Το peak του πετρελαίου διχάζει την αγορά

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Το peak του πετρελαίου διχάζει την αγορά

Η χρονική στιγμή κατά την οποία η ζήτηση του πετρελαίου θα φθάσει στο peak διχάζει τους διεθνείς αναλυτές, οι οποίοι παρουσιάζουν δύο εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις. Έτσι, κάποιοι βλέπουν μια «πρόωρη» αιχμή της ζήτησης έως το 2020 και η άλλη την τοποθετεί μετά από τουλάχιστον δύο δεκαετίες.

Σύμφωνα με την DNV GL του Όσλο, εταιρεία διασφάλισης της ποιότητας και διαχείρισης κινδύνων η προσφορά πετρελαίου αναμένεται να εξισορροπήσει το διάστημα 2020-2028 ακολουθούμενη από μια απότομη πτώση.

Παράλληλα, όπως υποστηρίζει , η αιχμή προμήθειας φυσικού αερίου θα κορυφωθεί το 2035, αλλά το αέριο θα είναι η μεγαλύτερη μεμονωμένη πηγή ενέργειας έως το 2050, ξεπερνώντας το πετρέλαιο το 2034. Αυτές οι αλλαγές θα είναι το αποτέλεσμα της συνολικής ενεργειακής ζήτησης η οποία θα παραμείνει σταθερή από το 2030.

Ωστόσο, μια εντελώς διαφορετική εικόνα παρουσιάζει ένας επίσημος φορέας των ΗΠΑ. Η ετήσια διεθνής έκθεση ενέργειας της ΕΙΑ των ΗΠΑ διαμορφώνει ένα πολύ διαφορετικό σενάριο. Σύμφωνα με αυτήν, η κατανάλωση του αργού αναμένεται να αυξηθεί μέχρι το 2040 είτε επικρατήσουν υψηλές είτε χαμηλές τιμές.

Η συνολική κατανάλωση ενέργειας αναμένεται ότι θα αυξηθεί. Τα ποσοστά αύξησης κατανάλωσης φυσικού αερίου και ανανεώσιμων πηγών θα υπερβούν τα αντίστοιχα του πετρελαίου, αλλά κατανάλωση του φυσικού αερίου δεν θα ξεπεράσει εκείνη του πετρελαίου. Η χρήση του άνθρακα θα παραμείνει σταθερή με σταδιακή μείωση από περίπου το 2025, πέφτοντας χαμηλότερα από την χρήση αερίου μετά το 2030. Η πυρηνική ενέργεια θα μεγαλώνει μέχρι το 2040 με ρυθμό χαμηλότερο από εκείνο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Είναι θέμα διαφορετικής προοπτικής

Οι δύο αναλύσεις διαφέρουν ριζικά επειδή ξεκινούν από διαφορετική βάση. Η ανάλυση της DNV GL προϋποθέτει ταχεία ηλεκτροδότηση και σημαντικές βελτιώσεις στην αποδοτικότητα της χρήσης της ενέργειας. Υποθέτει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα επιτύχουν κόστος-ισοτιμίας με οχήματα εφοδιασμένα με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2022 και ότι το ήμισυ των καινούργιων ελαφρών οχημάτων που θα πωλούνται παγκοσμίως έως το 2033 θα είναι ηλεκτρικά. Η DNV GL αναμένει ένα διπλασιασμό της ηλιακής φωτοβολταϊκής και αιολικής ισχύος έως το 2050, συνοδευόμενη από μειώσεις κόστους 18% για την ηλιακή φωτοβολταϊκής και 16% για την αιολική ενέργεια. Η βελτίωση του κόστους για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, λέει η DNV GL, θα είναι «πολύ πιο γρήγορα» από εκείνη που επιτυγχάνεται από τη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Από την άλλη, ο EIA χρησιμοποιεί κάποιες πιο συντηρητικές παραδοχές: συνεχής βελτίωση των γνωστών τεχνολογιών με βάση τις σημερινές τάσεις, οικονομικές απόψεις του «διεθνών αναλυτών», και διεύρυνση σημερινών πολιτικών κατευθύνσεων οι οποίες ερμηνεύονται σαν στόχοι «οι οποίοι κρίνονται ότι αντανακλούν μια πραγματική πολιτική δέσμευση». Σε αντίθεση με την DNV GL, το μοντέλο της ΕΙΑ δεν βλέπει μεγάλες αλλαγές για το ενεργειακό μέλλον.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.