Οι τηλεθεατές στρέφουν το βλέμμα τους στην online TV

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Οι τηλεθεατές στρέφουν το βλέμμα τους στην online TV

Την ώρα που παραδοσιακά τηλεοπτικά κανάλια ανά την υφήλιο κλείνουν, σύγχρονες μορφές τηλεοπτικού περιεχομένου, όπως η συνδρομητική τηλεόραση, κερδίζουν έδαφος. Τρανό παράδειγμα η συνδρομητική τηλεόραση του Netflix η οποία έκλεισε το τελευταίο τρίμηνο του έτους πολύ πάνω από τις εκτιμήσεις των αναλυτών από άποψη συνδρομητών.

Η ταχεία ανάπτυξη της συνδρομητικής τηλεόρασης παγκοσμίως της οποίας ηγείται η Netflix, προκαλεί τα περισσότερα από τα μεγαλύτερα τηλεοπτικά δίκτυα καθώς και τις εταιρείες τηλεπικοινωνίας να προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα στην οποία όλο και περισσότεροι άνθρωποι βλέπουν τηλεόραση όχι έτσι όπως την ξέραμε μέχρι χθες.

«Το ποσοστό της "καταστροφής" που θα συντελεστεί στην παραδοσιακή τηλεόραση δημιουργεί έναν παρθένο κύκλο για τις σύγχρονες μορφές τηλεοπτικού περιεχομένου» αναφέρει ο Tony Wible , αναλυτής της Drexel Hamilton ο οποίος προτείνει ανεπιφύλακτα να επενδύσει κανείς στις μετοχές της εταιρείας.

Στην νέα αυτή εξίσωση, μάλιστα, οι καταναλωτές παίζουν το δικό τους καίριο ρόλο στην ποιότητα και την ποσότητα του περιεχομένου, αφού τα νούμερα της τηλεθέασης είναι μετρήσιμα κι ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα: Όσο περισσότερους συνδρομητές έχει το κανάλι, τόσα περισσότερα ξοδεύει για το περιεχόμενό του, τόσο καλύτερες κριτικές παίρνει και τόσο περισσότερους συνδρομητές προσθέτει στην τηλεοπτική του βάση.

Κάπως έτσι συνέβη και στην περίπτωση του Netflix, όπου τρεις σειρές (The Crown, Queen Elisabeth και Black Mirror) με μεγάλη απήχηση, συνέβαλαν στην αύξηση της συνδρομητικής του βάσης το τελευταίο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Βέβαια το πόσοι άνθρωποι εντέλει παρακολούθησαν αυτές τις σειρές είναι μη ανακοινώσιμο από την εταιρεία. Για την ίδια όμως αποτελεί χρήσιμο δεδομένο για να διαγράψει την μελλοντική πορεία.

Πέραν τούτου όμως, η στροφή στην συνδρομητική τηλεόραση έχει επηρεαστεί κι από την άνοδο που γνωρίζουν τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα και οι εφαρμογές αυτών. Όπως αναφέρουν ειδήμονες του κλάδου, το έξυπνο κινητό με την μικρή του οθόνη κατάφερε να αναδιαμορφώσει την τηλεοπτική βιομηχανία.

Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως ο μέσος όρος που ξοδεύει ο καθένας από εμάς σε media και σε βίντεο ημερησίως μέσω των κινητών τηλεφώνων παρουσίασε αύξηση 210% τα τελευταία δύο χρόνια. Επιπλέον, ο ρυθμός ανάπτυξης των υπηρεσιών βίντεο κατάφερε να ξεπεράσει το ρυθμό ανάπυτξης των εφαρμογών - τεχνολογικό πεδίο λαμπρό τα τελευταία χρόνια - ενώ παλεύει στήθος με στήθος και με τον συνολικό χρόνο που περνά κανείς παίζοντας παιχνίδια μέσω κινητού.

Μελετώντας προσεκτικότερα την ανάπτυξη του video streaming στην έρευνα Video Streaming in Europe της AppAnnie παρατηρεί κανείς πως τους τελευταίους 12 μήνες Γαλλία, Γερμανία, και Ηνωμένο Βασίλειο κατέγραψαν μια εντυπωσιακή αύξηση των δεδομένων που διαμοιράζονται μέσα από τις βασικές εφαρμογές video streaming.

Στην περίπτωση της Γερμανίας η χρήση του διαδικτύου για να παρακολουθεί κανείς τηλεοπτικό και άλλου είδους περιεχόμενο βίντεο, διπλασιάστηκε παίρνοντας το προβάδισμά από την Γαλλία και την Αγγλία.

Αύξηση παρουσίασε όμως ο χρόνος που περνά κανείς κολλημένος στη μικρότερη πλέον οθόνη. Στο σύνολό του, ο μέσος όρος που κάθε χρήστης δαπανά βλέποντας συνδρομητική τηλεόραση ή διαδικτυακά βίντεο αυξήθηκε και στις τρεις προαναφερθείσες χώρες. Μάλιστα οι χρήστες των εφαρμογών παρακολουθούν περισσότερα από ένα διαδικτυακά κανάλια, ένδειξη πως αρέσκονται της διαδικασίας στο σύνολό της κι όχι του περιεχομένου ενός συγκεκριμένου παρόχου.

Σύμφωνα με την έρευνα, το ενδιαφέρον τις Ευρώπης έχουν κεντρίσει παραδοσιακοί πάροχοι που προσφέρουν πλέον online τηλεοπτικό περιεχόμενο επί πληρωμή ή δωρεάν. Ανάμεσά στην πρώτη δεκάδα, όμως, υπάρχουν και αποκλειστικά διαδικτυακά κανάλια, όπως το Youtube, το οποίο βρίσκεται στην πρώτη θέση των προτιμήσεων των ευρωπαίων.

Σημαντικό μερίδιο του τηλεοπτικού κοινού έχει πάρει και στην περίπτωση της Ευρώπης το Netflix ενώ στην περίπτωση της Γερμανίας, τρίτο στις προτιμήσεις των χρηστών, είναι το «κανάλι» της Amazon.

Όσο για τους τηλεοπτικούς παρόχους που κάνουν δειλά τα διαδικτυακά τους βήματα, οι περισσότεροι συναντώνται στην Βρετανία. Στην περίπτωση της Γηραιάς Αλβιώνας η παραδοσιακή τηλεόραση προσαρμόζεται με γρήγορους ρυθμούς στην νέα τηλεοπτική πραγματικότητα μέσω διαδικτύου.

Αναδιαμορφώνεται το ελληνικό τοπίο

Στην ελληνική τηλεοπτική πραγματικότητα βέβαια γενάται το ερώτημα κατά πόσο είναι πρόσφορο το έδαφος για τέτοιου είδους υπηρεσίες. Είκοσι δύο χρόνια μετά το λανσάρισμα του Filmnet, η συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα ενηλικιώθηκε, πέρασε τις εξετάσεις εισαγωγής σε εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά και «αποφοίτησε» με διείσδυση της τάξης του 24% στην ελληνική αγορά το 2015, φτάνοντας σε επίπεδα χωρών του ευρωπαϊκού Νότου, όπως η Ισπανία και η Ιταλία. ΝOVA, OTE TV, Cyta τηλεόραση, Vodafone TV και Wind η οποία ανακοίνωσε την πρόθεσή της να μπει στο χορό της συνδρομητικής τηλεόρασης λανσάροντας τις δικές της υπηρεσίες, συναγωνίζονται αυτήν τη στιγμή σε επίπεδο περιεχομένου αλλά και «πακέτων» για μία θέση στη θήκη των τηλεκοντρόλ στο σαλόνι των ελληνικών σπιτιών.

Από άποψη συνδρομητών, τα πακέτα του OTE TV επιλέγουν όλο και περισσότεροι με έμφαση στο δημογραφικό γκρουπ 25-44 ετών (η αναλογία ανδρών-γυναικών είναι 55/45), σε όλη την Ελλάδα. Ανάλογο είναι το προφίλ των πελατών των Cyta και Vodafone TV. Οι οικογένειες με ένα ή και περισσότερα παιδιά είναι ο «κορμός» των πελατών της NOVA. Υπάρχει βέβαια προοδευτικά όλο και μεγαλύτερη διαστρωμάτωση, που καλύπτει από φοιτητές μέχρι και συνταξιούχους και από χαμηλά έως και πολύ υψηλά οικονομικά στρώματα. Επιπλέον, σε τελευταία μελέτη της Focus Bari για το γ' τρίμηνο του 2016, αναφέρεται πως υπάρχουν 940.000 νοικοκυριά με συνδρομητική τηλεόραση, ποσοστό διείσδυσης της τάξης του 25,3%.

Οι δύο μεγαλύτεροι «παίκτες» είναι η Cosmote και η Nova. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία τους, οι συνδρομητές του Cosmote TV στο τέλος Σεπτεμβρίου 2016 έφθαναν στις 478 χιλιάδες, ενώ εκείνοι της Nova στο τέλος Ιουνίου 2016 ήταν στις 459 χιλιάδες.

Άνγωστο αλλά διόλου ευκαταφρόνητο είναι και το ποσοστό επικάλυψης, δεδομένου ότι ένας σημαντικός αριθμός καταστημάτων εστίασης, κατά κύριο λόγο, διατηρούν συνδέσεις τόσο στη Nova όσο και στο Cosmote TV. Στις υπόλοιπες διαθέσιμες πλατφόρμες ο αριθμός των συνδρομητών δεν είναι γνωστός, αλλά εκτιμάται μεταξύ 60 και 80 χιλιάδων.

Εξίσου άγνωστος παραμένει και ο αριθμός των ελληνικών νοικοκυριών που έχουν αποκτήσει συνδρομή στο αμερικανικό Netflix. Όμως, η απουσία, τουλάχιστον προς το παρόν, ελληνικού περιεχομένου και η εξαιρετικά περιορισμένη διάθεση ελληνικών υποτίτλων θεωρείται ανσταλτικός παράγοντας για ταχύτερη διείσδυση του αμερικανικού καναλιού στα ελληνικά τηλεοπτικά δεδομένα.

Την ώρα που το τοπίο διαμορφώνεται, είναι πολύ πιθανό να αλλάξουν οι συνεργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη τόσο σε σχέση με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους όσο και σε σχέση με τα τα ελεύθερης μετάδοσης τηλεοπτικά κανάλια που είναι μέτοχοι της Digea.

Οι πληροφορίες τον τελευταίο καιρό κάνουν λόγο για συζητήσεις μεταξύ της Vodafone Ελλάδος και της Wind Ελλάς προκειμένου να συνεργαστούν όσον αφορά την «προμήθεια» περιεχομένου. Παράλληλα βέβαια, τα κανάλια της Digea είναι σε συζητήσεις για την δημιουργία μιας συνδρομητικής πλατφόρμας μέσω της οποίας οι Έλληνες καταναλωτές θα έχουν πρόσβαση στο περιεχόμενο των μεγάλων τηλεοπτικών σταθμών της χώρας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider