Avocarrot: Η ελληνική εταιρεία που «σήκωσε» 20 εκατ. δολάρια

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Avocarrot: Η ελληνική εταιρεία που «σήκωσε» 20 εκατ. δολάρια

Ήταν πριν περίπου 3,5 χρόνια όταν ο Κόννο Χρίστου, ο Γιώργος Ηρακλέους, ο Γιώργος Μακκουλής και ο Παναγιώτης Παπαγεωργίου, αποφάσισαν να κάνουν το δικό τους βήμα στο τεχνολογικό επιχειρείν.

Έχοντας γνωριστεί αρχικά στο στρατό και σπουδάζοντας στη συνέχεια μαζί στο Imperial College του Λονδίνου είχαν την ιδέα να αναπτύξουν τη δική τους εφαρμογή. Εκείνη τη στιγμή βέβαια, μάλλον κανείς από τους τέσσερις δεν μπορούσε να φανταστεί πως μέσα σε σχεδόν τρία χρόνια θα κατάφερναν να δημιουργήσουν μια επιτυχημένη, παγκοσμίως, startup, με γραφεία σε Αθήνα και Σαν Φρανσίσκο, θα κατάφερναν να κυριαρχήσουν στο χώρο του Mobile Advertising πουλώντας μέσω της πλατφόρμας τους 7 δισ. διαφημίσεις το μήνα, και εντέλει θα εξαγοραστούν έναντι 20 εκατ. δολαρίων από την διεθνή Glispa Global Group.

Ο λόγος για την Avocarrot, η οποία κατάφερε όχι απλά να ενηλικιωθεί αλλά και να γιγαντωθεί παρά τα τρία της χρόνια και θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και μάλιστα εντός συνόρων. Όπως αναφέρει ο Κόννο Χρίστου, ένας εκ των ιδρυτών, σε συνέντευξή του στο insider.gr η εταιρεία για το μέλλον επιλέγει να παραμείνει στην Ελλάδα δημιουργώντας έως και 70 θέσεις εργασίας μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, ενισχύοντας την αδύναμη οικονομία της χώρας και παραβλέποντας τα «μελανά» σημεία του ελληνικού επιχειρείν.

Ποια ήταν όμως η πορεία της Αvocarrot προς την επιτυχία; Όπως διηγείται ο κ. Χρίστου, και στην περίπτωση της Avocarrot η επιτυχία της ιδέας οφείλεται κατά κύριο λόγο στο ότι δημιουργήθηκε από μια ανάγκη.

«Τα πρώτα μας βήματα ξεκίνησαν από την ανάπτυξη εφαρμογών. Όταν μια από αυτές πήρε ένα βραβείο σε έναν διαγωνισμό του Λονδίνου και μιας και πράγματι είχε αρκετούς χρήστες βρεθήκαμε να αναρωτιόμαστε με ποιο τρόπο θα μπορούσαμε να βγάλουμε λεφτά από την αυτή. Εκείνη την περίοδο υπήρχαν τεχνολογίες για να προβάλλουμε διαφημίσεις στους χρήστες της εφαρμογής αλλά ήταν αρκετά δυσλειτουργικές, άσχημες και ενοχλητικές για τον χρήστη. Κάπως έτσι προέκυψε η ανάγκη να προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε την δική μας, πιο φιλική προς το χρήστη, μορφή διαφημίσεων».

Όταν το καταφέραμε, το εφαρμόσαμε στα δικά μας app και δούλεψε. Διαπιστώσαμε πως είχαμε πολύ περισσότερα κλικ άρα και παίρναμε και πολύ περισσότερα χρήματα από τους διαφημιζόμενους. Ποντάροντας στην επιτυχία του προϊόντος αποφασίσαμε να σταματήσουμε την ανάπτυξη εφαρμογών και να επικεντρωθούμε στην δημιουργία μιας πλατφόρμας την οποία μπορεί να χρησιμοποιήσει οποιοσδήποτε έχει μια εφαρμογή για να μπορέσει να βγάλει λεφτά μέσα από αυτή, με έναν πιο μοντέρνο και φιλικό προς τους χρήστες τρόπο.

Η ελληνική startup δημιούργησε εντέλει μια πλατφόρμα όπου γίνεται προγραμματιστικά η αγοραπωλησία διαφημίσεων. Οι διαφημιζόμενοι δίνουν τις προσφορές τους και σε πραγματικό χρόνο ο διαφημιστής με τη μεγαλύτερη προσφορά δείχνει τη δική του διαφήμιση στον τελικό χρήστη. Επιπλέον προσφέρει και τις λεγόμενες ενσωματωμένες στο εκάστοτε περιεχόμενο – app διαφημίσεις κάνοντας τες με αυτό το τρόπο λιγότερο ενοχλητικές στους χρήστες και περισσότερο αποδοτικές. Αξίζει να σημειωθεί πως οι native ads θεωρούνται ιδιαίτερα σύνθετες, καθώς έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να προσομοιάζουν στην μοναδική εμφάνιση μιας εφαρμογής ή ενός website, γεγονός που κάνει πιο δύσκολη την αυτοματοποιημένη διαχείριση. Μια κλασσική in-app native ad έχει τη μορφή ενός post και ο χρήστης την βλέπει ενόσω κάνει scrolling σε ένα news feed που υπάρχει σε κάποια social media εφαρμογή, όπως Facebook, Twitter και Pinterest και διαβάζει updates φίλων.

Αν και την πλατφόρμα υποδέχτηκαν με καλό μάτι τα funds, η στιγμή «καταλύτης» για την ανοδική πορεία της νεοφυούς επιχείρησης ήρθε λίγο αργότερα.

«Μετά από τρεις μήνες πήραμε την πρώτη μας χρηματοδότηση από επενδυτές του Λονδίνου. Το σημείο σταθμός της πορείας μας όμως, ήταν όταν η ίδια η Google, η οποία επέλεξε τις οκτώ πιο υποσχόμενες startups στον κόσμο εκτός Ηνωμένων Πολιτειών, ανάμεσά τους κι εμάς».

Στη συνέχεια ακολούθησε η μετάβαση στην Silicon Valley της Καλιφόρνια με ένα πρόγραμμα της Google. Μέχρι την εξαγορά της από την Glispa έναντι 20 εκατ. δολαρίων, προέκυψε άλλη μια χρηματοδότηση από Αμερικανούς αυτή τη φορά επενδυτές και λίγους μήνες αργότερα ακόμα μια από επενδυτές διαφόρων εθνικοτήτων, ανάμεσά τους και το ελληνικό fund Odyssey Ventures, ύψους 2 εκατ. δολαρίων.

Όταν οι δρατηριότητες της Avocarrot παρουσιάστηκαν στο Internet Week, στο συνέδριο DNS της Νέας Υόρκης, στο οποίο συμμετείχαν πάνω από 300 CEO, κέρδισαν το ενδιαφέρον επτά εταιρειών, οι οποίες τους επόμενους μήνες ήρθαν σε επαφή μαζί τους. «Αξιολογήσαμε τις προτάσεις τους και καταλήξαμε στην Glispa, αφού ταιριάζουμε τόσο στην κουλτούρα όσο και στο όραμα και τις ανάγκες που θέλουμε να καλύψουμε».

Άλλωστε όπως διευκρινίζει ο κ. Χρίστου αν δεν μπορείς να δουλέψεις καλά με τον άλλο, δεν μπορείς να προχωρήσεις». Την ομάδα και την συνεργασία ορίζει άλλωστε ο κ. Χρίστου και ως το σημαντικότερο συστατικό για την επιτυχία. «Μια startup είναι καθαρά ομαδική προσπάθεια. Εμείς επενδύσαμε και χρόνο και χρήμα για να δημιουργήσουμε την καλύτερη ομάδα που θα μπορούσαμε εντός Ελλάδας, ώστε να κάνουμε το όραμά μας πραγματικότητα. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί κανείς να το κάνει μόνος του. Θα πρότεινα σε οποιονδήποτε ξεκινάει τα πρώτα του επιχειρηματικά βήματα, να επενδύσει από πολύ νωρίς στην ομάδα, να σιγουρευτεί τόσο ο ίδιος όσο και οι άλλοι ότι είναι οι καλύτεροι σε αυτό που πάνε να κάνουνε και από εκεί και πέρα όλα γίνονται».

Η προτεραιότητα στην ομάδα αποτελεί μάλιστα και τη συμβουλή του για όσους θέλουν να κάνουν τα δικά τους βήματα στον χώρο των νεοφυών επιχειρήσεων. Όσο για το «τι χρειάζεται μια startup για να μπει στο ραντάρ ενός επενδυτή» ο κ. Χρίστου προσδιορίζει τρία χαρακτηριστικά:

«Αρχικά όπως είπαμε είναι η ομάδα, ειδικά στα πρώτα στάδια. Στην συνέχεια πρέπει το προϊόν να στοχεύει σε μια αρκετά μεγάλη αγορά, πάνω από ένα δισ. δολάρια παγκοσμίως. Και τέλος θα πρέπει η εταιρεία να υπόσχεται αναπτυξιακή πορεία για το μέλλον. Ακόμα κι αν έχεις το καλύτερο προϊόν, αν δεν έχεις ανάπτυξη και μάλιστα γρήγορη δεν πρόκειται να πειστεί κανείς. Η ανάπτυξη πρέπει να είναι τόσο γρήγορη της τάξης του 10% την εβδομάδα, τον πρώτο καιρό και 20% το μήνα στη συνέχεια.


Πλέον η εταιρεία αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς: 7 δισεκατομμύρια διαφημίσεις «σερβίρονται» κάθε μήνα, σε 2.500 εφαρμογές από 180 χώρες. Μελλοντικός στόχος , όπως διευκρινίζει ο κ. Χρίστου στο insider.gr είναι να διπλασιάσει αυτό το ποσοστό μέσα στους επόμενους έξι μήνες. Για να επιτευχθεί, δε, αυτός ο στόχος η ομάδα της Avocarrot που σήμερα αποτελείται από 17 άτομα, θα αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο. Ο κ. Χρίστου απευθύνει μέσω του insider.gr πρόσκληση σε νέους προγραμματιστές που θέλουν να εργασθούν σε μια γρήγορα αναπτυσσόμενη, σε παγκόσμιο επίπεδο, εταιρεία να στείλουν βιογραφικό στο email της εταιρείας.

«Το σημαντικότερο είναι ότι ανοίγουμε 70 θέσεις εργασίας. Μέχρι το τέλος του χρόνου θα προσληφθούν 10 άτομα, κατά κύριο λόγο προγραμματιστές. Και το θετικότερο όλων είναι ότι ανοίγουν στην Ελλάδα» αναφέρει. Κατά την διαπραγμάτευσή τους με την Glispa, όπως εξηγεί, κατάφεραν να πείσουν την εταιρεία να διατηρήσουν τα γραφεία τους στην Αθήνα. «Τους πείσαμε να δημιουργήσουν το δικό τους hub στην Αθήνα αφού στην Ελλάδα υπάρχει πολύ ταλέντο και άνθρωποι που δουλεύουν σκληρά και πετυχαίνουν τους στόχους τους. Το ταλέντο που υπάρχει εδώ στην Ελλάδα, ειδικά σε ειδικότητες όπως αυτή του προγραμματισμού και του marketing, είναι τρομερό. Ειδοποιός μάλιστα διαφορά της χώρας μας με την περίπτωση της Silicon Valley και του City είναι ότι το ταλέντο εδώ πραμένει ανεκμετάλλευτο και αρκετές εταιρείες μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτό. Στην Καλιφόρνια και στο Λονδίνο παλεύεις με νύχια και με δόντια να βρεις ένα στέλεχος που να αξίζει και να μην έχει δουλειά».

Πέρα όμως από το διαθέσιμο ταλέντο, οι υποδομές της χώρας παραμένουν ελλείπεις. «Η Ελλάδα δεν έχει consultant ακόμα για να μπορέσει να αποτελέσει πρότυπο στο επιχειρείν του τεχνολογικού τομέα. Παρόλα αυτά σίγουρα υπάρχει ο ενθουσιασμός, απλά πολλές φορές δεν είναι αρκετός. Και φυσικά το μεγάλο μειονέκτημά της είναι η φορολογία, η οποία ειδικά στην περίπτωση μιας startup - όπου προσπαθείς να βρεις τρόπους να εξοικονομήσεις χρήματα και να μην κάνεις μεγάλα ανοίγματα χωρίς όμως και να μπορείς να τα αποφύγεις εντελώς - αποτελεί ένα τεράστιο πρόβλημα».

Τόσο η περίπτωση της Avocarrot όσο και ο κ. Χρίστου επιβεβαιώνουν για μια ακόμα φορά τον σύγχρονο αστικό μύθο που θέλει μερικούς νέους που ξεκινούν από το γκαράζ του σπιτιού τους αναπτύσσοντας μια εφαρμογή να καταλήγουν παγκόσμιοι κυρίαρχοι του τεχνολογικού επιχειρείν.

«Σίγουρα υπάρχουν πάμπολλες τέτοιες ιστορίες. Κάποιες είναι μικρές εφαρμογές που έχουν από πίσω μεγάλες εταιρείες αλλά υπάρχει και η περίπτωση των μεγάλων εφαρμογών που έχουν από πίσω μικρές ομάδες τριών ατόμων. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το να αναπτύξεις απλά μια εφαρμογή δεν σε κάνει απαραίτητα startup και σίγουρα δεν σε κάνει επιτυχημένο», τονίζει.

Μια εφαρμογή για να είναι επιτυχημένη θα πρέπει να καλυτερεύει το experience του χρήστη κατά δέκα φορές περισσότερο σε σχέση με ότι υπάρχει την στιγμή που κυκλοφορεί στην αγορά. «Αν το προϊόν σου, οτιδήποτε κι αν είναι αυτό, μπορεί να φέρει δέκα φορές καλύτερα αποτελέσματα από οτιδήποτε άλλο υπάρχει στην αγορά, τότε σημαίνει ότι έχεις κάτι πολύ δυνατό και αξίζει σίγουρα να προχωρήσεις».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider