Γεραμάνης (Blueground): Το δύσκολο δεν είναι να βρεις επενδυτή αλλά καλό επενδυτή

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γεραμάνης (Blueground): Το δύσκολο δεν είναι να βρεις επενδυτή αλλά καλό επενδυτή

Σχεδιασμός, σταθερά επεκτατικά βήματα και επαναπροσδιορισμός στόχων και μοντέλου όταν παραστεί η ανάγκη μοιάζει να είναι η συνταγή της επιτυχίας της Blueground, της ελληνικής start up που μέσα σε τέσσερα χρόνια ζωής κατάφερε να σηκώσει περίπου 7 εκατ. ευρώ χρηματοδότηση και να επεκταθεί στην Κωνσταντινούπολη το Ντουμπάι και λίαν προσφάτως τη Νέα Υόρκη.

Παρότι γεννήθηκε εν μέσω κρίσης, κατάφερε να προσδιορίσει επακριβώς τις αναγκες της αγοράς και να δημιουργήσει ένα πρότυπο μοντέλο μακροπρόθεσμης ενοικίασης εξοπλισμένων και υψηλής ποιότητας κατοικιών σε στελέχη επιχειρήσεων που αναγκάζονται να ταξιδεύουν συχνά.

Παράλληλα βέβαια κατάφερε να προσφέρει εργασία σε περίπου 80 άτομα τόσο εντός όσο και εκτός ελληνικών συνόρων αλλά και να ενισχύσει πολλές ακόμα επιχειρήσεις εντάσσοντας τες στο δίκτυο των συνεργατών που διατηρεί για την επίπλωση και τον εξοπλισμό των κατοικιών. Κάπως έτσι έδωσε ανάσα σε έναν κλάδο που μοιάζει να φυτοζωεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα.

Ποιά είναι όμως η συνταγή της επιτυχίας της; Ο Θανος Γερμανάνης Partner & Country Manager Ελλάδος της εταιρείας σε συνέντευξή του στο insider.gr εξιστορεί τα πρώτα δειλά βήματα της εταιρείας και προσδιορίζει τους μελλοντικούς της στόχους. Παράλληλα καταρρίπτει το μύθο της δυσκολίας των ελληνικών επιχειρήσεων να βρουν επενδυτή, τονίζοντας πως η δυσκολία είναι γενικότερη και αφορά στην εξεύρεση «καλού επενδυτή».

Πώς αποφασίσατε να επεκταθείτε στην αμερικανική αγορά, η οποία παρουσιάζει μεγάλες διαφορές σε σχέση με την Ελλάδα, την Κωνσταντινούπολη και το Ντουμπάι που ήδη δραστηριοποιείστε; Τι συνυπολογίζετε κάθε φορά προτού επιλέξετε την επόμενη αγορά στόχο και πόσο δύσκολο είναι το στοίχημα στην περίπτωση της Αμερικής αν αναλογιστεί κανείς τον ανταγωνισμό;

Πριν κάνουμε κάθε νέο μας βήμα εξετάζουμε δύο παράγοντες , τι υπάρχει όσον αφορά στη διαθεσιμότητα των ακινήτων που αποτελούν και το ανταγωνιστικό μας προϊόν - αν δηλαδή υπάρχουν ποιοτικά διαμερίσματα που μπορεί να νοικιαστούν βραχυπρόθεσμα – και φυσικά να υπάρχει αυξημένη ζήτηση από δυνητικούς μας πελάτες, δηλαδή ξένα στελέχη εταιρειών που ταξιδεύουν για εργασιακούς λόγους στην πόλη. Η αμερικανική αγορά καλύπτει σίγουρα και τα δύο κριτήρια.

Ένας ακόμα λόγος όμως που συνηγορεί στην επιλογή της Νέας Υόρκης είναι ότι αποκτάς πρόσβαση σε μια νέα αγορά χρηματοδότησης, έχεις μια εντελώς διαφορετική αξιοπιστία στα μάτια νέων επενδυτών αν αποδείξεις ότι αυτή η επιχείρηση μπορεί να λειτουργήσει στο περιβάλλον της Αμερικής.

Τρίτος λόγος είναι πως η Νέα Υόρκη δεν είναι μια αγορά σαν την Αθήνα, αν ξεκινήσεις από εκεί μπορείς να επεκταθείς σε πάρα πολλές πόλεις, με διαφορετικές τιμές και ιδιαιτερότητες η κάθε μία.

Μέχρι στιγής υπάρχουν 4 με 5 ακίνητα και μέχρι το τέλος της χρονιάς επιδιώκουμε να έχουν φτάσει τα 25, δηλαδή να προστίθενται 6 με 7 κάθε μήνα. Στην αρχή τα βήματά μας είναι πιο διστακτικά και προσπαθούμε να ταιριάζουμε την ζήτηση με την προσφορά, όταν οι εταιρείες μας ζητούν ένα διαμέρισμα τα βρίσκουμε και το φτιάχνουμε για αυτούς. Όταν φτάσουμε σε έναν κρίσιμο όγκο – 40 με 50 διαμερίσματα - αυτά τα δύο κομμάτια λειτουργούν ανεξάρτητα.

Kάποιος που δεν γνωρίζει την εταιρεία, ακούγοντας τις λέξεις startup και ενοικίαση καταλυμάτων, μπορεί αν και δεν πρέπει να σας παρομοιάσει με την Airbnb; Ποιες οι ομοιότητες και ποιες οι διάφορες σας με την πλατφόρμα που τόση αναστάτωση έχει προκαλέσει; Νομικά και φορολογικά τι ισχύει για τα καταλύματα που νοικιάζει κανείς μέσω της Βlueground;

Δεν είμαστε ανταγωνιστές με την Airbnb. Η Airbnb είνα μια πλατφόρμα που μέχρι σήμερα συνδέει ιδιοκτήτες με τουριστικούς πελάτες, παρότι ξεκινά τώρα και το κομμάτι του b2b. Εμείς δεν είμαστε μόνο μια πλατφόρμα. Κάνουμε διαχείριση του ακινήτου, υποστήριξη ακινήτου, έχουμε συνεργεία που αναλαμβάνουν την ανακατασκευή και διάφορες φθορές κατά την διαμονή του πελάτη, εμείς κάνουμε τιμολόγηση. Δεν είμαστε απλά ενδιάμεσος. Ακόμα και τα λίγα δικά μας τουριστικά ακίνητα πολλές φορές τα καταχωρούμε στην Airbnb.

Όσο για την φορολογία, τα μισθωτήρια και τα έσοδα από μισθώσεις φορολογούνται με τις ανάλογες κλίμακες - ο ιδιοκτήτης που νοικιάζει προς εμάς με την κλίμακα φορολόγησης ενοικίων εμείς με την κλίμακα φορολόγησης εταιρικών κερδών δηλαδή φορολογούμαστε για ότι εισπράττουμε από την υπομίσθωση. Προφανώς αν ισχύσει η φορολόγηση για τα διαμερίσματα που έχουμε καταχωρήσει στην Aibnb θα την επωμισθούμε εμείς. Αλλά το μοντέλο είναι εντελώς διαφορετικό. Τα τουριστικά ακίνητα που έχουμε τα νοικιάζουμε για τρία χρόνια, ο ιδιοκτήτης παίρνει κάθε μήνα το ενοίκιό του ακόμα κι αν εμείς το έχουμε ξενοίκιαστο.

Πόσα είναι πλέον τα εταιρικά και τα τουριστικά ακίνητα που εντάσσονται στο χαρτοφυλάκιό σας;

Μέχρι σήμερα η Blueground διαθέτει στη χώρα μας περί τα 310 ακίνητα για εταιρικούς σκοπούς και άλλα 30 ακίνητα στο ιστορικό κέντρο της πόλης και άλλες 30 βίλες στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής ή στη Μύκονο για τουριστικούς σκοπούς. Τα τουριστικά υπάρχουν μόνο στην περίπτωση της Ελλάδας και φυσικά μπορούν να καλύψουνκαι εταιρικούς πελάτες.

Ποια είναι η τιμή ενοικίασης κι ανακατασκευής των ακινήτων; Έχετε πλέον περάσει σε φάση κερδοφορίας;

Οι τιμές ενοικίασης των ακινήτων έχουν τεράστιο εύρος το ίδιο και η τιμή ανακατασκευής. Το πιο φτηνό που νοικιάζουμε είναι γύρω στα 300 ευρώ, ένα μικρό στούντιο, αλλά έχουμε και ακίνητο που η ενοικίασή του από τον ιδιοκτήτη μπορεί να φτάνει τις 2.000 ευρώ μηνιαίως. Το εύρος είναι τετοιο γιατί είναι εντελώς διαφορετικές οι ανάγκες όταν έρθει ένα senior στέλεχος μιας εταιρείας από έναν ερευνητή που θα παραμείνει στην Ελλάδα για δύο μήνες.

Όσο για τις εργασίες που κάνουμε είναι ανάλογες με τη φύση του διαμερίσματος κάθε φορά. Συνηθως προσπαθούμε να πάρουμε ένα ακίνητο που έχει συγκεκριμένα στοιχεία. Αν θέλαμε να ορίσουμε ένα κόστος για την ανακατασκευή του είναι γύρω στις 8.000 ευρώ γιατί το επιπλώνουμε/εξοπλίζουμε πλήρως, ο ενοικιαστής μπαίνει στο σπίτι μόνο με τη βαλίτσα του.

Αξίζει να αναφέρουμε όμως ότι υπάρχουν και διαφορειτκά μοντέλα συνεργασίας με τον κάθε ιδιοκτήτη . Άλλες φορές αναλαμβάνουμε εμείς το κόστος ανακατασκευής άλλες φορές ο ιδιοκτήτης ώστε να μπορέσει να αυξήσει το μίσθωμά του σε βάθος πενταετίας.

Όσο για την κερδοφορία, και οι τρεις αγορές ανεβαίνουν πολύ γρήγορα, το ποσοστό ανάπτυξης και ο ετήσιος στόχος είναι τα μεγέθη της εταιρείας να αυξάνονται 2,5 φορές κι είναι κι αυτό που πιάνουμε μέχρι τώρα. Ενδεικτικά μόνο το Σεπτέμβριο σημειώσαμε αύξηση 15% σε σχέση με προηγούμενο μήνα.Παρότι μιλάμε για τρεις διαφορετικές αγορές έχουν η κάθεμια τα δικά της περιθώρια ανάπτυξης. Οι μεγαλύτερες αποκλίσεις που καταγράφονται αφορούν στην τιμή ενοικίασης από εμάς και τις τιμές ενοικίασης στον τελικό πελάτη. Αν κάπιος πάει σε διαμέρισμα της Αθήνας και της Τουρκίας είναι σχεδόν τα ίδια. Ο λόγος είναι ότι έχουμε δημιουργήσει ένα παγκόσμο δίκτυο προμηθευτών, κατά κύριο λόγο ελληνικό όσον αφορά την επίπλωση και διακόσμηση του ακινήτου.

Ωστόσο ένα startup δεν πρέπει να είναι κερδοφόρο, γιατί αυτό σημαίνει ότι τα χρήματα που παίρνει δεν τα επενδύει για ανάπτυξη. Άρα ότι έχουμε το επενδύουμε. Επειδή αυτό είναι κάτι που απασχολεί και τους επνεδυτές, έχουμε αποδείξει για παράδειγμα η Ελλάδα, που είναι και η πιο εξελιγμένη αγορά, μπορεί να είναι κεδροφόρα στο μέλλον. Απλώς δεν είναι το πρώτο μας μέλημα το κέρδος και δεν σκορπάμε τα λεφτά που παίρνουμε.

Ξεκινήσατε το 2013 και μέσα σε τέσσερα χρόνια έχετε σηκώσει περίπου 7 εκατ. χρηματοδοτήση ενώ κάνετε σταθερά επεκτατικά βήματα σε ξένες αγορές. Ποσό εύκολο είναι να βρει κανείς επενδυτή στις μέρες, ειδικά αν δραστηριοποιείται στην Ελλάδα;

Νομίζω πως το δύσκολο δεν είναι να βρεις χρημτοδότη αλλά καλό χρηματοδότη. Οι περισσότεροι ενδιαφέρονται να βρουν λεφτά, δεν είναι όμως αυτό το σωστό μοντέλο. Βασικό είναι να υπάρχει καλή χημεία μεταξύ του επενδυτή και των ανθρώπων που τρέχουν την εταιρεία, να καταλαβαίνει ο μεν τις ανάγκες του δε, να έχουν προσυμφωνηθεί οι προτεραιότητες, να ακολουθείται ένα πλάνο, να ταιριάζουν τα χνώτα τους και ο επενδυτής να χρησιμοποιεί την εμπειρία του για να συμβουλεύει μια νεοφυή επιχείρηση που ειδικά τα πρώτα 5-10 χρόνια αλλάζει συνεχώς. Άρα έχει σημασία να μην αναζητάμε μόνο χρηματοδότηση με την στενή έννοια.

Εμείς υπήρξαμε τυχεροί μέχρι σήμερα γιατί ο μεγαλύτερος μας επενδυτής , η Venture Friends, αφενός εμπιστεύεται την εταιρεία και την χρηματοδοτεί για την ανάπτυξή της κι αφετέρου υπάρχει πολύ καλή χημεία.

Η εξεύρεση χρηματοδότη δεν είναι δύσκολη αποκλειστικά στην περίπτωση της Ελλάδας. Προφανώς η χώρα μας έχει μικρότερα επενδυτικά κεφάλαια, εμάς μας έχει βοθήσει το γεγονός ότι είχαμε φυσική παρουσία με απτά αποτελέσματα στην Τουρκία και στο Ντουμπάϊ – ωστοσο η διαδικασία είναι ίδια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Εμείς βρήκαμε παρότι γεννηθήκαμε στην καρδιά της κρίσης και στην Ελλάδα.

Πώς προέκυψε η ιδέα και πώς πήρατε την απόφαση να δημιουργήσετε την εταιρεία εν μέσω κρίσης;

Ο Αλέξανδρος όπως κι εγώ, είχε δουλέψει σε μια πολύ μεγάλη εταιρεία συμβούλων και ξόδευε κάθε χρόνο πολλούς μήνες καθήμενος σε ένα αφιλόξενο κρεβάτι ξενοδοχείου κατά τη διάρκεια των επαγγελματικών του ταξιδιών. Γνωρίζοντας από πρώτο χέρι πώς είναι να ζεις σε μια ξένη χώρα και η μόνη επιλογή σου να είναι οι τέσσερις τοίχοι ενός δωματίου, όταν παρουσιάστηκε η ευκαιρία κατάφερε να την μετουσιώσει σε επιχειρηματική ιδέα. Κάποια στιγμή ένας εταιρικός πελάτης ήθελε να φέρει έξι στελέχη στην Αθήνα και να τα στεγάσει σε κάποια διαμερίσματα. Προσφέρθηκε να βρει ο ίδιος τη στέγη. Στη συνέχεια βρέθηκε και η δεύτερη εταιρεια μετά κι άλλα διαμερίσματα. Όταν δε συνηδειτοποιήσαμε πόσο δύσκολο είναι να βρει κανείς υδραυλικό σε μια ξένη χώρα που μόλις έχει επισκεφτεί προχωρήσαμε και σε νέες υπηρεσίες. Πλέον βέβαια οι πελάτες μας δεν είναι αποκλειστικά ξένα στελέχη, μπορεί να είναι ακόμα και νέα ζευγάρια που αναζητούν για αρχή ένα επιπλωμένο σπίτι.

Ποια είναι η πιο σωστή επιχειρηματική σας κίνηση και ποιο το μεγαλύτερο σας λάθος στη μέχρι τώρα πορεία σας;

Σωστότερο βήμα ήταν η επιλογή των επενδυτών που κάναμε που μας πίστεψαν και τους πιστέψαμε και μας έχουν βοηθήσει πάρα πολύ. Φυσικά και η επέκταση στο εξωτερικό, γιατί εκεί είδαμε νέες αγορές, μάθαμε, βελτιωθήκαμε, αλλάξαμε τον τρόπο επίπλωσης και διακόσμησης και κάναμε πολλά μκρά βήματα που ώθησαν την ετιαρεία να μεγαλώσει.

Τώρα για το λάθος βήμα δεν μπορώ να αναφέρω ένα, προφανώς γίνονται πάρα πολλά λάθη από λάθη τιμολόγησης ή ενοικίασης κάποιων ακινήτων, λάθος επιλογή περιοχής. Το σημαντικό όμως είναι να αναγνωρίζει κανείς γρήγορα το λάθος και να το διορθώνει. Όταν, για παράδειγμα, κάποια στιγμή επεκταθήκαμε στο κομμάτι των τουριστικών ακινήτων καταλάβαμε ότι το μοντέλο είναι πολύ διαφορετικό κι έτσι αποφασίσαμε να το μαζέψουμε.

Θα μπορουσατε να αναφέρετε επιγραμματικά ποιο το συγκριτικό πλεονέκτημα της εταιρείας τόσο για τους ιδιοκτήτες ακινήτων όσο και για τους ενοικιαστές;

Όσον αφορά στους ιδιοκτήτες προσφέρουμε μακροχρόνιες μισθώσεις άρα μεγαλύτερη σιγουριά για το εισόδημά τους. Λόγω της φύσης της εργασίας μας προσέχουμε πάρα πολύ τα ακίνητα κι ό,τι ζημιά γίνει την καλύπτουμε εφόσον δεν είναι βέβαια δομικής φύσεως.

Όσο για τον πελάτη νοικιάζει ένα διαμέρισμα πλήρως εξοπλισμένο κι επιπλωμένο οπότε μπαίνει μόνο με την βαλίτσα του. Παράλληλα έχει και υποστήριξη 24/7 μέσω της εφαρμογής μας, οπότε ακόμα και να μην νιώθει άνετα να μιλήσει στο τηλέφωνο μπορεί πολύ εύκολα να βρει τη λύση σε ένα πρόβλημα. Για παράδειγμα όταν έρθει κάποιος από την Αγγλία που έχει συνηθίσει να έχει ζεστό νερό όλη μέρα κάποιος πρέπει να του πει ότι για να έχει ζεστό νερό στην Ελλάδα πρέπει να σηκώσει την τάδε ασφάλεια του πίνακα.

Πέρα όμως από την βραχυπρόθεσμη ενοικίαση ενός πλήρως εξοπλισμένου ακινήτου και την υποστήριξη υπάρχει καιη δυνατότητα αναπροσαρμογής, αν δηλαδή κάποιος μας πει ότι δεν θέλει ένα μονό κρεβάτι αλλά μια παιδική κούνια εμείς το κάνουμε. Και τέλος υπάρχει δυνατότηα μετεγκατάστασης αν δεν του αρέσει η δεν τον βολεύει η περιοχή. Με λίγα λόγια ευελιξία και ξενοιασιά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider