Τα social media κερδίζουν τη «μάχη» της ενημέρωσης

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα social media κερδίζουν τη «μάχη» της ενημέρωσης

Σε κύρια πηγή ενημέρωσης έχουν πλέον μετατραπεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μεταξύ των νέων ανθρώπων, σύμφωνα με έκθεση του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters.

Τα στοιχεία προέκυψαν από έρευνα του Ινστιτούτου Reuters για την Μελέτη της Δημοσιογραφίας, η οποία διεξάγεται τα τελευταία 5 χρόνια για λογαριασμό του YouGov, σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 50.000 ατόμων σε 26 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα και στην οποία συμμετείχαν άτομα ηλικίας 18 έως 24 ετών.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το 28% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως την κύρια πηγή ειδήσεων, σε σχέση με το 24% που δήλωσε ότι ενημερώνεται πρωταρχικά μέσω τηλεόρασης. Η έρευνα έδειξε επίσης ότι το 51% των ανθρώπων που έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο ενημερώνονται για τις ειδήσεις μέσω των social media.

Η εν λόγω τάση καθώς και η αυξανόμενη χρήση των κινητών τηλεφώνων για την ανάγνωση ειδήσεων φαίνεται πως υπονομεύει τα παραδοσιακά επιχειρηματικά μοντέλα.

Όπως αναφέρει το Reuters, «ένα δεύτερο κύμα διαταραχής» έχει χτυπήσει τους ειδησεογραφικούς οργανισμούς σε όλο τον κόσμο, με «δυνητικά σοβαρές επιπτώσεις τόσο για τους εκδότες όσο και για το μέλλον της παραγωγής ειδήσεων».

Πράγματι, οι παλαιότεροι ειδησεογραφικοί οργανισμοί που παλεύουν να χτίσουν μια κερδοφόρα πορεία στην ηλεκτρονική εποχή θα βρουν ελάχιστη παρηγοριά στο πόρισμα της έκθεσης. Συγκεκριμένα, στις αγγλόφωνες χώρες ποσοστό λιγότερο του 10% των αναγνωστών έχει πληρώσει συνδρομή σε κάποια ειδησεογραφική ιστοσελίδα τον τελευταίο χρόνο. Κατά συνέπεια, η διαφήμιση αποτελεί το μόνο βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο.

Αναλυτικότερα, στην πρώτη θέση με το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών που έχουν πληρώσει τον τελευταίο χρόνο συνδρομή σε κάποιο ειδησεογραφικό site βρίσκεται η Νορβηγία με 27%, ακολουθούν η Σουηδία και η Πολωνία με 20%, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η Ιταλία με 16%. Στον αντίποδα, η χώρα μας συγκαταλέγεται μεταξύ των χωρών με το μικρότερο ποσοστό 7%, μαζί με την Τσεχία, την Αυστρία και τη Μεγάλη Βρετανία.

Παρά, δε, την «μεγάλη όρεξη» για ειδήσεις που διαφαίνεται στην έρευνα, οι χρήστες στρέφονται προς τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης για την ενημέρωσή τους. Κάτι τέτοιο αποδεικνύει πως αυτή τη στιγμή το Facebook αποτελεί την μεγαλύτερη δύναμη παγκοσμίως στην ενημέρωση, ιδιαίτερα ανάμεσα σε γυναίκες και νέους.

Την ίδια στιγμή οι πωλήσεις των εφημερίδων βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση με τους καταναλωτές να φαίνονται διστακτικοί να πληρώσουν για online ειδησεογραφικό περιεχόμενο.

Συγκεκριμένα, το Facebook αποτελεί την πιο κοινή πηγή (44% όσων συμμετείχαν στην έρευνα) για την παρακολούθηση, διαμοιρασμό και σχολιασμό των ειδήσεων. Στη δεύτερη και τρίτη θέση βρίσκονται το YouTube και το Twitter με ποσοστά 19% και 10% αντίστοιχα.

Επιπλέον και σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της έρευνας αξίζει να σημειωθεί ότι σημαντικό ρόλο στην ενημέρωση του κοινού παίζουν τα smartphones, αφού αποτελούν την πιο δημοφιλή επιλογή συσκευής. Η πλειονότητα των ατόμων που ερωτήθηκαν δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν το «έξυπνο» κινητό τους τηλέφωνο για την ανάγνωση ειδήσεων, με το μεγαλύτερο ποσοστό να παρατηρείται στην Σουηδία (69%), την Κορέα (66%) και την Ελβετία (61%). Το ίδιο δείγμα ανθρώπων απάντησε ότι είναι πολύ πιο πιθανό να χρησιμοποιήσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την ενημέρωσή τους παρά να επισκεφτούν την ειδησεογραφική ιστοσελίδα ή κάποια σχετική εφαρμογή.

Στην έκθεση αναφέρεται επίσης ότι οι χρήστες έχουν παρατηρήσει πως στο περιεχόμενο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης εμφανίζεται λιγότερο από τις μισές φορές η αρχική πηγή της είδησης, κάτι που μπορεί να αποβεί επιζήμιο για τον εκάστοτε ειδησεογραφικό οργανισμό. «Για το λόγο αυτό οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί δεν έχουν την πολυτέλεια της επιλογής να αγνοήσουν τα social media, ειδικά εάν θέλουν να προσεγγίσουν το γυναικείο και νεανικό κοινό», δήλωσε ο Νικ Νιούμαν, ένας από τους συγγραφείς της έκθεσης.

«Εάν κάνουν κάτι τέτοιο ρισκάρουν να χάσουν τον έλεγχο του περιεχομένου τους και τη σχέση με τον αναγνώστη. Κατά συνέπεια οπότε αυτό που πρέπει να κάνουν είναι να καταφέρουν να βρουν μια ισορροπία χρησιμοποιώντας από τη μία τα social media και απο την άλλη χτίζοντας σχέση με τους αναγνώστες», κατέληξε ο ίδιος.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider