Της Δήμητρας Σκούφου

 

Μετά από μια δύσκολη περίοδο προσαρμογής, καθώς η οικονομική κρίση που έπληξε σημαντικά τον κλάδο της ένδυσης δεν την άφησε ανεπηρέαστη, η εταιρεία Dur ,κάνει ήδη μια δυναμική επιστροφή επεκτείνοντας το δίκτυο πωλήσεών της στην Ελλάδα και το εξωτερικό. «Η κρίση αν έκανε ένα καλό είναι ότι έσπρωξε τους Έλληνες επιχειρηματίες να βελτιώσουν τις υπηρεσίες και την ποιότητα των προϊόντων τους», λέει ,μιλώντας στο www.insider.gr, ο Θόδωρος Δούρος, διευθύνοντας σύμβουλος της Δούρος Α.Ε (Dur) , και αναπτύσσει τα νέα σχέδια της εταιρείας του για το μέλλον επισημαίνοντας παράλληλα τις δυσκολίες με τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωπες όλες οι ελληνικές επιχειρήσεις στα χρόνια της κρίσης και των capital controls.

 

-Βρίσκεστε στο τιμόνι μιας επιχείρησης μέτρα περισσότερα από πενήντα χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά. Πόσο επηρέασε η οικονομική κρίση τη δική σας επιχείρηση αλλά και τον κλάδο της ένδυσης γενικότερα;

Η οικονομική κρίση προκάλεσε σημαντικό πλήγμα στον κλάδο της ένδυσης, οπότε η Dur δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Το ένδυμα δεν είναι είδος πρώτης ανάγκης και ήταν αναμενόμενο η πτώση της κατανάλωσης στην αγορά να έχει αντίκτυπο στην επιχείρησή μας και τον ευρύτερο κλάδο του ενδύματος. Όσες επιχειρήσεις επιβιώσαμε στις δύσκολες αυτές συνθήκες, καταβάλλουμε καθημερινά υπέρμετρες προσπάθειες για να διατηρήσουμε τις επιχειρήσεις μας και τις θέσεις εργασίας που προσφέρουμε. Περάσαμε μία δύσκολη περίοδο προσαρμογής αλλά σήμερα η Dur έχει σταθεροποιηθεί και επανέρχεται με νέα σχέδια ανάπτυξης.

-Έχει αλλάξει ο ανταγωνισμός στον κλάδο και προς ποια κατεύθυνση;

Δραστηριοποιούμαστε σε ένα περιβάλλον εξαιρετικά έντονου ανταγωνισμού, ιδιαίτερα λόγω της εισόδου στην ελληνική αγορά του ρούχου της fast fashion μόδας και των μεγάλων brands, χαμηλού κόστους και ποιότητας. Οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να ανταγωνιστούν στη βάση της χαμηλής τιμής. Ούτε μπορεί το branding τους να βασίζεται μονάχα στο επιχείρημα ότι είναι ελληνικές. Η αλήθεια είναι ότι η κρίση αν έκανε ένα καλό είναι ότι έσπρωξε τους Έλληνες επιχειρηματίες να βελτιώσουν τις υπηρεσίες και την ποιότητα των προϊόντων τους προκειμένου να διαφοροποιηθούν, να αξιοποιήσουν τα δυνατά τους σημεία ως ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις και να παραμείνουν ανταγωνιστικοί, με όφελος στον πελάτη που μπορεί σήμερα να αγοράσει προϊόντα ένδυσης με εξαιρετική αναλογία τιμής και ποιότητας.

-Πως αντιδράσατε στην πτώση της κατανάλωσης;

Κάθε εταιρεία για να παραμείνει βιώσιμη πρέπει να είναι ευέλικτη, να αναγνωρίζει τα σημάδια αλλαγής και να προσαρμόζεται γρήγορα στις νέες συνθήκες της αγοράς. Σε αυτό το πλαίσιο, η Dur επέλεξε να κάνει μια αποφασιστική μεταστροφή πολιτικής 90 μοιρών, ώστε να παραμείνει βιώσιμη. Αναγνωρίζοντας ότι η καταναλωτική δυνατότητα των Ελλήνων συρρικνώθηκε δραματικά, υιοθετήσαμε συγκεκριμένες εμπορικές ενέργειες καθ' όλη τη διάρκεια του έτους και προσπαθήσαμε να μειώσουμε τις τιμές. Στόχος είναι τα ρούχα μας να παραμείνουν προσιτά, διατηρώντας ωστόσο τις βασικές αξίες που χαρακτηρίζουν τα προϊόντα Dur, δηλαδή την υψηλή ποιότητα του ρούχου και την ξεχωριστή αγοραστική εμπειρία στα καταστήματά μας.

-Πώς αντιμετωπίζει ο εμπορικός κόσμος τη νέα πραγματικότητα που έχει δημιουργηθεί στην αγορά;

Τα capital controls, τα προβλήματα στις τραπεζικές συναλλαγές και η δραματική άνοδος της ανεργίας δημιούργησαν τεράστιες πιέσεις στην αγορά. Επιπλέον, να σημειωθεί ότι την πρώτη περίοδο του σοκ του κλεισίματος των τραπεζών, οι πολυεθνικές εταιρίες μπόρεσαν να εκμεταλλευτούν την κατάσταση και να κερδίσουν μερίδια αγοράς αφού για δυο μήνες τα πάντα είχαν παραλύσει, ενώ σε αυτό θα πρέπει να προστεθούν και οι μεγάλες καθυστερήσεις όσον αφορά τις εγκρίσεις στις συναλλαγές των ελληνικών εταιριών, κάτι που δεν αντιμετώπιζαν οι πολυεθνικές.

Σήμερα, προτεραιότητα όλων, δηλαδή όσων έχουμε κατορθώσει με καθημερινό αγώνα να παραμείνουμε στην αγορά, είναι να σταθεροποιήσουμε τις επιχειρήσεις μας, να επιστρέψουμε στην κερδοφορία και να διατηρήσουμε, ή αν δυνατόν να αυξήσουμε, τις θέσεις εργασίας. Η κρίση, με ή χωρίς τα capital controls, θα είναι η πραγματικότητά μας για αρκετά χρόνια ακόμα, επομένως πρέπει όλοι να προσαρμοστούμε ευέλικτα και κάθε επιχείρηση να αναζητήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα που μπορεί να την διατηρήσει ανταγωνιστική σε αυτή τη δύσκολη αγορά.

-Σήμερα ποια η εικόνα της εταιρείας από άποψη οικονομικών αποτελεσμάτων αλλά και παρουσίας στο λιανικό εμπόριο;

Η συνεχής κάμψη της οικονομίας από το 2009 και το έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση του κύκλου εργασιών της εταιρείας για ένα παρατεταμένο διάστημα. Έπειτα από μία δύσκολη περίοδο αναδιάρθρωσης και εξυγίανσης στην οργάνωση και λειτουργία της εταιρείας, η Dur έχει πλέον γυρίσει σελίδα. Το 2015 η εταιρεία επανήλθε σε σταθερότητα, πατώντας περισσότερο γερά στα πόδια της και προχωρά μπροστά, σχεδιάζοντας νέες επενδύσεις και βήματα επέκτασης.

-Τα σχέδια σας για ανάπτυξη στην εγχώρια αγορά;

Στο πλαίσιο των νέων της επενδυτικών σχεδίων, η Dur επεκτείνει τις δραστηριότητές της στην εγχώρια αγορά. Το διάστημα αυτό ανοίξαμε το νέο μας κατάστημα στον κεντρικό πεζόδρομο της Λάρισας, ενισχύοντας τα καταστήματα λιανικής πώλησης στην Ελλάδα, πέραν του δικτύου χονδρικής διανομής. Επίσης, πρόσφατα εισήλθαμε στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, εγκαινιάζοντας τη λειτουργία του e-shop μας, ώστε να διευκολύνουμε την πρόσβαση των καταναλωτών στα προϊόντα και τις προσφορές μας. Τα επόμενα βήματά μας στοχεύουν στη διεύρυνση των σημείων πώλησης και την αύξηση των συνεργασιών με ελληνικές προμηθεύτριες βιοτεχνίες.

-Ποια είναι η εξαγωγική δραστηριότητα της εταιρείας σας και ποια τα σχέδια σας για το μέλλον στον τομέα αυτό;

Από την ίδρυσή της η εταιρεία είχε εξωστρεφή χαρακτήρα και γρήγορα ανέπτυξε έντονη εξαγωγική δραστηριότητα. Φροντίδα μας υπήρξε πάντοτε να συμμετέχουμε σε μεγάλες διεθνείς εκθέσεις, ενώ στο παρελθόν αναπτύξαμε συνεργασίες με μεγάλους οίκους μόδας του εξωτερικού. Σήμερα, η εταιρεία διαθέτει καταστήματα στην Αλβανία, την Κύπρο και τη Βουλγαρία Στόχος μας παραμένει η διατήρηση της εξωστρεφούς κουλτούρας μας και η επέκταση των εξαγωγών με προσεκτικές, ωστόσο, και μετρημένες κινήσεις.

-Υπάρχουν προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις;

Η διεθνής αγορά είναι ένας εξαιρετικά ανταγωνιστικός χώρος, με πολύ ισχυρά brands. Δεν είναι εύκολο για μία επιχείρηση του κλάδου μας να διασχίσει τα σύνορα, καθώς τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα στο χώρο του ενδύματος είναι περιορισμένα σε σχέση με άλλα ελληνικά προϊόντα υψηλής αξίας, όπως πχ. τα τρόφιμα. Εμείς είχαμε την τύχη να ξεκινήσουμε την εξαγωγική μας δραστηριότητα από νωρίς στο παρελθόν, όταν οι συνθήκες ήταν περισσότερο ευνοϊκές για παρόμοια επιχειρηματικά "ανοίγματα".

-Ποιοι κατά την γνώμη σας είναι οι παράγοντες που καθιστούν μια επιχείρηση επιτυχημένη;

Κλειδί για την επιτυχία μιας επιχείρησης είναι να λειτουργεί με όραμα και σύνεση. Να στοχεύει ψηλά αλλά να βαδίζει προς το στόχο της με μικρά και σταθερά βήματα. Εξίσου σημαντική, προτεραιότητα κάθε επιχειρηματία πρέπει να είναι ο σεβασμός στον πελάτη. Κάθε ιδέα, κάθε κίνηση πρέπει να επικεντρώνεται στις ανάγκες και επιθυμίες του πελάτη. Να προσφέρει πραγματική αξία στον πελάτη και να τον ακούει, ώστε να μπορεί να βελτιώνεται. Τέλος, μία επιχείρηση για να εξελιχθεί και να παραμείνει βιώσιμη σε βάθος χρόνου θα πρέπει να αγκαλιάζει τις φρέσκιες ιδέες και να επενδύει σε μία δυνατή ομάδα ανθρώπινου δυναμικού σε κάθε επίπεδο.

-Πως θα χαρακτηρίζατε το κλίμα που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην αγορά και ποιες είναι οι προβλέψεις σας για το επόμενο εξάμηνο;

Το επιχειρηματικό κλίμα παραμένει εξαιρετικά κρίσιμο και ρευστό. Οι προβλέψεις είναι δύσκολες υπό αυτές τις συνθήκες. Πέρσι τέτοια εποχή ποιος θα μπορούσε να είχε προβλέψει τις δραματικές εξελίξεις του καλοκαιριού. Στην Dur, όμως, παραμένουμε αισιόδοξοι για το 2016. Η συνεχής βελτίωση και ανάπτυξη της εταιρείας παραμένει σταθερός μας στόχος. Οι τομές εξυγίανσης και η στροφή πολιτικής που εφαρμόσαμε έχουν αποδώσει και οδηγούν την εταιρεία σε μία ισχυρότερη θέση απέναντι στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον. Συνεχίζουμε με τα επενδυτικά μας σχέδια και κοιτάζουμε μπροστά.