Newsletter Final List

Ενημερωθείτε για τα τελευταία νέα μας!

Εγγραφή στο Newsletter Final List feed

«Βαρίδια» στην ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ

ΔΕΣΦΑ: Προτάσεις για την πρόσβαση στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου - Κεντρική Εικόνα/Video

Από αναβολή σε αναβολή πάει η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ καθώς η διαδικασία, η οποία εκκρεμεί από το 2013, βγήκε για άλλη μια φορά εκτός προγράμματος. Η απόφαση για την τελική λίστα των επιχειρήσεων που θα περάσουν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για το 66% του ΔΕΣΦΑ δείχνει να κολλάει στα τυπικά κριτήρια ορισμένων διεκδικητών όπως είναι η κοινοπραξία GRT Gaz & Transgaz, στις ταρίφες χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου και στον προσδιορισμό του επιτοκίου για την ανάκτηση των 350 εκατ. ευρώ που θα πρέπει να εισπράξει ο ΔΕΣΦΑ σε διάστημα 20ετίας.

Ενδιαφέρον για την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ έχουν εκδηλώσει έξι επενδυτικά σχήματα τα οποία υπέβαλαν πρόσφατα μη δεσμευτικές προσφορές. Εξ’ αυτών τα τρία μόνο είναι ευρωπαϊκής προέλευσης και κατ’ επέκταση συγκεντρώνουν και μεγαλύτερες πιθανότητες να προκριθούν. Πρόκειται για τις κοινοπραξίες α)Snam S.p.A./ Enagás Internacional S.L.U./ Fluxys S.A./ N.V. Nederlandse Gasunie, β) Transgaz S.A. / GRTgaz S.A.και γ) Regasificadora del Noroeste S.A.

Το ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε διευκρινίσεις για τη συμμετοχή ορισμένων υποψηφίων καθώς βασική απαίτηση της προκήρυξης αποτελεί οι συμμετέχοντες να είναι πλήρως πιστοποιημένοι διαχειριστές. Η πρώτη παρατυπία εντοπίζεται στην κοινοπραξία GRT Gaz & Transgaz, με τις δύο εταιρείες να είναι πιστοποιημένοι Διαχειριστές ευρωπαϊκών συστημάτων φυσικού αερίου, αλλά όχι πλήρως ιδιοκτησιακά διαχωρισμένοι. Σε περίπτωση που απορριφθεί η συμμετοχή της κοινοπραξίας GRT Gaz-Transgaz μειώνονται σημαντικά οι υποψήφιοι και ο ανταγωνισμός ενώ θολό είναι το τοπίο και για την καταλληλότητα των άλλων τριών μη-ευρωπαϊκών επενδυτικών σχημάτων, την καταριανή Powerglobe, την αμερικανική Intergrated Utility Services (INTUS) και την Macquarie Infrastructure and Real Assets (Europe) Limited.

Ένα άλλο κώλυμα είναι ότι οι υποψήφιοι «μνηστήρες» έχουν ζητήσει τιμολόγηση των τελών χρήσης του δικτύου του ΔΕΣΦΑ για την τετραετία 2019 – 2022 και ουσιαστικά θέτουν θέμα έκτακτης αναθέωρησης, κάτι που η ΡΑΕ απορρίπτει.

Η ΡΑΕ προγραμματίζει να λάβει νέα απόφαση το 2018 η οποία θα έχει ισχύ τεσσάρων χρόνων, ωστόσο, οι επενδυτές μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, πιέζουν να γίνει ώστε πριν υποβάλλουν τις δεσμευτικές οικονομικές προσφορές τους να έχουν πλήρη εικόνα για το έσοδο του Διαχειριστή για τουλάχιστον μια τετραετία, αλλά και εγγυήσεις για το ότι δεν θα υπάρξει καμία άλλη αλλαγή.

Οι επενδυτές δείχνουν ανήσυχοι για το επιτόκιο ανάκτησης των 350 εκατ. ευρώ που θα πρέπει να εισπράξει ο ΔΕΣΦΑ σε διάστημα 20ετίας, ως έσοδα παρελθόντων ετών. Και αυτό διότι λαμβάνουν υπ’ όψιν ότι το 2018 αναμένεται ότι θα έχει μειωθεί ο «κίνδυνος χώρας» (country risk), που με τη σειρά του συνεπάγεται τη μείωση του κόστους κεφαλαίου και απόδοσης.

Κάποιοι αναμένουν ότι η απόφαση για τη short list θα ληφθεί μέσα στις επόμενες ημέρες, ωστόσο το «κακό προηγούμενο» από το ναυάγιο με την αζέρικη Socar στο τέλος του προηγούμενου έτους σε συνδυασμό με τη δεύτερη αναβολή δημιουργεί κλίμα αμφιβολίας για το κατά πόσο είναι εφικτό να προχωρήσει μέχρι τέλος η πώληση με γοργούς ρυθμούς και χωρίς εμπόδια. Μόνο η αλλαγή στις ταρίφες της Ρεβυθούσας θα σήμαινε καθυστέρηση μηνών η οποία θα μπορούσε να «τραβήξει» τη διαδικασία και μέχρι το 2018.

Από την άλλη, παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι η καθυστέρηση λειτουργεί υπέρ του ανταγωνισμού προκειμένου να «ανέβει το τίμημα» (κάτι που αναμένει και η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ), ωστόσο αυτή συντελείται σε μια χρονική συγκυρία άλλων επενδυτικών ναυαγιών όπως είναι εκείνο της Eldorado με αποτέλεσμα να τίθεται ανοιχτά θέμα για το κατά πόσο είναι φιλικό το επενδυτικό περιβάλλον στην Ελλάδα. 

Η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ αποτελεί ένα «πολύπαθο» προαπαιτούμενο για να κλείσει η αξιολόγηση. Με το αναθεωρημένο Μνημόνιο η κυβέρνηση δεσμεύθηκε πως το ΤΑΙΠΕΔ θα ξεκινήσει νέα διαδικασία για την ιδιωτικοποίηση του 66% του ΔΕΣΦΑ.

Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού οι υποψήφιοι οφείλουν να είναι είτε πιστοποιημένοι διαχειριστές σε ευρωπαϊκή χώρα μέλη του ENTSO-G (του ευρωπαϊκού φορέα των διαχειριστών συστημάτων αερίου), είτε κοινοπραξίες στις οποίες τουλάχιστον το ένα μέλος, το οποίο θα έχει και αποφασιστικό ρόλο στη διοίκηση της εξαγοραζόμενης εταιρίας, θα είναι πιστοποιημένος Ευρωπαίος Διαχειριστής, μέλος του ENTSO-G.

Από το 66% των μετοχών που θα πουληθούν, το 31% αφορά στο μερίδιο του δημοσίου και το 35% στο μερίδιο των ΕΛΠΕ. Η ΔΕΠΑ η οποία σήμερα είναι κάτοχος του 100% του ΔΕΣΦΑ, θα μεταβιβάσει στο Δημόσιο το 34%.

Best of Internet