«Ελληνική ταυτότητα» είναι αυτό που χρειάζεται το μέλι, αλλά και τα υπόλοιπα αγροτικά προϊόντα της χώρας μας, για αναγνωριστεί η αξία και η μοναδικότητά τους, υποστηρίζει ο κ. Μανόλης Στεφανάκης, ιδιοκτήτης της μελισσοκομικής μονάδας «Μελίγυρις» στην Κρήτη.

Σε συνέντευξή του στο insider.gr, ο Κρητικός μελισσοκόμος ξεδιπλώνει το νήμα της οικογενειακής του επιχείρησης, που έχει ιστορία 100 ετών, και εξηγεί τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει μια ελληνική εταιρεία που φιλοδοξεί να είναι εξωστρεφής «ταξιδεύοντας» τα ελληνικά προϊόντα στα μήκη και τα πλάτη της Γης.

«Οι ξένοι καταναλωτές πρέπει να ενημερωθούν για την υψηλή ποιότητα του ελληνικού μελιού και την εξαιρετική διατροφική του αξία, ώστε να είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για αυτό», σημειώνει ο κ. Στεφανάκης. Η Μελίγυρις εξάγει το 65% της παραγωγής της στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη, τις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά, την Ιαπωνία και το Κατάρ. 

«Χρονιά με τη χρονιά αναπτυσσόμαστε, κυρίως στο εξωτερικό -είμαστε ευχαριστημένοι με τους ρυθμούς της επέκτασής μας αλλά, το κυριότερο, νιώθουμε ηθική ικανοποίηση για την ποιότητα του προϊόντος που προσφέρουμε στον καταναλωτή», τονίζει ο κ. Στεφανάκης. Η οικογενειακή επιχείρηση απασχολεί σήμερα 19 άτομα και, εκτός από την παραγωγή, αναλαμβάνει την τυποποίηση και προώθηση των προϊόντων της. Για το 2019 προσδοκά αύξηση του τζίρου κατά 20-30% στα 2 εκατ. ευρώ.

Τι είναι, όμως, αυτό που κάνει το ελληνικό μέλι μοναδικό;

Χάρη στο υπέδαφος, τις κλιματολογικές συνθήκες και τη βιοποικιλότητα της χώρας μας, το ελληνικό μέλι συμπυκνώνει συστατικά υψηλής θρεπτικής αξίας που δεν συναντά κανείς σε πολλές χώρες τους εξωτερικού. Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής προέρχεται από αγριοβότανα που έχουν εντυπωσιακά ευεργετικές ουσίες. «Το ελληνικό μέλι, όταν παράγεται σωστά και με όσο το δυνατόν πιο φυσικές μεθόδους, ξεπερνά την κατηγορία του τρόφιμου και πλησιάζει στο φάρμακο», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Στεφανάκης.

Το πρόβλημα, όμως, σε εμπορικό επίπεδο είναι ότι δεν υπάρχει αναγνωρισιμότητα στο εξωτερικό ώστε να είναι διατεθειμένος ο καταναλωτής να πληρώσει τη διπλάσια ή ακόμη και τριπλάσια τιμή που έχει στο ράφι σε σύγκριση με τα μέλια από την Κίνα, τα πρώην σοβιετικά κράτη ή τις χώρες της Λατινικής Αμερικής, εξηγεί ο ίδιος.

Μια μεγάλη μάστιγα για το μέλι της χώρας μας είναι η ελληνοποίηση εισαγόμενων μελιών, κάτι που αποτελεί «κοινό μυστικό» στην αγορά, σύμφωνα με τον κ. Στεφανάκη. «Με αυτές τις μεθόδους, δεν θα αποκτήσει ποτέ ταυτότητα και υπεραξία το ελληνικό μέλι. Αυτό που ζητάμε είναι να αναγράφεται στη συσκευασία η πραγματική χώρα προέλευσης του προϊόντος, ώστε να ξέρει ο καταναλωτής τι αγοράζει», υπογραμμίζει.

«Δύσκολη υπόθεση» η εξωστρέφεια

Η εξωστρέφεια είναι ζητούμενο για τον ιδιοκτήτη της Μελίγυρις, όπως και για πολλούς Έλληνες παραγωγούς, δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Όπως εξηγεί, οι εταιρείες του τόπου μας δεν έχουν έμπρακτη υποστήριξη από την Πολιτεία για να επεκταθούν στο εξωτερικό. «Ακόμη και στις διεθνείς εκθέσεις, όπως αυτές που διοργανώνει το Enterprise Greece, πρέπει να καλύπτουμε μόνοι μας τα έξοδά μας, κάτι που δεν ισχύει για τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες αφού η Πολιτεία τους παραχωρεί τις περισσότερες φορές τα περίπτερα», αναφέρει ο κ. Στεφανάκης.

«Σε συνδυασμό δε με την υψηλή φορολογία και τις ασφαλιστικές εισφορές, είναι πάρα πολύ δύσκολο να ανταγωνιστούμε τους ξένους παραγωγούς και να προσφέρουμε το προϊόν μας σε ανταγωνιστικές τιμές», τονίζει. Έτσι όπως έχει δομηθεί η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, είναι απαγορευτικό να είσαι κερδοφόρος, αφού το μεγαλύτερο μέρος της κερδοφορίας παρακρατείται από το κράτος με τη μορφή φόρου, προσθέτει.

«Δώσαμε το αίμα μας να κρατήσουμε την επιχείρησή μας, και να στηρίξουμε την οικονομία της χώρας μας, αλλά αν αυτές οι συνθήκες παγιωθούν δεν θα ανοίξουν νέες επιχειρήσεις, ενώ οι υφιστάμενες θα συρρικνώνονται», εξηγεί και τονίζει ότι «δεν μπορείς να ανταγωνιστείς το διεθνές περιβάλλον με τα βαρίδια που υπάρχουν εδώ».

«Γέφυρα» για εξαγωγές η Eurobank

Στην ιδιαίτερα επωφελή συνεργασία που διατηρεί με τη Eurobank αναφέρθηκε ο κ. Στεφανάκης, υπογραμμίζοντας τα οφέλη των προγραμμάτων εξωστρέφειας που παρέχει η τράπεζα στους πελάτες της. «Είναι η μόνη τράπεζα που μας βοηθά να κάνουμε επαφές με επιχειρήσεις του εξωτερικού», τονίζει.

Η Μελίγυρις έχει συμμετάσχει με επιτυχία σε διοργανώσεις όπως το Go in Crete και Go in Thessaloniki της Eurobank και έχει κλείσει σημαντικές συμφωνίες με πελάτες του εξωτερικού. «Αυτό που σου δίνουν οι εν λόγω στοχευμένες επαφές, είναι ότι νιώθεις ασφάλεια για αυτόν με τον οποίο συνομιλείς, το περιβάλλον είναι προστατευμένο και τα στελέχη της τράπεζας βρίσκονται πάντα δίπλα μας», καταλήγει ο κ. Στεφανάκης.