Μακριά από πλειστηριασμούς, κούρεμα και πωλήσεις βρίσκονται οι «κόκκινοι» ξενοδοχειακοί όμιλοι με μη εξυπηρετούμενα δάνεια, καθώς οι τράπεζες βλέπουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης στον κλάδο λόγω τουρισμού.

Όπως εξηγούν στο insider.gr στελέχη με γνώση του κλάδου, οι τράπεζες έχουν βάλει τις τουριστικές επιχειρήσεις στον… πάγο, καθώς αποβλέπουν σε βελτίωση της ικανότητας αποπληρωμής τους την επόμενη τριετία. 

Αυτό σημαίνει ότι αφήνουν «για αργότερα» τις πωλήσεις σε funds των κόκκινων δανείων που ανήκουν σε ξενοδοχεία, καθώς ευελπιστούν ότι είτε θα πρασινίσουν είτε θα περιοριστούν τα ανοίγματα σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Το ίδιο ισχύει για το «πακετάρισμα» των απαιτήσεων αλλά και των ακινήτων, καθώς μέχρι στιγμής προτεραιότητα δίνεται στα μικρά επιχειρηματικά και –εφεξής– στα στεγαστικά για τα οποία υπάρχει υψηλό ποσοστό προβλέψεων.

«Εάν πουλήσουμε αύριο τα NPLs των ξενοδοχείων, θα έχουμε μεγάλες ζημιές καθώς οι προβλέψεις που έχουν ληφθεί δεν είναι αρκετές», αναφέρει στέλεχος συστημικής τράπεζας. «Εάν πουλήσουμε αυτά τα δάνεια σε τρία χρόνια από σήμερα, η ζημιά θα είναι μηδενική», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Επιπλέον, λόγω της των αυξανόμενων τουριστικών εισροών στη χώρα μας, τα ξενοδοχεία είναι λειτουργικά, δηλαδή σπάνια βάζουν «λουκέτο». Αυτό σημαίνει ότι οι θέσεις εργασίας διατηρούνται και δεν συναντάμε επιχειρήσεις-ζόμπι –τουλάχιστον όχι στον ίδιο βαθμό που ισχύει για τους άλλους κλάδους.Γιατί τα ξενοδοχεία είναι «ειδική περίπτωση»

Προς το παρόν, πάντως, παρότι ο τουρισμός «πηγαίνει σφαίρα», όπως μας αναφέρει χαρακτηριστικά στέλεχος συστημικής τράπεζας, «τα προβληματικά δάνεια παραμένουν προβληματικά». 

Οι λόγοι που συμβαίνει αυτό, είναι πολλοί. Καταρχάς, οι τουριστικές μονάδες είναι επιχειρήσεις εντάσεως κεφαλαίου, όταν έχουν ρευστότητα προτιμούν να κάνουν ανακαίνιση και να αναβαθμίσουν τις εγκαταστάσεις τους, παρά να… πληρώσουν την τράπεζα. Οι επιχειρηματίες γνωρίζουν, φυσικά, ότι δεν αποτελούν προτεραιότητα των τραπεζών ούτε στους πλειστηριασμούς ούτε στις πωλήσεις, οπότε εκμεταλλεύονται εν μέρει τις καταστάσεις.

Επιπλέον, πρόκειται κυρίως για οικογενειακές επιχειρήσεις οι οποίες απέχουν παρασάγγας από τα πρότυπα της εταιρικής διακυβέρνησης. Το γεγονός αυτό καθιστά εξαιρετικά δύσκολη και τη «φιλική» εξαγορά τους από ενδιαφερόμενους επενδυτές –μια λύση που οι τράπεζες επιδιώκουν αλλά χωρίς ανταπόκριση από τους επιχειρηματίες.

Το μεγάλο πρόβλημα, όμως, εντοπίζεται στους χειμερινούς προορισμούς της χώρας, καθώς τα προηγούμενα χρόνια έγιναν μεγάλες επενδύσεις μέσω προγραμμάτων όπως το Leader, κατασκευάστηκαν πολύ ακριβές μονάδες οι οποίες απευθύνονταν ουσιαστικά στον εγχώριο τουρισμό. Με την έλευση της κρίσης, όμως, οι Έλληνες περιόρισαν δραστικά τις χειμερινές εξορμήσεις ή τα ταξίδια του Σαββατοκύριακου, με αποτέλεσμα οι εν λόγω μονάδες να μένουν άδειες.