Η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας μεταξύ Κύπρου-Αιγύπτου για τη δημιουργία υποθαλάσσιου αγωγού για τη μεταφορά κυπριακού φυσικού αερίου στην Αίγυπτο ανοίγει μία ακόμη «πόρτα ασφαλείας» στη Μεσόγειο καθώς δημιουργούνται οι υποδομές και οι προϋποθέσεις για την πολλαπλότητα των πηγών και των οδεύσεων φυσικού αερίου, καθιστώντας εφικτή την απεξάρτηση μέχρι έναν βαθμό από τα μέχρι τώρα μονοπώλια και δημιουργώντας συνθήκες ανταγωνισμού προκειμένου οι τιμές να γίνουν πιο προσιτές.

Ο προτεινόμενος αγωγός τυγχάνει της πλήρους στήριξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ουσιαστικά μέσω επανεξαγωγών αερίου από το κοίτασμα «Αφροδίτη», θα καταστήσει δυνατή τη μεταφορά σε ευρωπαϊκές χώρες των πρώτων ποσοτήτων φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο, συμβάλλοντας στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της και στη διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών της και διαδρομών.

Ο αγωγός αναμένεται ότι θα είναι λειτουργικός μέχρι ο 2020 ενώ ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας, κ. Λακκοτρύπης χαρακτήρισε τη συμφωνία «ορόσημο όχι μόνο για την Κύπρο, αλλά για ολόκληρη την περιοχή της ανατολικής Μεσογείου». Όπως σημείωσε, «πρόκειται ουσιαστικά για έναν ευρωπαϊκό αγωγό, που προορίζεται για τη μεταφορά κυπριακού φυσικού αερίου στην Αίγυπτο, απ’ όπου θα επανεξάγεται προς την Ευρώπη υπό τη μορφή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG)».

Η πρόσφατη αυτή εξέλιξη αναδεικνύει τη σημαντικότητα του αγωγού East Med, o οποίος θα ενώνει το Ισραήλ και την Κύπρο με την Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη και θα μπορεί να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα μεγάλα κοιτάσματα που έχουν βρεθεί στη Μεσόγειο μέσω Κύπρου και Ελλάδας στην Ευρώπη.

Πρόκεται για ένα «ακριβό project», καθώς η κατασκευή του εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 6-7 δισ. ευρώ και η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί στις αρχές του 2019 ενώ το έργο εκτιμάται ότι μπορεί να έχει ολοκληρωθεί το 2025. Ο σχεδιαζόμενος αγωγός των 2.000 χιλιομέτρων θα συνδέσει τα κοιτάσματα αερίου κοντά στο Ισραήλ και την Κύπρο με την Ελλάδα και την Ιταλία. Το έργο περιλαμβάνεται στη λίστα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τα Έργα Ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος και τόσο η Κύπρος όσο και η Ελλάδα υποστηρίζουν την κατασκευή του παρά τα προσκόμματα που μπορεί να έχουν παρουσιαστεί.

Σημειώνεται ότι όσον αφορά στον αγωγό East Med, ο Κύπριος υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Χριστοδουλίδης, τόνισε ότι «χρειάζεται διακρατική συμφωνία που αφορά την κατασκευή του αγωγού EastMed. Σημαντικό θέμα είναι και το κόστος, αλλά το πιο σημαντικό θέμα είναι τα αποθέματα. Πρέπει να βρεθούν αποθέματα τα οποία να επιτρέπουν από όλες τις πτυχές (οικονομική και άλλες) ότι είναι εφικτό ένα τέτοιο σχέδιο», όπως τόνισε ο κ. Χριστοδουλίδης.