Μπλοκάρισμα στην ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ ακόμη και με αλλαγή θεσμικού πλαισίου

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μπλοκάρισμα στην ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ ακόμη και με αλλαγή θεσμικού πλαισίου
«Τραβάει» χρονικά η πώληση των ΕΛΠΕ.

Η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου στην οποία φέρεται να θέλει να προχωρήσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δεν θα άρει τα εμπόδια που τίθενται στη διαδικασία της πώλησης του 50,1% των ΕΛΠΕ, όπως αναφέρει ο νομικός σύμβουλος του Πανελλήνιου Σωματείου των Εργαζομένων στα Ελληνικά Πετρέλαια, Κωνσταντίνος Τοκατλίδης. Ο διαγωνισμός οδεύει προς τη δεύτερη φάση, η οποία αφορά στην υποβολή των δεσμευτικών προσφορών με ενδιαφερόμενους «μνηστήρες» την ολλανδική Vitol και την ελβετική Glencore.

Ωστόσο, παρά το «σφιχτό» χρονοδιάγραμμα που θέλει να ακολουθήσει η κυβέρνηση, η διαδικασία του διαγωνισμού, όπως αναφέρει ο κ.Τοκατλίδης, παραβιάζει τη νομοθεσία σε διάφορους τομείς όπως είναι θέματα προστασίας των μικρομετόχων, εργασιακά δικαιώματα, θέματα δικτύων ενέργειας, ανάγκη υποβολής δημόσιας προσφοράς κλπ. Για τη διαδικασία της πώλησης αναμένεται να γνωμοδοτήσουν επιπλέον η Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και οι βρετανικές εποπτικές Αρχές καθώς τα ΕΛΠΕ είναι εισηγμένα στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου.

Παράλληλα, έχει ξεκινήσει από την πλευρά των εργαζομένων και των αρμόδιων φορέων στο εξωτερικό καμπάνια ενημέρωσης των ευρωβουλευτών ενώ όπως αναφέρουν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, σε περίπτωση που κριθεί απαραίτητο θα γίνει προσφυγή στην ελληνική Δικαιοσύνη.

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΠΣΕΕΠ, Παναγιώτης Οφθαλμίδης, κατά τη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε η διοίκηση του Σωματείου την Τετάρτη παρουσία και του προέδρου της ΓΣΕΕ, Γιάννη Παναγόπουλου, με το συγκεκριμένο διαγωνισμό «η μισή Ελλάδα πωλείται έναντι κερδών τετραμήνου και η πώληση δεν λειτουργεί με γνώμονα το συμφέρον της ελληνικής οικονομίας. Το Σωματείο διαφωνεί με την πλήρη ιδιωτικοποίηση καθώς αν το ποσοστό του Δημοσίου πέσει κάτω από το 35% δεν θα έχει καμία παρεμβατική δυνατότητα το κράτος (σε εθνικό, οικονομικό, γεωπολιτικό επίπεδο)».

Προβλήματα «βλέπουν» οι εργαζόμενοι στα ΕΛΠΕ και στο θέμα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων τα οποία αποτελούν όπως φαίνεται έναν υποσχόμενο κλάδο στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με το Σωματείο, προωθείται η δημιουργία εταιρείας Holding με ποσοστό περίπου 36% αλλά με κρατική συμμετοχή η οποία θα επιτευχθεί μέσω της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου. «Σε περίπτωση που βρεθούν κοιτάσματα, πώς θα καταφέρει να αγοράσει το κράτος εφόσον η τιμή της μετοχής θα είναι υπερτιμημένη σε σχέση με την τωρινή;», σημειώνεται σχετικά.

Η πώληση ίσως να μην προχωρήσει ούτε με νομοθετική ρύθμιση

Σύμφωνα με τον κ. Τοκατλίδη, η νομοθετική ρύθμιση την οποία φέρεται να επεξεργάζεται το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να ξεπεραστούν τα νομικά και θεσμικά προσκόμματα που ανακύπτουν από την παρούσα διαδικασία της πώλησης δεν θα λύσει το πρόβλημα. «Η νομοθεσία είναι ευρωπαϊκή: Η οδηγία της ΕΕ αποτελεί δεσμευτικό μέτρο και τροποποιείται μόνο με νέα οδηγία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Έχει αυξημένη τυπική ισχύ και ακόμη και αν τροποποιηθεί η ελληνική νομοθεσία, αυτό δεν λύνει το ζήτημα κύρους, εάν η ελληνική νομοθεσία δεν είναι συμβατή με την οδηγία της ΕΕ. Μάλιστα εάν το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο αλλάξει με τρόπο μη συμβατό προς το δίκαιο της ΕΕ, τότε θα αντιβαίνει και πάλι στο ευρωπαϊκό Δίκαιο όπως συμβαίνει και τώρα που δεν έχει τροποποιηθεί. Η ελληνική πλευρά μπορεί να κάνει απλώς κάποιες παρεμβάσεις τεχνικής φύσεως σε επιμέρους θέματα, αλλά όχι να μεταβάλει τους εφαρμοστέους κανόνες που είναι ευρωπαϊκής προέλευσης.

Σημειώνεται ότι η Paneuropean δεν έχει τοποθετηθεί επισήμως αναφορικά με την πώληση. «Οι προθέσεις των εκπροσώπων όπως αυτές γίνονται αντιληπτές δείχνουν ότι η πλευρά Λάτση τρέχει κανονικά τη διαδικασία», αναφέρουν σχετικές πηγές.

Ποιες είναι οι εταιρείες που πωλούνται στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕ

Οι εταιρείες και οι δραστηριότητες που πωλούνται είναι:

  • Διυλιστήριο Ασπροπύργου (πρώην ΕΛΔΑ)
  • Διυλιστήριο Θεσσαλονίκης (πρώην ΕΚΟ)
  • Διυλιστήριο Ελευσίνας (πρώην ΠΕΤΡΟΛΑ)
  • Διυλιστήριο Σκοπίων (ΟΚΤΑ)
  • Αποθήκες - Δεξαμενές Καυσίμου – Αργού Πετρελαίου και ενδιάμεσων προϊόντων στην περιοχή Πάχης – Μεγάρων
  • Αντίστοιχο group Δεξαμενών Καυσίμων στη Θεσσαλονίκη (Καλοχώρι)
  • Αποθηκευτικοί χώροι και δίκτυο διανομής στη Βουλγαρία
  • Αποθηκευτικοί χώροι και δίκτυο Μαυροβουνίου και Σερβίας
  • Αποθηκευτικοί χώροι καυσίμων και δίκτυο διανομής στην Κύπρο
  • Δεξαμενές και εγκαταστάσεις της ΕΚΟ σε Ασπρόπυργο, Σκαραμαγκά και λοιπή Ελλάδα και επιπλέον το Πανελλαδικό δίκτυο Εμπορίας
  • Εγκαταστάσεις ΒΡ και δίκτυο διανομής σε όλη την Ελλάδα
  • ELPEDISON παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας
  • DIAXON εργοστάσιο παραγωγής πολυπροπυλενίου, το μοναδικό του είδους του στην Ελλάδα
  • ASPROFOS Τεχνική και Μελετητική Εταιρεία
  • Εργοστάσιο Παραγωγής Χημικών ΕΚΟ Θεσσαλονίκης
  • Δεξαμενόπλοια και Ναυτιλιακές Εταιρείες ΠΟΣΕΙΔΩΝ & ΑΠΟΛΛΩΝ
  • Εμπορικές εταιρείες σε Ελλάδα και εξωτερικό
  • Αγωγοί: τροφοδοσία καυσίμου προς Αεροδρόμια - στρατιωτικές εγκαταστάσεις (Λάρισα, Ελευσίνα κλπ.)
  • Αγωγός VARTAX Θεσσαλονίκη – Σκόπια
  • ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας)
  • Συμμετοχές σε ΔΕΠΑ (Φ.Α.) 35%
  • Ερευνα - Εξόρυξη

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider