Τιμές κάτω από το μηδέν βλέπει η αγορά για το πετρέλαιο

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τιμές κάτω από το μηδέν βλέπει η αγορά για το πετρέλαιο
Η δίψα του κόσμου για το πετρέλαιο έχει εξατμιστεί.

Οι αυτοκινητόδρομοι είναι άδειοι, τα αεροπλάνα ακινητοποιημένα και τα εργοστάσια κλειστά. Η άνευ προηγουμένου κατάρρευση της ζήτησης πετρελαίου έστειλε την τιμή σε χαμηλό 18 ετών.

Η προσφορά, από την άλλη πλευρά, παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανθεκτική εν μέσω του πολέμου τιμών μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Ρωσίας. Δραστήριοι, αν και με πολλές απώλειες σε επίπεδο επενδύσεων, παραμένουν για την ώρα και οι Αμερικανοί παραγωγοί, οι οποίοι δεν θέλουν να είναι οι πρώτοι που θα βάλουν φρένο στην παραγωγή.

Το υπερπλεόνασμα πετρελαίου βρίσκεται αντιμέτωπο με την έλλειψη χώρων αποθήκευσης ενώ η τιμή τείνει να κατρακυλήσει ακόμη περισσότερο, σε κάποιες περιπτώσεις ίσως και κάτω από το μηδέν σύμφωνα με όσα δημοσίευσε το CNN.

«Η αγορά αρχίζει να στέλνει σήματα ότι όχι μόνο δεν υπάρχει ζήτηση για το διαθέσιμο αργό αλλά το εμπόρευμα δεν έχει "που να πάει"», δήλωσε ο Jeff Wyll, ανώτερος ενεργειακός αναλυτής του Neuberger Berman.

Με άλλα λόγια, οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης, τα διυλιστήρια, οι τερματικοί σταθμοί, τα πλοία και οι αγωγοί θα μπορούσαν τελικά να εξαντλήσουν την παραγωγική ικανότητα - κάτι το οποίο έχει να συμβεί από το 1998, σύμφωνα με την Goldman Sachs.

Αν και οι ονομαστικές τιμές του πετρελαίου όπως το West Texas Intermediate και το Brent διαπραγματεύονται στα 20 δολάρια το βαρέλι, ορισμένες περιφερειακές τιμές έχουν βυθιστεί πρόσφατα σε μονοψήφια νούμερα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τους τύπους αργού πετρελαίου, όπου η πρόσβαση στην αποθήκευση είναι ακόμη πιο δύσκολη.

«Η ζήτηση πέφτει τόσο γρήγορα σε σχέση με την προσφορά σε βαθμό που πολύ σύντομα το κύριο ζήτημα που θα απασχολήσει πολλούς παραγωγούς δεν θα είναι το εάν μπορούν να εξασφαλίσουν κέρδος, αλλά το εάν θα μπορούν να βρουν ένα χώρο φύλαξης για το αργό τους», ανέφεραν οι αναλυτές της JBC Energy σε μια έκθεση την Τρίτη .

Μια επιλογή αποθήκευσης θα ήταν η φόρτωση όλων των επιπλέον ποσοτήτων σε πλοία. Η JBC δήλωσε ότι περίπου το 20% του παγκόσμιου στόλου πολύ μεγάλων πετρελαιοφόρων (VLCC) θα μπορούσε να μετατραπεί σε πλωτό αποθηκευτικό χώρο. Αλλά ακόμη και αυτό δεν θα απορροφήσει το πλεόνασμα.

Αρνητικές τιμές για το πετρέλαιο

Σε αυτό το περιβάλλον κάποια επιμέρους παράγωγα πετρελαίου έχουν υποχωρήσει κάτω του μηδέν. Για παράδειγμα, ένας ακατέργαστος τύπος Wyoming προσφέρθηκε πρόσφατα σε αρνητικό -19 σεντς το βαρέλι, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg News.

Η συρρίκνωση της χωρητικότητας αποθήκευσης σημαίνει ότι οι παραγωγοί πετρελαίου σε ορισμένες περιπτώσεις πρέπει να πληρώσουν κάποιον μόνο και μόνο «για να πάρει τα βαρέλια από τα χέρια τους».

Το Brent, το παγκόσμιο σημείο αναφοράς, πιθανώς προστατεύεται από αυτό, επειδή διατίθεται σε ένα νησί της Βόρειας Θάλασσας όπου υπάρχει διαθέσιμος αποθηκευτικός χώρος. Αλλά άλλες ποιότητες αργού δεν έχουν αυτό το πλεονέκτημα.

Φυσικά, οι αρνητικές τιμές δεν είναι κάτι καινούριο στην αγορά. Πέρυσι, οι τιμές φυσικού αερίου στο Δυτικό Τέξας διαπραγματεύθηκαν σε αρνητικό έδαφος για περισσότερο από δύο εβδομάδες, επειδή δεν υπήρχαν αρκετοί αγωγοί για τη μεταφορά του φυσικού αερίου μακριά, ανέφερε το Reuters.

Τι θα χάσει η βιομηχανία

Ακόμα και οι ισχυρότερες πετρελαϊκές εταιρείες των ΗΠΑ σχεδιάζουν μειώσουν τις δαπάνες και την παραγωγή. Η Chevron, για παράδειγμα, ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να μειώσει τις δαπάνες κατά 30% και να μειώσει τους στόχους παραγωγής στην Περμιανή Λεκάνη κατά 20%.

Τελικά, η βιομηχανία θα μπορούσε να χάσει έως και 5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από την προσφορά πετρελαίου, δήλωσε η Goldman Sachs.

Φυσικά, η αδύναμη ζήτηση που προκαλείται από την πανδημία του κορονοϊού δεν θα διαρκέσει για πάντα.
Στο τέλος, οι αεροπορικές εταιρείες θα πετάξουν και πάλι και θα αρχίσουν να αγοράζουν καύσιμα. Οι οδηγοί θα αγοράσουν περισσότερη βενζίνη καθώς θα ξαναβγούν στους δρόμους.

Το σημερινό πλεόνασμα μπορεί να μετατραπεί ξαφνικά σε έλλειψη πετρελαίου μελλοντικά, πιέζοντας τις τιμές "πολύ πάνω από" από τα 55 δολάρια το επόμενο έτος, δήλωσε ο Jeffrey Currie, από την Goldman Sachs.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider