Διασύνδεση Κρήτης-Αττικής: Έτοιμος για όλα τα σενάρια ο ΑΔΜΗΕ

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Διασύνδεση Κρήτης-Αττικής: Έτοιμος για όλα τα σενάρια ο ΑΔΜΗΕ

Έτοιμος να αναλάβει ενεργό δράση στην ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής είναι σύμφωνα με πληροφορίες ο ΑΔΜΗΕ ύστερα από την αποτυχία συμφωνίας με την Euroasia. Όπως είναι γνωστό, όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ κλπ) αναγνωρίζουν την ανάγκη απεμπλοκής του έργου λόγω του προβλήματος επάρκειας εφοδιασμού της Κρήτης, ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ).

Η διασύνδεση περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ ενώ αποτελεί τμήμα και της διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας, έργο που έχει χαρακτηριστεί και ως «κοινού ενδιαφέροντος» από την ΕΕ. Για το λόγο αυτό το καλώδιο Κρήτη - Αττική ανατέθηκε από τους Ρυθμιστές Ελλάδας και Κύπρου από κοινού στις δύο εταιρίες οι οποίες όμως δεν κατέληξαν σε συμφωνία.

Για την απρόσκοπτη υλοποίηση του έργου, ο Διαχεριστής δηλώνει έτοιμος για όλα τα πιθανά σενάρια. Πιο συγκεκριμένα, εάν η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής προχωρήσει ως Εργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), ο ΑΔΜΗΕ μόλις του αποδοθεί ο ρόλος του φορέα υλοποίησης του “εθνικού” σκέλους από τη ΡΑΕ, θα προχωρήσει στη υλοποίησή της στο πλαίσιο της κείμενης ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση αυτή η χρηματοδοτική στήριξη από την Ευρωπαϊκή Ενωση που θα προέλθει από τo Connecting Europe Facility (εργαλείο που χρησιμοποιείται για διακρατικά ενεργειακά projects με πιο πρόσφατο παράδειγμα την υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση Γαλλίας-Ισπανίας στον κόλπο του Βισκαϊκού) θα κατευθυνθεί στο σκέλος Κρήτης-Κύπρου, όπως προκύπτει από τις αντίστοιχες μελέτες κόστους-οφέλους, καθώς αυτό είναι το έργο που δεν μπορεί να καταστεί βιώσιμο διαφορετικά. Αυτό βρίσκει απόλυτα σύμφωνο τον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος -εκφράζοντας τις θέσεις του βασικού του μετόχου, δηλαδή του Ελληνικού Δημοσίου- θεωρεί την άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου και την σύνδεσή της με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας ως προτεραιότητα για γεωπολιτικούς λόγους.

Στην περίπτωση του δεύτερου σεναρίου, εάν δηλαδή η «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης προχωρήσει τελικά ως εθνικό έργο, και πάλι ο Διαχειριστής δηλώνει ότι είναι σε θέση να την υλοποιήσει άμεσα και ότι είναι ανοιχτός σε διεθνείς συμπράξεις με αξιόπιστους συνομιλητές (όπως είναι οι Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς άλλων ευρωπαϊκών χωρών) και στο πλαίσιο αυτό έχει προχωρήσει σε εποικοδομητικές διερευνητικές επαφές με τον Διαχειριστή του Βελγίου Elia και με τη γαλλική εταιρεία RTE, χωρίς να αποκλείει τη διεύρυνση του κύκλου των συνομιλητών του. Ηδη ο Elia έχει καταστήσει σαφές ότι θα συμμετέχει στο έργο -ανεξάρτητα από το ποιο σενάριο θα προκριθεί από την Κομισιόν- μόνο αν έχει τη σύμφωνη γνώμη του ΑΔΜΗΕ (υπενθυμίζεται ότι οι δυο εταιρείες έχουν μακρά ιστορία συνεργασίας και αποτελούν και οι δυο ρυθμιζόμενα μονοπώλια, υπεύθυνα για την ομαλή λειτουργία των Συστημάτων Μεταφοράς των χωρών τους).

Στο σενάριο του εθνικού έργου, ο ΑΔΜΗΕ θα αξιοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τα προσήκοντα χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπως τα κονδύλια του ΕΣΠΑ (που αποτελούν διαχρονικά βασική συνιστώσα για την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του Διαχειριστή), αλλά και τα δανειοδοτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Σύμφωνα με πληροφορίες από την Κομισιόν, στην περίπτωση που η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής προχωρήσει ως εθνικό έργο, το PCI θα παραμείνει ως σύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ. Η μόνη διαφορά είναι ότι το αρχικό σημείο διασύνδεσης θα είναι η Κρήτη και όχι η Αττική.

Το φθινόπωρο οι ανάδοχοι για τη διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου

Όσον αφορά στη διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η διαδικασία προχωρά με ταχείς ρυθμούς. Η ανακήρυξη των αναδόχων αναμένεται εντός του φθινοπώρου, ώστε να ακολουθήσει η συμβολαιοποίηση του έργου και η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών που προβλέπεται να ολοκληρωθούν το α’ εξάμηνο του 2020.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider