Οι γυναίκες, «μπροστά και πίσω» από την εταιρική ευθύνη

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Οι γυναίκες, «μπροστά και πίσω» από την εταιρική ευθύνη

Η Ημέρα της Γυναίκας στις 8 Μαρτίου, ρίχνει τους προβολείς σε δράσεις «γένους θηλυκού»: από μητέρες, σύζυγοι και εργαζόμενες μέχρι επικεφαλής πολυεθνικών επιχειρήσεων, οι γυναίκες αναδεικνύουν τα ταλέντα τους σε πολλαπλούς ρόλους και θέτουν για άλλη μια φορά ζητήματα εξισορρόπησης επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής.

Πρόσφατη έρευνα της ICAP για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα τη χρονιά που μας πέρασε κατέδειξε τις θετικές επιδόσεις και την αυξημένη διείσδυση στις ανώτερες βαθμίδες ενώ οι εταιρείες με γυναίκες επικεφαλής παρουσιάζουν συνολικά πολύ καλύτερα αποτελέσματα κερδοφορίας σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων. Τι άλλαξε και κατάφεραν τελικά, έστω σε κάποιες περιπτώσεις, να «σπάσουν» οι γυναίκες τη γυάλινη οροφή στην επαγγελματική ανέλιξη;

Μια βάσιμη εξήγηση, είναι η αλλαγή πολιτικής από την πλευρά των επιχειρήσεων: περισσότερες διευκολύνσεις στις μητέρες, ίσες ευκαιρίες ανέλιξης, άδειες μητρότητας μετ’ αποδοχών, δέσμευση από την πλευρά των επιχειρήσεων για μακροχρόνιες συνεργασίες με γυναίκες, οι οποίες στη συνέχεια μπορεί να γίνουν μητέρες. Πρόκειται για την εταιρική κοινωνική ευθύνη και μάλιστα στην ανώτατη έκφανσή της καθώς στην περίπτωση αυτή ακουμπά την πιο ευαίσθητη «αρτηρία» της κοινωνίας την οικογένεια. Σύμφωνα με σχετική έρευνα της Vodafone, η οποία υλοποιεί εκτεταμένα προγράμματα ΕΚΕ και εξειδικευμένες δράσεις για τις γυναίκες, όταν οι εργαζόμενες γυναίκες αναγκάζονται να περάσουν λιγότερο χρόνο με τα παιδιά τους, η αύξηση του κόστους για τη φροντίδα των παιδιών ανέρχεται σε 140 δισ. δολάρια. Από την άλλη, αν οι πολυεθνικές επιχειρήσεις προσέφεραν αμειβόμενη άδεια μητρότητας 16 εβδομάδων, θα επιβαρύνονταν με ένα κόστος της τάξης των 28 δις. δολαρίων, το οποίο όμως είναι αρκετά χαμηλότερο από τα 47 δισ. δολαρίων που θα απαιτούνταν για την εύρεση, την πρόσληψη και την εκπαίδευση νέου προσωπικού, όπως αναφέρουν τα συγκεκριμένα στοιχεία.

Το παράδειγμα της Vodafone

Το σύστημα της αμειβόμενης άδειας μητρότητας εφαρμόζει η Vodafone στο πλαίσιο της στρατηγικής της για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Η εταιρεία, η οποία είναι μία από τις επιχειρήσεις κινητής τηλεφωνίας με τη μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αξία δίνει έμφαση στην ενδυνάμωση των γυναικών, έχοντας εντάξει στη λειτουργία της συγκεκριμένες πολιτικές και πρωτοβουλίες.

Μεταξύ άλλων πρωτοβουλιών, η εταιρεία έχει θεσπίσει την παροχή 16 εβδομάδων πλήρως αμειβόμενης άδειας, για όλες τις γυναίκες που εργάζονται στην εταιρεία, επιπλέον της νόμιμης άδειας λοχείας που προσφέρει η ελληνική νομοθεσία. Πολιτικές σαν αυτή, που ακολουθεί η Vodafone σε διεθνές επίπεδο, βελτιώνουν περαιτέρω τη ζωή εκατοντάδων γυναικών που εργάζονται για τη Vodafone Ελλάδας, αλλά και χιλιάδων παγκοσμίως που εργάζονται σε χώρες, όπου υπάρχει μικρή ή καμία νομοθετική στήριξης της μητρότητας. Στόχος της Vodafone είναι να παρακινήσει και άλλες εταιρίες σε ανάλογες πρωτοβουλίες, ενώ σε σχετική μελέτη που διενήργησε η KPMG αναδεικνύονται τα οφέλη των επιχειρήσεων από πολιτικές όπως είναι η αμειβόμενη άδεια μητρότητας.

Επίσης η Vodafone ακολουθεί πολιτικές ίσων ευκαιριών και ενθαρρύνει την ανάληψη διοικητικών θέσεων από γυναίκες. Πρόσφατα o Όμιλος Vodafone ανακοίνωσε τη στήριξη του στην εκστρατεία του ΟΗΕ HeForShe με πρέσβειρα την Emma Watson που αφορά στην προώθηση της ισότητας των φύλων. Στο πλαίσιο της στήριξης της συγκεκριμένης καμπάνιας, ο Όμιλος Vodafone έχει θέσει τρεις στόχους:

  • Να αυξήσει την εκπροσώπηση των γυναικών σε θέσεις ευθύνης σε 30% μέχρι το 2020
  • Να ενισχύσει την πρόσβαση σε γυναίκες στην τεχνολογία της κινητής επικοινωνίας ως μέσο για την ενδυνάμωσή τους
  • Να ενισχύσει την πρόσβαση στην εκπαίδευση σε κορίτσια πρόσφυγες μέσω της τεχνολογίας της κινητής επικοινωνίας

Και αν το δούμε αντίστροφα, πάλι κέρδος προκύπτει

Οι επιχειρήσεις υλοποιούν προγράμματα ΕΚΕ τα οποία συμπεριλαμβάνουν και ειδικές δράσεις για τις γυναίκες. Το όφελος που προκύπτει είναι πολλαπλασιαστικό και για τις εταιρείες και για την κοινωνία. Αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος: η εταιρική κοινωνική ευθύνη βοηθά τις γυναίκες. Υπάρχει όμως άλλη μία. Όταν οι γυναίκες βοηθούν την εταιρική κοινωνική ευθύνη. Τι σημαίνει όμως αυτό;

Μια έρευνα που διεξήγαγε το Harvard Business School σε συνεργασία με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό, Catalyst, καταδεικνύει ότι από τη μια πλευρά, ό,τι είναι καλό για τις γυναίκες, είναι εξίσου καλό και για τις επιχειρήσεις και για το κοινωνικό σύνολο. Ωστόσο, καταλήγει και σε ένα ακόμη συμπέρασμα: Οι γυναίκες που βρίσκονται στην κορυφή μιας επιχείρησης, συνήθως υλοποιούν και καλύτερες πρακτικές εταιρικής κοινωνικής ευθύνης (φιλανθρωπίες, χορηγίες κλπ) και μάλιστα οι επιχειρήσεις αυτές σημειώνουν και καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα σε σχέση με άλλες εταιρείες οι οποίες έχουν λιγότερες γυναίκες σε θέσεις ευθύνης.

«Οι επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται πλέον ότι εάν προωθούν τις γυναίκες σε ηγετικές θέσεις αποκομίζουν πολλά οφέλη, συμπεριλαμβανομένων και της αειφόρου ανάπτυξης και των καλύτερων οικονομικών επιδόσεων, αναφέρει η Anabel Perez, Αντιπρόεδρος της Catalyst.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider