Το κυνήγι της «μαϊμούς» στο Ίντερνετ

Δήμητρα Σκούφου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Το κυνήγι της «μαϊμούς» στο Ίντερνετ

Αν παλαιότερα στόχος απομιμήσεων ήταν μονάχα τα είδη πολυτελείας όπως κοσμήματα, είδη επώνυμων προϊόντων καλλυντικά, αρώματα, αξεσουάρ, ενδύματα κτλ, πλέον όλο και περισσότερα επώνυμα προϊόντα γίνονται στόχος απομιμήσεων και μαζί τους και οι καταναλωτές.

Ανάμεσα στα προϊόντα αυτά είναι πλέον φαρμακευτικά προϊόντα, παιδικά παιχνίδια, ανταλλακτικά αυτοκινήτων, ηλεκτρονικά, κρασιά ακόμα και τρόφιμα. Ωστόσο τα συγκεκριμένα είδη κρύβουν κινδύνους για τους καταναλωτές, αφού σε αρκετές περιπτώσεις είναι άκρως επικίνδυνα για την υγειά και την ασφάλεια των καταναλωτών.

Τα τελευταία χρόνια, η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου αύξησε την διείσδυση των παραποιημένων προϊόντων καθώς πωλούνται ευκολότερα, με τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές να μετρούν σημαντικές απώλειες. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι καταναλωτές είναι διπλά χαμένοι καθώς ανακαλύπτουν ότι τα προϊόντα που αγοράζουν αφορούν μαϊμούδες και το καταλαβαίνουν όταν πλέον τα έχουν παραλάβει.

Μόνο η διακίνηση παραποιημένων ειδών πολυτελείας όπως κοσμήματα, ρολόγια, τσάντες και αποσκευές κοστίζει στις επιχειρήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης περί τα 3,5 δισ. ευρώ κάθε χρόνο, ενώ το ποσό αυτό μεταφράζεται σε περισσότερες από 27.000 χαμένες θέσεις εργασίας το χρόνο, μόνο στο κλάδο αυτών των προϊόντων.

Οι καταγγελίες που λαμβάνει το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας αυξάνονται συνεχώς από καταναλωτές, οι οποίοι, συνειδητά ή μη, αγόρασαν ηλεκτρονικά τέτοια προϊόντα, τα οποία, πολλές φορές, δεν τα παρέλαβαν καν, επειδή κατασχέθηκαν από τις τελωνειακές αρχές.

Πως όμως μπορεί κάποιος να αποφύγει την παγίδα να πέσει στα δίχτυα μιας μαϊμούς;

Το Δίκτυο των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή, προκειμένου να βοηθήσει τους καταναλωτές να αποφύγουν τις παγίδες αυτές και να μην παραπλανηθούν, δίνει συμβουλές για να αποφύγουν τυχόν απάτη.

Συγκεκριμένα:

  • Θα πρέπει να δίνεται προσοχή στις περιγραφές που αναγράφονται κάτω από την ηλεκτρονική διεύθυνση της εταιρείας στα αποτελέσματα της εκάστοτε μηχανής αναζήτησης.
  • Θα πρέπει να επαληθεύετε η ταυτότητα και τα στοιχεία επικοινωνίας του πωλητή που βρίσκονται συνήθως κάτω από τους “όρους χρήσης” της ιστοσελίδας και τα συγκρίνεται με τα στοιχεία της ιστοσελίδας της επιχείρησης στον επίσημο καταχωρητή εκχώρησης ονομάτων χώρου (Domain Names). Είναι επίσης σημαντικό, να υπάρχουν πλήρη στοιχεία επικοινωνίας με την εταιρεία (επωνυμία, διεύθυνση, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τηλέφωνο) ή άλλα αντίστοιχα αν πρόκειται για ηλεκτρονικό κατάστημα που εδρεύει σε άλλο κράτος μέλος.
  • Πρέπει να επαληθεύετε η αυθεντικότητα του σήματος αξιοπιστίας της ιστοσελίδας.
  • Είναι αναγκαίο να ελέγχεται αν η συγκεκριμένη επώνυμη μάρκα διαθέτει λίστα επίσημων συνεργατών για την πώληση των προϊόντων της ή αν έχει καταγγείλει ιστοσελίδες που πωλούν προϊόντα απομίμησης.
  • Η σύγκριση τιμών με αυτές του επίσημου καταστήματος. Δεν εμπιστευόμαστε ιστοσελίδες που προσφέρουν ύποπτα ελκυστικές προσφορές στο διαδίκτυο ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
  • Προσοχή στο επίσημο λογότυπο της μάρκας με αυτό που εμφανίζεται ιστοσελίδα ή πάνω στο προς πώληση προϊόν.
  • Να είσαστε επιφυλακτικοί με τις κακοσχεδιασμένες ιστοσελίδες, με όσες δεν χρησιμοποιούν σωστά την ελληνική γλώσσα ή διαθέτουν εικόνες ύποπτα κακής ποιότητας.
  • Βασικό η διασφάλιση των πληρωμών. Προτιμάτε πάντοτε μεθόδους πληρωμής που μπορούν να ανακληθούν, μέσω αμφισβήτησης συναλλαγής με την τράπεζά μας (ιδίως χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, κατά προτίμηση προπληρωμένη για ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια). Αποφεύγετε τις μεταφορές χρημάτων με εντολή πληρωμής, με μεταφορά μετρητών ή, ακόμη, και με τραπεζικό έμβασμα, πολύ περισσότερο όταν δεν υπάρχουν στην ιστοσελίδα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας με την εταιρεία.
  • Διασταύρωση πριν την αγορά για το αν το ηλεκτρονικό κατάστημα αποδέχεται την εξωδικαστική επίλυση οικονομικών διαφορών που ενδέχεται να προκύψουν με τη διαμεσολάβηση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή.Σε κάθε περίπτωση αναζητούμε αν υπάρχει στην ιστοσελίδα του η παραπομπή στην πλατφόρμα της ηλεκτρονικής επίλυσης των διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως οφείλει σύμφωνα με την ενωσιακή νομοθεσία.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider