Δύο Έλληνες καινοτομούν στη Ναυτιλία με ένα νέο επενδυτικό προϊόν

Βάσω Αγγελέτου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Δύο Έλληνες καινοτομούν στη Ναυτιλία με ένα νέο επενδυτικό προϊόν

Για μια ακόμη φορά, οι Έλληνες ταράζουν τα νερά στην παγκόσμια Ναυτιλία λανσάροντας ένα νέο επενδυτικό προϊόν που έχει ήδη εισαχθεί στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Ο Γιάννης Κάρτσωνας (φωτ. πάνω) και ο Θάνος Σοφιός (φωτ. κάτω), διαθέτοντας μακρόχρονη εμπειρία στον τομέα των επενδύσεων, ένωσαν τις δυνάμεις τους για να καινοτομήσουν σε ένα κλάδο όπου η Ελλάδα διαδραματίζει ιστορικά πρωταγωνιστικό ρόλο. Το Breakwave Dry Bulk Shipping ETF (BDRY) είναι το πρώτο και μοναδικό διαπραγματεύσιμο αμοιβαίο κεφάλαιο (ETF), το οποίο ακολουθεί τις διακυμάνσεις στα futures των ναύλων στα πλοία ξηρού φορτίου (dry bulk).

«Το BDRY είναι ένα πρωτοποριακό επενδυτικό προϊόν για όσους θέλουν να επενδύσουν άμεσα στην αγορά ξηρού φορτίου, η οποία δεν ήταν μέχρι πρότινος εύκολα προσβάσιμη στους επενδυτές», εξηγεί ο κ. Σοφιός και ξεκαθαρίζει ότι το νέο προϊόν απευθύνεται κυρίως σε επαγγελματίες επενδυτές. Σε αυτούς περιλαμβάνονται διαχειριστές χαρτοφυλακίων, όπως αμοιβαία κεφάλαια και hedge funds, που επιδιώκουν τη διασπορά των επενδύσεων σε έναν κλάδο που χαρακτηρίζεται από σχετική «αυτονομία», καθώς η ναυτιλία έχει μικρή συσχέτιση με άλλες πιο παραδοσιακές κατηγορίες επενδύσεων όπως οι μετοχές και τα ομόλογα.

Τον Απρίλιο, το BDRY εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης (NYSE) και η μετοχή σήμερα κυμαίνεται στα 24-25 δολάρια. Παρότι είναι προϊόν που διαπραγματεύεται δημόσια και μπορεί ο καθένας που έχει πρόσβαση στην αμερικανική αγορά να επενδύσει σε αυτό, λόγω της υψηλής μεταβλητότητας που χαρακτηρίζει τη ναυτιλία, δεν απευθύνεται στο ευρύ κοινό, ούτε τους μικροεπενδυτές. Προσφέρεται κυρίως για διαφοροποίηση μεγάλων ιδιωτικών χαρτοφυλακίων ή θεσμικών χαρτοφυλακίων επενδύσεων.

Πώς, όμως, αντιμετωπίζουν οι ξένοι επενδυτές δύο Έλληνες που παρουσιάζουν ένα νέο επενδυτικό προϊόν; «Στο δικό μας αντικείμενο που είναι η ναυτιλία, το ότι είμαστε Έλληνες ανοίγει πόρτες», απαντά ο κ. Σοφιός. «Η ελληνική ναυτιλία χρίζει μεγάλου σεβασμού παντού στον κόσμο και, εκτός από τον μεγάλο Ελληνόκτητο στόλο ο οποίος είναι πρώτος παγκοσμίως, Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν σημαντικές θέσεις σε θεσμικά όργανα της παγκόσμιας ναυτιλίας», σημειώνει.

Η καινοτομία του BDRY

Μέχρι πρότινος, εάν ήθελε κανείς να επενδύσει στη ναυτιλία, είχε τρεις επιλογές: να αγοράσει ένα πλοίο, το οποίο όμως δεν αφορά πολύ κόσμο, να αγοράσει μετοχές εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών, οι οποίες όμως είναι συνήθως μικρής κεφαλαιοποίησης και επηρεάζονται από το γενικότερο κλίμα στην αγορά και, τρίτον, να αγοράσει futures σε ναύλα.

Ειδικά στην τρίτη επιλογή, η πρόσβαση είναι αδύνατη για ιδιώτες επενδυτές και πολύ δύσκολη για θεσμικούς αφού πρόκειται για μια πολύ εξειδικευμένη και κλειστή αγορά, χωρίς κάποια ηλεκτρονική πλατφόρμα να την υποστηρίζει και με λίγους λογαριασμούς να δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιο επίπεδο. Συνεπώς, το BDRY δίνει εύκολη και γρήγορη πρόσβαση, σα να αγοράζεις μετοχές, σε μια νέα ουσιαστικά κατηγορία επένδυσης. Δίνει άμεση και πραγματική έκθεση στα ναύλα που είναι η ουσία του ναυτιλιακού επιχειρείν, εξηγεί ο κ. Σοφιός.

Σε ποιους απευθύνεται

Το εξειδικευμένο αυτό προϊόν απευθύνεται, πρώτον, στους επαγγελματίες της ναυτιλίας και των commodities, οι οποίοι έχουν συνήθως ιδία άποψη για το πώς θα κινηθούν τα ναύλα. Μια ναυτιλιακή εταιρεία μπορεί, για παράδειγμα, να ενισχύει ή να αντισταθμίζει τη θέση της στον κλάδο (αν πιστεύει ότι τα ναύλα θα πέσουν). Δεύτερον, σε θεσμικούς επενδυτές, όπως είναι τα αμοιβαία κεφάλαια και τα συνταξιοδοτικά ταμεία, αλλά και hedge funds που μπορούν να εμπλουτίσουν και να διαφοροποιήσουν το χαρτοφυλάκιό τους με μία νέα κατηγορία επένδυσης που κινείται ανεξάρτητα από τις υπόλοιπες. Τρίτον, σε μεγάλα επενδυτικά χαρτοφυλάκια που τα διαχειρίζονται επαγγελματίες διαχειριστές για λογαριασμό πολύ εύπορων ατόμων και οικογενειών.

H πιο μεγάλη αγορά για το προϊόν τους είναι η Νέα Υόρκη, ενώ μεγάλο ενδιαφέρον εκφράζουν οι αγορές της Ασίας, όπως η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ, τα Εμιράτα αλλά και παραδοσιακές αγορές της Ευρώπης για τη ναυτιλία όπως η Νορβηγία, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο. Στους πιθανούς επενδυτές περιλαμβάνονται και χώρες με σημαντική παρουσία στη διαχείριση περιουσίας ιδιωτών όπως η Ελβετία, το Λουξεμβούργο και το Μονακό.

Η αγορά και οι προκλήσεις

Η πρόκληση για τους ίδιους είναι να βάλουν το BDRY στο «ραντάρ» των funds. Οι καλοί, ενεργοί επαγγελματίες διαχειριστές είναι ευέλικτοι και ψάχνουν συνεχώς να βρουν νέες κατηγορίες επενδύσεων ώστε να διασφαλίσουν την επιθυμητή διασπορά αλλά και τη δυνητική απόδοση. Το γεγονός, όμως, ότι δεν υπήρχε μέχρι πρότινος εύκολα αυτή η κατηγορία επένδυσης, καθυστερεί κάπως τις διαδικασίες καθώς χρειάζονται ένα διάστημα για να παρακολουθήσουν το προϊόν και τη συμπεριφορά του στην αγορά.

Στην ερώτηση πώς πήραν τη δύσκολη απόφαση να τολμήσουν κάτι καινούργιο, οι ίδιοι επισημαίνουν ότι σε τέτοιου είδους αποφάσεις το ρίσκο δεν λείπει, ωστόσο, προσπαθείς να το υπολογίσεις όσο καλύτερα μπορείς. «Αυτό που συνειδητοποιούμε είναι ότι, τελικά, πάντα μπορείς να βρεις κάτι που δεν υπάρχει στην αγορά –ιδίως τώρα που με τη βοήθεια της τεχνολογίας ανοίγουν συνεχώς νέες αγορές», αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider