Έρχονται οι έξυπνες στάσεις και το έξυπνο εισιτήριο

Ελένη Μπότα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Έρχονται οι έξυπνες στάσεις και το έξυπνο εισιτήριο

Μέχρι το Πάσχα αναμένεται να λειτουργήσουν οι 1.000 έξυπνες στάσεις του ΟΑΣΑ, μέσω του συστήματος τηλεματικής, οι οποίες θα δίνουν την δυνατότητα στους επιβάτες να γνωρίζουν τον ακριβή χρόνο επιβίβασης και αποβίβασης τους.

Το σύστημα της τηλεματικής περιλαμβάνει την εγκατάσταση εξοπλισμού σε 1750 λεωφορεία και 250 τρόλεϊ για την παρακολούθηση του συγκοινωνιακού έργου σε πραγματικό χρόνο, αλλά και την πληροφόρηση του επιβατικού κοινού για την εκτέλεση των δρομολογίων μέσω 1.000 «έξυπνων» στάσεων.

Επίσης θα λειτουργεί διαδραστικό σύστημα πληροφόρησης κοινού για το σύνολο των γραμμών και των δρομολογίων μέσω διαδικτύου.

Ειδικότερα, ο επιβάτης θα μπορεί μέσω της τηλεματικής στη στάση να γνωρίζει σε πραγματικό χρόνο την άφιξη του λεωφορείου/τρόλλεϋ και έτσι θα μπορεί να προγραμματίζει τη μετακίνηση του.

Ακόμα μία καινοτομία που θα προστεθεί είναι μία νέα εφαρμογή διαθέσιμη για κινητά, tablets και pc θα δίνει τη δυνατότητα στον επιβάτη να ενημερώνεται από όπου βρίσκεται για την άφιξη του οχήματος που θα μετακινηθεί.

Έτσι για παράδειγμα κάποιος που εργάζεται λίγο πιο μακριά από τη στάση που χρησιμοποιεί, θα μπορεί να φεύγει λίγα λεπτά πριν έρθει το λεωφορείο του χωρίς να σπαταλά άσκοπο χρόνο αναμονής.

Στα λεωφορεία ο επιβάτης θα ενημερώνεται για την επόμενη στάση καθώς και για το χρόνο άφιξης σε αυτή.

Η επίβλεψη του συστήματος θα γίνεται από το Κέντρο Διαχείρισης Οχήματος του ΟΑΣΑ.

Το έργο, προϋπολογισμού 20 εκατ. ευρώ, υλοποιείται από την κοινοπραξία Intracom IT Services - Intracom Κατασκευές, με χρηματοδότηση που προέρχεται από το ΕΣΠΑ (5 εκατ. ευρώ), το πρόγραμμα Jessica (4 εκατ.), ίδια κεφάλαια και δανεισμό από την Εθνική Τράπεζα.

Aρχικώς ήταν να παραδοθεί τον Ιανουάριο, αλλά η επιβολή των capital controls καθυστέρησε την παράδοση του έργου.

Η αποπληρωμή της επένδυσης, όταν τεθεί σε πλήρη λειτουργία, θα πραγματοποιείται τμηματικά- σε μηνιαία βάση- από τον ΟΑΣΑ. Οι καταβολές, δηλαδή, θα είναι άμεσα συνδεδεμένες με την καλή λειτουργία του συστήματος με αποτέλεσμα να απομειώνονται εάν δεν λειτουργούν ορισμένες στάσεις.

Επόμενη καινοτομία η οποία αναμένεται να λάβει σάρκα και οστά στις αστικές συγκοινωνίες μέχρι τον προσεχή Δεκέμβριο είναι το έξυπνο εισιτήριο που υπολογίζεται ότι θα περιορίσει δραματικά την εισιτηριοδιαφυγή και θα ελαχιστοποιήσει τα πλαστά εισιτήρια.

Πρόκειται για μια ηλεκτρονική κάρτα, δύο τύπων. Ο πρώτος τύπος θα αντικαταστήσει τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών και ο δεύτερος θα αποθηκεύει συγκεκριμένο αριθμό μετακινήσεων. Ταυτόχρονα, θα τοποθετηθούν μπάρες στα σημεία εισόδου και εξόδου στο μετρό και τον προαστιακό.

Συγκεκριμένα, το «πολλαπλό» εισιτήριο θα είναι μια έξυπνη κάρτα μνήμης (χωρίς μικροεπεξεργαστή), χωρίς επαφή (Contactless Smart Card-SC), στην οποία θα μπορούν να αποθηκεύονται χρηματική αξία (stored Value), χρόνος ή αριθμός μετακινήσεων. Ο δεύτερος τύπος, η «κάρτα», θα είναι μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή (Contactless Smart Card-SC) με μικροεπεξεργαστή, η οποία θα εξυπηρετεί διάφορους τύπους κομίστρου, για παράδειγμα προϊόντα απεριορίστων διαδρομών, μεγάλης διάρκειας ή μεγάλης αποθηκευμένης αξίας.

Τα «έξυπνα εισιτήρια» θα πρέπει να επικυρώνονται σε κάθε επιβίβαση, με τη χρήση τερματικής συσκευής που θα είναι εγκατεστημένη στο εσωτερικό των οδικών μέσων (λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ). Στην περίπτωση των σιδηροδρομικών μέσων (μετρό, ηλεκτρικός, προαστιακός σιδηρόδρομος) η επικύρωση των ηλεκτρονικών εισιτηρίων θα γίνεται στις πύλες εισόδου και εξόδου των σταθμών. Στα σιδηροδρομικά μέσα θα είναι υποχρεωτική η επικύρωση του εισιτηρίου και κατά την έξοδο από τους σταθμούς. Οι ελεγκτές κομίστρου θα έχουν στην κατοχή τους ειδική φορητή συσκευή ελέγχου μέσω της οποίας θα «διαβάζουν» την κάρτα που θα επιδεικνύει ο επιβάτης κατά τη διάρκεια των ελέγχων.

Η επαναφόρτιση των έξυπνων καρτών θα γίνεται σε διάφορα σημεία πώλησης, ενώ και στους δύο τύπους καρτών θα μπορούν να αποθηκεύουν οι κάτοχοί τους είτε προϊόντα χρονικής διάρκειας (εβδομαδιαίο ή μηνιαίο εισιτήριο), αριθμό μετακινήσεων (π.χ. εισιτήρια 10 μετακινήσεων) ή χρηματικό ποσό.

Το έργο που υλοποιεί η κοινοπραξία εταιρειών LG CNS-ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, προϋπολογισμού 94 εκατ. ευρώ, με το ποσό να προέρχεται κατά 50% από ίδια κεφάλαια και κατά το υπολειπόμενο ήμισυ από πόρους ΕΣΠΑ.

Ο ανάδοχος θα έχει τη συντήρηση και τεχνική διαχείριση του έργου για 12 χρόνια και θα αποπληρώνεται βάσει μηχανισμού πληρωμών κατά την περίοδο λειτουργίας του, ο οποίος αξιολογεί την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider