Ερωτήσεις και απαντήσεις για την κατάργηση του roaming

Δήμητρα Σκούφου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ερωτήσεις και απαντήσεις για την κατάργηση του roaming

Έναν χρήσιμο οδηγό με δέκα ερωτήσεις και απαντήσεις αναφορικά με την κατάργηση των τελών περιαγωγής για τους ταξιδιώτες στην ΕΕ παρουσιάζει το insider.gr.

1. Πώς λειτουργεί η περιαγωγή στην ΕΕ;

Περιαγωγή σημαίνει τη δυνατότητα, όταν ταξιδεύετε σε ξένη χώρα, να τηλεφωνείτε, να στέλνετε γραπτό μήνυμα ή να μπαίνετε στο διαδίκτυο με το κινητό σας τηλέφωνο ή την κινητή σας συσκευή χρησιμοποιώντας την κάρτα SIM της χώρας προέλευσής σας. Η εταιρεία τηλεφωνίας σας στη χώρα προέλευσής σας πληρώνει την εταιρεία τηλεφωνίας της ξένης χώρας για τη χρήση του δικτύου της. Η τιμή που καταβάλλει η μία εταιρεία τηλεφωνίας στην άλλη ονομάζεται τιμή περιαγωγής χονδρικής. Αυτό συνεπάγεται κόστος για την εταιρεία τηλεφωνίας της χώρας προέλευσης και, ως εκ τούτου, έχει αντίκτυπο στον τελικό λογαριασμό του καταναλωτή. Για τον λόγο αυτό η Επιτροπή κατέβαλε προσπάθειες να περιορίσει τις τιμές περιαγωγής χονδρικής στην ΕΕ, παράλληλα με τις προσπάθειές της να περιορίσει απευθείας την τιμή λιανικής που καταβάλλει ο καταναλωτής.

2.Ποιες είναι οι διάφορες εγχώριες τιμές για τις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας ανά την ΕΕ;

Οι Ευρωπαίοι έχουν διαφορετικές ταξιδιωτικές συνήθειες ανά την ΕΕ, ενώ το κόστος δικτύου διαφέρει ανάλογα με την χώρα που επισκέπτεται κάποιος. Πρόσφατη μελέτη της ΕΕ δείχνει επίσης ότι οι καταναλωτικές προσφορές λιανικής διαφέρουν μεταξύ των κρατών μελών. Για παράδειγμα, το 2016 το φθηνότερο μηνιαίο πρόγραμμα με προσφορά 1 GB δεδομένων, 600 λεπτά κλήσεων και 225 μηνύματα (SMS) κυμαινόταν από 60 ευρώ στην Ουγγαρία έως 8 ευρώ στην Εσθονία (χωρίς ΦΠΑ και επιδότηση έξυπνου τηλεφώνου).

3. Ποιες οι δράσεις της ΕΕ κατά των τελών περιαγωγής

Από το 2007 μέχρι σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εργαστεί αποτελεσματικά για τη μείωση της τιμής περιαγωγής για τον καταναλωτή. Αυτό άλλαξε τις συνήθειες πολλών Ευρωπαίων οι οποίοι προηγουμένως απενεργοποιούσαν τα κινητά τους τηλέφωνα όταν ταξίδευαν. Το 2013, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε νομοθετικά μέτρα ώστε να καταργηθούν τα τέλη περιαγωγής για όσους ταξιδεύουν κατά διαστήματα στην ΕΕ. Τον Οκτώβριο του 2015, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο συμφώνησαν ότι το μέτρο αυτό θα πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή από τις 15 Ιουνίου 2017

Έτσι από τις 15 Ιουνίου 2017, όλοι οι ευρωπαίοι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιείτε την κινητή σας συσκευή τους όταν ταξιδεύετε στην ΕΕ πληρώνοντας τις ίδιες τιμές που πληρώνετε στη χώρα τους: περιαγωγή με χρέωση εσωτερικού, με την επιφύλαξη της πολιτικής εύλογης χρήσης της εταιρείας τηλεφωνίας. Για παράδειγμα, αν ένας καταναλωτής πληρώνει για μηνιαίο πρόγραμμα που του προσφέρει λεπτά ομιλίας, μηνύματα (SMS) και δεδομένα στη χώρα σας, οι κλήσεις που κάνει, τα μηνύματα (SMS) που στέλνει και ο όγκος δεδομένων που χρησιμοποιεί όταν ταξιδεύει εκτός της χώρας του στην ΕΕ, θα αφαιρούνται από τον διαθέσιμο όγκο σαν να ηταν στη χώρα σας, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση.

4.Ποιες ήταν οι διάφορες μειώσεις που έγιναν στις τιμές περιαγωγής;

  • Από το 2007 μέχρι σήμερα, η ΕΕ έχει επιτύχει μειώσεις των τιμών λιανικής για κλήσεις κατά 92 %
  • Από το 2009 μέχρι σήμερα, η ΕΕ έχει επιτύχει μειώσεις των τιμών λιανικής για μηνύματα (SMS) κατά 92%
  • Η περιαγωγή δεδομένων είναι πλέον έως και 96 % φθηνότερη σε σύγκριση με το 2012, όταν άρχισαν να εφαρμόζονται για πρώτη φορά οι ανώτατες λιανικές τιμές ΕΕ για την περιαγωγή δεδομένων.
  • Μεταξύ 2008 και 2015, ο όγκος της περιαγωγής δεδομένων πολλαπλασιάστηκε επί 100 και πλέον.

Ρυθμιζόμενες τιμές περιαγωγής 2007-2016

(σε EUR, χωρίς ΦΠΑ)

Εξερχόμενη φωνητική κλήση

Εισερχόμενη φωνητική κλήση

SMS

Δεδομένα

Δεδομένα

Χονδρική

Λιανική

MB

MB

2007

0,49

0,24

2008

0,46

0,22

2009

0,43

0,19

0,11

1,00

2010

0,39

0,15

0,11

0,80

2011

0,35

0,11

0,11

0,50

2012

0,29

0,08

0,09

0,25

0,70

2013

0,24

0,07

0,08

0,15

0,45

2014

0,19

0,05

0,06

0,05

0,20

2015

0,19

0,05

0,06

0,05

0,20

2016

εγχώρια τιμή + έως 0,05

0,0114

εγχώρια τιμή + έως 0,02

0,05

εγχώρια τιμή + έως 0,05

5.Ποια μέτρα χρειάζονται για να καταργηθούν τα τέλη περιαγωγής;

Όταν συμφωνήθηκε ο μηχανισμός περιαγωγής με χρέωση εσωτερικού, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο ζήτησαν από την Επιτροπή να επεξεργαστεί υποστηρικτικά μέτρα για τη λειτουργία του στη πράξη:

- Μία νομοθετική πρόταση, έως τις 15 Ιουνίου 2016, για τη μεταρρύθμιση της αγοράς περιαγωγής χονδρικής, για τις μέγιστες δηλαδή τιμές που χρεώνουν μεταξύ τους οι εταιρείες τηλεφωνίας για τη χρήση των δικτύων τους από τους πελάτες περιαγωγής. Μετά την πρόταση που υπέβαλε η Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη συμφώνησαν, την 31η Ιανουαρίου 2017, επί των ακόλουθων ανώτατων ορίων περιαγωγής χονδρικής:

  • 0,032 ευρώ ανά λεπτό για τις φωνητικές κλήσεις, από 15 Ιουνίου 2017
  • 0,01 ευρώ ανά SMS, από 15 Ιουνίου 2017
  • σταδιακή μείωση σε διάστημα 5 ετών για τα ανώτατα όρια τιμών: 7,7 ευρώ /GB (στις 15 Ιουνίου 2017), 6 ευρώ/GB (01/01/2018), 4,5 ευρώ/GB (01/01/2019), 3,5 ευρώ/GB (01/01/2020), 3 ευρώ/GB (01/01/2021) και 2,5 ευρώ/GB (01/01/2022).

— Κανόνες για τα μέτρα «εύλογης χρήσης» που μπορούν να λαμβάνουν οι εταιρείες τηλεφωνίας για την πρόληψη περιπτώσεων κατάχρησης του συστήματος, όπως η συστηματική μεταπώληση καρτών SIM που πωλούνται σε χαμηλές τιμές για μόνιμη χρήση σε άλλες χώρες. Οι εν λόγω πολιτικές εύλογης χρήσης είναι απαραίτητες ώστε να αποφευχθούν οι αρνητικές επιπτώσεις για τους καταναλωτές σε εγχώριες αγορές.

- Ένα κατ'εξαίρεση και προσωρινό σύστημα παρέκκλισης για τις εταιρείες τηλεφωνίας που πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο εάν εγκριθεί από την εθνική ρυθμιστική αρχή, υπό αυστηρές προϋποθέσεις, όταν το τέλος των χρεώσεων περιαγωγής σε μια συγκεκριμένη εγχώρια αγορά θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση των εγχώριων τιμών για τους πελάτες της εταιρείας τηλεφωνίας. Η εν λόγω παρέκκλιση μπορεί να εγκριθεί από την εθνική ρυθμιστική αρχή μόνον εάν οι ζημίες της εταιρείας τηλεφωνίας από την περιαγωγή λιανικής αντιστοιχούν στο 3 % και πλέον του περιθωρίου υπηρεσιών κινητών επικοινωνιών.

6.Πώς θα λειτουργήσει η κατάργηση των τελών περιαγωγής;

Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας πρέπει να παρέχουν τις υπηρεσίες περιαγωγής σε εγχώριες τιμές στους καταναλωτές που έχουν είτε συνήθη διαμονή είτε σταθερούς δεσμούς στο κράτος μέλος της εταιρείας τηλεφωνίας, όταν οι εν λόγω καταναλωτές ταξιδεύουν κατά διαστήματα στην ΕΕ. Εάν είναι απαραίτητο, οι εταιρείες τηλεφωνίας μπορούν να ζητούν από τους πελάτες τους να αποδείξουν ότι διαμένουν ή ότι έχουν σταθερούς δεσμούς στο εν λόγω κράτος μέλος.

Οι πάροχοι περιαγωγής καλούνται να εφαρμόζουν δίκαιους, εύλογους και αναλογικούς μηχανισμούς ελέγχου με βάση αντικειμενικούς δείκτες για τον εντοπισμό των κινδύνων καταχρηστικής ή αντικανονικής χρήσης της περιαγωγής με χρέωση εσωτερικού πέραν των κατά διαστήματα ταξιδιών .

7.Ποιοι θα καλύπτονται;

Οι σχεδιαζόμενοι κανόνες θα δώσουν τη δυνατότητα σε όλους τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες που χρησιμοποιούν κάρτα SIM, η οποία επιτρέπει την περιαγωγή από κράτος μέλος στο οποίο διαμένουν ή με το οποίο διατηρούν «σταθερούς δεσμούς», να χρησιμοποιούν την κινητή τους συσκευή τους σε οποιαδήποτε άλλη χώρα της ΕΕ, όπως ακριβώς θα την χρησιμοποιούσαν στη χώρα τους. Παραδείγματα «σταθερών δεσμών» με τη χώρα εργασίας ή σπουδών αποτελούν οι διασυνοριακά μετακινούμενοι εργαζόμενοι και οι αποσπασμένοι εργαζόμενοι.

8.Πρέπει να εγγραφώ για να έχω περιαγωγή με χρέωση εσωτερικού;

Για να επωφεληθείτε από την περιαγωγή με χρέωση εσωτερικού δεν απαιτείται καμία επίσημη εγγραφή. Από τις 15 Ιουνίου 2017 η περιαγωγή με χρέωση εσωτερικού θα πρέπει να περιλαμβάνεται αυτόματα σε όλα τα συμβόλαια των πελατών κινητής τηλεφωνίας στο πλαίσιο των οποίων οι εταιρείες τηλεφωνίας προσφέρουν περιαγωγή. Οι εταιρείες τηλεφωνίας μπορούν να ζητούν από τους καταναλωτές να αποδείξουν την κατοικία (διαμονή) τους στο κράτος μέλος της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας.

Ο καταναλωτής μπορεί επίσης να αποδείξει την ύπαρξη σταθερών δεσμών που συνεπάγονται τη συχνή και παρατεταμένη διαμονή στο έδαφος του κράτους μέλους της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας, όπως σχέση εργασίας ή παρακολούθηση τακτικών μαθημάτων στο Πανεπιστήμιο.

9.Πώς θα προστατεύονται τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα;

Οι κανόνες εύλογης χρήσης της περιαγωγής απαιτούν από τους παρόχους περιαγωγής να συμμορφώνονται με τους σχετικούς κανόνες περί προστασίας δεδομένων. Η Επιτροπή διαβουλεύθηκε με τον Ευρωπαίο Επόπτη Προστασίας Δεδομένων και έχει λάβει υπόψη της τις παρατηρήσεις του. Οι εταιρείες τηλεφωνίας μπορούν να χρησιμοποιούν μόνο τις πληροφορίες που ήδη συλλέγουν για σκοπούς χρέωσης ώστε να ελέγχουν σε ποιο βαθμό οι πελάτες χρησιμοποιούν κινητές υπηρεσίες και υπηρεσίες δεδομένων στο εξωτερικό σε σχέση με την κατανάλωση στη χώρα τους.

10.Οι Ευρωπαίοι θα εξακολουθούν να είναι σε θέση να αγοράζουν διαφορετικές κάρτες SIM σε διαφορετικά κράτη μέλη;

Ναι. Οι πολίτες της ΕΕ μπορούν να συνεχίσουν να αγοράζουν οποιαδήποτε άλλη κάρτα SIM σε οποιοδήποτε κράτος μέλος της ΕΕ ώστε να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και να τηλεφωνούν με τις τοπικές τιμές ή με περιαγωγή με την κάρτα αυτή. Ωστόσο, ενδέχεται να μην είναι σε θέση να επωφελούνται από την περιαγωγή με χρέωση εσωτερικού εάν δεν διαμένουν στη χώρα στην οποία αγόρασαν την κάρτα ή αν δεν έχουν σταθερούς δεσμούς που συνεπάγονται συχνή και παρατεταμένη διαμονή στην εν λόγω χώρα.

Συμπερασματικά, η περιαγωγή με χρέωση εσωτερικού έχει σχεδιαστεί για τους ταξιδιώτες. Προκειμένου να διαπιστωθεί αν ο χρήστης χρησιμοποιεί με καταχρηστικό ή αντικανονικό τρόπο την περιαγωγή με χρέωση εσωτερικού, η εταιρεία τηλεφωνίας θα πρέπει να αποδείξει κατάχρηση για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τεσσάρων μηνών. Εάν ένας πελάτης περνά περισσότερο από δύο μήνες στο εξωτερικό σε ένα τετράμηνο και αν ο πελάτης έχει καταναλώσει περισσότερα στο εξωτερικό από ότι στη χώρα του σε αυτό το χρονικό διάστημα, η εταιρεία τηλεφωνίας μπορεί να του αποστείλει ειδοποίηση. Αφού λάβει την ειδοποίηση, ο πελάτης θα έχει στη διάθεσή του δύο εβδομάδες για να αποσαφηνίσει την κατάσταση. Εάν ο χρήστης εξακολουθεί να παραμένει στο εξωτερικό, η εταιρεία τηλεφωνίας θα μπορεί να χρεώνει μικρές προσαυξήσεις (που αντιστοιχούν στα ανώτατα όρια περιαγωγής χονδρικής).

Σε περίπτωση διαφωνίας, η εταιρεία τηλεφωνίας πρέπει να εφαρμόζει διαδικασίες καταγγελιών. Αν η διαφορά συνεχίζεται, ο πελάτης μπορεί να υποβάλει καταγγελία στην εθνική ρυθμιστική αρχή η οποία θα διευθετεί το θέμα.Για τα πιο ανταγωνιστικά συμβόλαια που προσφέρουν απεριόριστα δεδομένα ή δεδομένα σε πολύ χαμηλές εγχώριες τιμές, κάτω από το ανώτατο όριο τιμών περιαγωγής χονδρικής, προβλέπεται μια ρήτρα σχετικά με τον όγκο των δεδομένων που μπορεί να καταναλωθεί με περιαγωγή, έτσι ώστε οι προσφορές αυτές να μπορούν να διατηρηθούν.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider