Πάμε «σχολείο» για να διαχειριζόμαστε σωστά τα οικονομικά μας

Βάσω Αγγελέτου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πάμε «σχολείο» για να διαχειριζόμαστε σωστά τα οικονομικά μας

Μετά από επτά χρόνια οικονομικής κρίσης και μια χρηματιστηριακή «φούσκα» που κόστισε σε πολλούς Έλληνες τις αποταμιεύσεις μιας ζωής, αναρωτιέται κανείς πώς μπορούν να αποφευχθούν ανάλογες κρίσεις στο μέλλον και τι μπορούν να κάνουν οι πολίτες γι αυτό.

Την απάντηση έρχεται να δώσει το Ινστιτούτο Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού που ξεκίνησε πρόσφατα τη λειτουργία του με σκοπό την εκπαίδευση των πολιτών σε βασικά θέματα οικονομικής διαχείρισης.

Όπως επισημαίνει στο insider.gr ο κ. Νικόλαος Φίλιππας, πρόεδρος του Ινστιτούτου και καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς, στόχος του Ινστιτούτου είναι η δημιουργία μιας νέας γενιάς ενημερωμένων και χρηματοοικονομικά υπεύθυνων πολιτών. Μιας κοινωνίας όπου οι πολίτες, χωρίς κανένα αποκλεισμό, θα έχουν τις γνώσεις και τις ικανότητες να αντιληφθούν καλύτερα «τη μεγάλη εικόνα» της οικονομίας, την χρησιμότητα των χρηματοοικονομικών προϊόντων και τη λειτουργία των αγορών, ώστε σε κάθε φάση της ζωής τους να μπορούν να λαμβάνουν τις βέλτιστες αποφάσεις για την αποτελεσματική διαχείριση των χρημάτων τους.

Από ποια τράπεζα να πάρω δάνειο, πού να επενδύσω τα χρήματά μου, να αποταμιεύσω ή να επενδύσω, είναι μερικές από τις σημαντικότερες ερωτήσεις που απασχολούν τους πολίτες που, σε πολλές περιπτώσεις, πέφτουν θύμα επιτηδείων ή λαμβάνουν εσφαλμένες αποφάσεις που θα «πληρώνουν» για μια ζωή.

Ο αλόγιστος δανεισμός, η «απληστία» των επενδυτών και εξαπάτηση του κοινού είναι οι πιο συνηθισμένες παγίδες στη ζωή ενός δανειολήπτη ή επενδυτή σήμερα. Για να αποφεύγουμε τις «κακοτοπιές» και να διαχειριζόμαστε υπεύθυνα τα έσοδα, τα έξοδα, τα δάνεια και τις επενδύσεις μας, χρειάζονται μια σειρά από βασικές χρηματοοικονομικές γνώσεις.

Το Ινστιτούτο Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού έρχεται να καλύψει αυτό το κενό μέσα από πολλαπλές δράσεις για την ανάδειξη της αξίας της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης στη ζωή των πολιτών. Για να το πετύχει αυτό, διοργανώνει ειδικές ενημερωτικές εκδηλώσεις, διενεργεί συνεχή επιστημονική έρευνα, δημιουργώντας υψηλής ποιότητας , σύγχρονο εκπαιδευτικό υλικό, κτίζοντας ισχυρές διεθνείς συνεργασίες.

Με τον τρόπο αυτό, οι πολίτες θα βελτιώσουν το επίπεδο της ατομικής και οικογενειακής τους χρηματοοικονομικής τους ευημερίας που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αέναη ευημερία μίας κοινωνίας.

Έρευνα: «Φτωχοί» σε χρηματοοικονομικές γνώσεις οι Έλληνες

Στο πρώτο συνέδριο που διοργάνωσε το Ινστιτούτο στο Χρηματιστήριο Αθηνών στις αρχές του μήνα, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησαν ο δρ Φίλιππας και η υποψήφια διδάκτωρ Βασιλική Τζώρα σε προπτυχιακούς φοιτητές σχετικά με βασικές χρηματοοικονομικές έννοιες.

Οι φοιτητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε πέντε (5) ερωτήσεις χρηματοοικονομικής γνώσης βάσει των προτύπων έρευνας που διεξήχθησαν σε 140 χώρες από την από τη Standard & Poor’s.

Πιο συγκεκριμένα, εξετάστηκε η γνώση των επιτοκίων, η γνώση του ανατοκισμού, η κατανόηση του πληθωρισμού και η διασπορά κινδύνου. Σημειώνεται πως για τον ανατοκισμό, έγιναν 2 ερωτήσεις ενώ για τις υπόλοιπες κατηγορίες από 1 ερώτηση. Το 81% των ερωτηθέντων απάντησαν σωστά στην ερώτηση πληθωρισμού δείχνοντας πως κατανοούν την έννοια. Στη συνέχεια το 77% απάντησε σωστά στην ερώτηση διασποράς κινδύνου ενώ χαμηλότερα ποσοστά σωστών απαντήσεων παρατηρήθηκαν στις 2 ερωτήσεις ανατοκισμού και στην ερώτηση κατανόησης των επιτοκίων.

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι ο Χρηματοοικονομικός Αλφαβητισμός επηρεάζεται από το φύλο, την εκπαίδευση του Πατέρα και το εάν διατηρούν αρχείο εξόδων/εισόδων οι φοιτητές. Σχετικά με την εκπαίδευση του πατέρα είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι το 38% των φοιτητών που απάντησαν και στις 5 ερωτήσεις σωστά δήλωσαν ότι ο πατέρας τους έχει πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Παράλληλα, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι είναι πιθανό οι φοιτητές που διατηρούν αρχείο εσόδων/εξόδων ενδέχεται να παρουσιάσουν κατά 2 σχεδόν φορές υψηλότερα επίπεδα Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού.

Όπως σημειώνει η κ. Τζώρα, μόνο μέσω της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης θα είναι εφικτή η κοινωνική ευημερία με καλύτερη κατανομή του πλούτου συμβάλλοντας αποτελεσματικά στη μείωση της φτώχειας. Παράλληλα, θα είναι εφικτή η σχετική σταθερότητα των χρηματοπιστωτικών αγορών και ανάπτυξη της οικονομίας με αποφυγή των οικονομικών καταστροφών και κρίσεων.

Τονίζει, μάλιστα, ότι η χρηματοοικονομική εκπαίδευση των πολιτών θα πρέπει να ξεκινάει όσο το δυνατόν νωρίτερα, τουλάχιστον μέσα από το σχολείο και στη συνέχεια στο πανεπιστήμιο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider