φαίνεται να έχει γίνει τίποτα. Η ολοκλήρωσή της θα βάλει την Περιφέρειά Πελοποννήσου στον χάρτη του διεθνούς ποδηλατικού τουρισμού και θα δημιουργήσει προϋποθέσεις και για άλλες ποδηλατικές διαδρομές σε περιφερειακό επίπεδο και σε άλλες Περιφερειακές Ενότητες, που θα ξεκινούν από τη διαδρομή αρ. 8 (Μεσογειακή διαδρομή EV8) και θα οδηγούν σε σημεία ιδιαίτερου ενδιαφέροντος.