Φρένο στις διαφημίσεις βάζουν οι χρήστες των smartphones

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Φρένο στις διαφημίσεις βάζουν οι χρήστες των smartphones

«Όχι» στις διαφημίσεις λένε όλο και περισσότεροι χρήστες του Internet εντείνοντας τις ανησυχίες των διαδικτυακών κολοσσών, όπως η Google και η Facebook, που κερδίζουν τα περισσότερα χρήματά τους ακριβώς από τέτοιες διαφημίσεις.

Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες των εταιρειών PageFair και Priori Data, σχεδόν 420 εκατομμύρια άνθρωποι διεθνώς -περίπου το 22% των συνολικά 1,9 δισεκατομμυρίων χρηστών smartphones- ενεργοποιούν το μπλοκάρισμα των διαφημίσεων, κατά την πλοήγηση τους στο διαδίκτυο μέσω κινητού τηλεφώνου. Ο αριθμός μάλιστα έχει διπλασιαστεί σε σχέση με εκείνον της προηγούμενης χρονιάς, με τα νέα ποσοστά να αντιπροσωπεύουν αύξηση της τάξης του 90% σε ετήσια βάση.

Συγκεκριμένα οι χρήστες «έξυπνων» κινητών στον κόσμο χρησιμοποιούν ειδικό λογισμικό, το οποίο μπλοκάρει στις συσκευές τους την εμφάνιση των online διαφημίσεων, τόσο αυτών που φορτώνονται από τις ιστοσελίδες του διαδικτύου, όσο και εκείνων που φορτώνονται από τις διάφορες εφαρμογές (apps).

Τα νέα δεδομένα φαίνεται μάλιστα να έχουν διχάσει τον ψηφιακό κόσμο με τους κατακριτές των διαφημιστικών πρακτικών να υποστηρίζουν πως οι χρήστες έχουν κάθε δικαίωμα να έχουν πρόσβαση στο περιεχόμενο που επιθυμούν, χωρίς να είναι υποχρεωμένοι να «φορτώνονται» και τις -όχι σπάνια ενοχλητικές- διαφημίσεις.

Από την άλλη, οι υποστηρικτές των διαφημίσεων -κυρίως οι εταιρείες που έχουν σχετικό συμφέρον- αντιτείνουν ότι η «φραγή» στις διαφημίσεις παραβιάζει το άρρητο συμβόλαιο, στο οποίο -υποτίθεται ότι- συμφωνούν οι χρήστες. Το σκεπτικό των εταιρειών είναι ότι ένα μεγάλο μέρος από το ψηφιακό περιεχόμενο έχει δημιουργηθεί και είναι προσβάσιμο, ακριβώς επειδή έχει πληρωθεί χάρη στα έσοδα από την online διαφήμιση.

Το σχετικό λογισμικό μπλοκαρίσματος των διαφημίσεων mobile ad blocking software ή απλούστερα ad blockers) έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλές στις αναδυόμενες αγορές και σε αναπτυσσόμενες χώρες, όπου οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το κινητό τους σε μεγάλο βαθμό για να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, καθώς λείπουν οι σχετικές σταθερές υποδομές δικτύου. Το πιο δημοφιλές πρόγραμμα ad blocking για κινητά τηλέφωνα είναι το UC Browser-Fast Download.

Για παράδειγμα, στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού πάνω από ένας στους τρεις χρήστες κινητών (το 36%) μπλοκάρουν τις διαφημίσεις, ενώ στην Ινδία και στην Ινδονησία σχεδόν δύο στους τρεις χρήστες κάνουν το ίδιο (122 εκατ. και 38 εκατομμύρια χρήστες αντίστοιχα).

Στην περίπτωση της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής οι χρήστες που καταφεύγουν συστηματικά σε mobile ad blockers υπολογίζονται σε σχεδόν 19 εκατομμύρια.

Οι διαφορές μεταξύ Δύσης-Ανατολής είναι μεγάλες. Ενώ στην Κίνα 159 εκατ. χρήστες κινητών (οι περισσότεροι από κάθε άλλη χώρα) χρησιμοποιούν τέτοιο λογισμικό, στις ΗΠΑ μόνο 4,3 εκατ. χρήστες -ή το 2,2% των κατόχων smartphones- κάνουν το ίδιο. Στη Βρετανία και τη Γαλλία δεν ξεπερνούν τους 1,3 εκατομμύρια χρήστες σε κάθε χώρα.

Βέβαια σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της PageFair, Sean Blanchfield, «είναι θέμα χρόνου το σχετικό λογισμικό να έλθει και στη Δύση».

Την άποψη αυτή συμμερίζεται και ο ομόλογός του στην Priori Data, Patrick Kane επισημαίνοντας μάλιστα ότι οι χρήστες συνήθως χρησιμοποιούν το μπλοκάρισμα των διαφημίσεων, για να μειώσουν τη χρήση δεδομένων στο κινητό τους και έτσι τον λογαριασμό τους. Τα προγράμματα «ad blockers» επιτρέπουν στον χρήστη να φορτώνει ταχύτερα τις σελίδες του διαδικτύου και να μένει έτσι λιγότερο χρόνο online.

Το σίγουρο είναι πως η νέα τάση κάνει καλό στο πορτοφόλι των χρηστών, αλλά κακό στο πορτοφόλι των εταιρειών (παρόχων περιεχομένου, παρόχων κινητής τηλεφωνίας, διαφημιστικών, διαφημιζομένων κ.α.). Σύμφωνα με την PageFair, άλλοι 200 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως έχουν τέτοιο λογισμικό μπλοκαρίσματος διαφημίσεων και στους επιτραπέζιους υπολογιστές τους (desktop).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider