H Ε.Ε. «φρενάρει» τα έσοδα των Facebook και Google

Viber Whatsapp Μοιράσου το
H Ε.Ε. «φρενάρει» τα έσοδα των Facebook και Google

Αντιμέτωπες με αυστηρότερους κανονισμούς όσον αφορά την «παρακολούθηση» των πελατών τους αλλά και τον «βομβαρδισμό» τους με διαφημιστικά μηνύματα προσαρμοσμένα στα γούστα τους θα έρθουν οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης και οι πάροχοι ηλεκτρονικής αλληλογραφίας όπως Google και Facebook μετά από πρόταση του εκτελεστικού τμήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γεγονός που θα μπορούσε να αποβεί επιζήμιο για τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες.

Συγκεκριμένα οι εταιρείες θα πρέπει να εγγυηθούν το απόρρητο των συνομιλιών των πελατών τους και να τους ζητήσουν την άδεια τους προτού παρακολουθήσουν τις προτιμήσεις τους και τα ενδιαφέροντά τους ώστε να τους προβάλλουν στοχευμένες διαφημίσεις και μηνύματα.

Για παράδειγμα, οι υπηρεσίες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email), όπως το Gmail και το Hotmail, δεν θα μπορούν να σαρώσουν τα μηνύματα των πελατών τους για να τους προβάλλουν στη συνέχεια στοχευμένες διαφημίσεις, χωρίς την ρητή άδειά τους.

Επιπλέον, ο κανονισμός θα επιτρέψει στις εταιρείες τηλεπικοινωνιών τη χρήση μεταδεδομένων των πελατών, όπως η διάρκεια και γεωγραφική πηγή των τηλεφωνημάτων, καθώς και το περιεχόμενο των συνομιλιών, με στόχο όμως να δημιουργήσουν επιπλέον υπηρεσίες και κατ επέκταση περισσότερα χρήματα Παρόλα αυτά ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών ισχυρίζεται ότι δέχεται πολύ μεγαλύτερους περιορισμούς από τους ανταγωνιστές τους στον κλάδο της τεχνολογίας

Η πρόταση θεσπίζει εξίσου και την υποχρέωση των φυλλομετρητών (browsers) του διαδικτύου να ζητήσουν από όλους τους χρήστες με την εγκατάσταση ενός προγράμματος να επιλέξουν εάν επιτρέπουν στους ιστότοπους να τοποθετούν cookies στους φυλλομετρητές τους ώστε να παράσχουν στοχοποιημένες διαφημίσεις.

Μια προηγούμενη εκδοχή του νομοσχεδίου υποχρέωνε τους φυλλομετρητές να θέσουν ως προεπιλεγμένη ρύθμιση (default) την άρνηση τοποθέτησης cookies, τα οποία είναι μικροί φάκελοι που τοποθετούνται στους υπολογιστές των χρηστών όταν επισκέπτονται κάποια ιστοσελίδα, και οι οποίοι παρέχουν στις εταιρείες πληροφορίες για την περιήγηση των χρηστών στο διαδίκτυο.

«Πρέπει να διασφαλίζεται το απόρρητο των ηλεκτρονικών επικοινωνιών και της ιδιωτικής ζωής» ανέφερε ο Andrus Ansip , αντιπρόεδρος της Επιτροπής και επίτροπος της ψηφιακής ενιαίας αγοράς, σε δήλωσή του και προσέθεσε πως «οι νέοι κανονισμοί εγκαθιδρύουν την σωστή ισορροπία: Από την μία παρέχει υψηλό επίπεδο προστασίας για τους καταναλωτές, ενώ επιτρέπει και στις επιχειρήσεις να καινοτομούν. Εναπόκειται (πλέον) στον κόσμο να πει ναι ή όχι» συμπλήρωσε.

Οι τελευταίες προτάσεις έρχονται να συμπληρώσουν μια σειρά «εμποδίων» που οι τεχνολογικές εταιρείες βλέπουν να ορθώνονται μπροστά τους τον τελευταίο καιρό. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκεται ήδη σε σκληρό bras de fer με πολλούς αμερικανικούς τεχνολογικούς κολοσσούς. Εκτός από την Apple η οποία καλείται να πληρώσει ένα υπέρογκο πρόστιμο για διαφυγόντα χρέη στην Ιρλανδία, σε χρόνια διαμάχη βρίσκεται και η Google για την προστασία του απορρήτου των πελατών της.

Στην πραγματικότητα βέβαια, η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επεκτείνει μερικούς κανονισμούς που εφαρμόζονται προς το παρόν από εταιρείες τηλεπικοινωνιών, σε διαδικτυακές εταιρείες γεγονός λογικό αφού οι τελευταίες προσφέρουν υπηρεσίες επικοινωνίας είτε μέσω τηλεφώνου είτε μέσω μηνυμάτων, γνωστές ως υπηρεσίες Over-The-Top (OTT).

Όπως μάλιστα ισχυρίζονται πολλοί η ΕΕ επιδιώκει να κλείσει μια κανονιστική «τρύπα» μεταξύ της βιομηχανίας των τηλεπικοινωνιών και των κυρίως αμερικανικών κολοσσών του διαδικτύου όπως οι εταιρείες Facebook, Google και Microsoft.

Παρόλα αυτά οι αντιρρήσεις είναι έντονες. Σύμφωνα με τους διαφημιστές του διαδικτύου τέτοιοι κανονισμοί υποσκάπτουν κάθε δυνατότητα των ιστότοπων να χρηματοδοτηθούν μόνοι τους και να συνεχίσουν να παρέχουν δωρεάν υπηρεσίες. «Θα βλάψει ιδιαίτερα εκείνες τις εταιρείες που (...) το βρίσκουν πολύ δύσκολο να μιλήσουν απ' ευθείας στους τελικούς χρήστες, και μ' αυτό εννοώ ότι οι τεχνολογικές εταιρείες είναι αυτές που λειτουργούν στο υπόβαθρο και διευκολύνουν κάπως την αγορά και πώληση διαφημίσεων, παρά εκείνες οι εταιρείες με τις οποίες έρχεται άμεσα σε επαφή ο χρήστης», είπε ο επικεφαλής της πολιτικής και των κανονιστικών ρυθμίσεων στο ΙΑΒ.

Αντίθετη άποψη φαίνεται πως έχει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας τεχνολογίας διαφημίσεων Appnext, της οποίας τα έσοδα βασίζονται αποκλειστικά στο διαδίκτυο, αφού τόνισε πως «οι νέοι κανονισμοί θα φέρουν σαφήνεια και δεν θα έχουν ιδιαίτερες επιπτώσεις στα επιχειρηματικά μοντέλα ή τα έσοδα».

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχει έρθει η ώρα να γίνει ολόκληρο το περιβάλλον πιο διαφανές και δίκαιο σε όλους τους εμπλεκόμενους. Οι χρήστες θέλουν εύκολη πρόσβαση σε έμπιστες πηγές πληροφόρησης και να νιώθουν ασφάλεια με τις πληροφορίες που μοιράζονται με άλλους», είπε ο Elad Natanson.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι οι περισσότερες διαδικτυακές υπηρεσίες που παρέχονται δωρεάν βασίζονται σε διαφημίσεις για τη χρηματοδότησή τους. Το 2015 στο διαδίκτυο ξοδεύτηκαν για διαφήμιση 36,4 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με το Γραφείο Διαδικτυακής Διαφήμισης (IAB).

Οι εταιρείες που παραβιάζουν τον νέο νόμο θα αντιμετωπίσουν ποινές μέχρι και 4% του παγκόσμιου τζίρου τους, σύμφωνα με έναν ξεχωριστό νόμο προστασίας δεδομένων που μπαίνει σε εφαρμογή το 2018.

Η πρόταση νόμου θα χρειαστεί να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη-μέλη προτού γίνει νόμος.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider