Socar: Το ναυάγιο με ΔΕΣΦΑ δεν επηρεάζει μελλοντικές επενδύσεις

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Socar: Το ναυάγιο με ΔΕΣΦΑ δεν επηρεάζει μελλοντικές επενδύσεις

Η αποτυχία για συμφωνία με τον ΔΕΣΦΑ δεν θα επηρεάσει τα μελλοντικά επενδυτικά σχέδια της Socar στην Ελλάδα, αναφέρει με σχετική ανακοίνωση η αζέρικη εταιρεία μετά την αποτυχία εξαγοράς την Τετάρτη.

Στη σχετική ανακοίνωση, η εταιρεία αναφέρει ότι «ήμασταν σε συνεχείς διαπραγματεύσεις τους τελευταίους μήνες για να βρούμε μια αμοιβαία αποδεκτή λύση για τα θέματα που είχαν προκύψει από τις αλλαγές στο ελληνικό νομοθετικό πλαίσιο οι οποίες επηρέασαν τη χρηματοοικονομική κατάσταση και την αξία του ΔΕΦΑ. Οι διαπραγματεύσεις έγιναν σε φιλική ατμόσφαιρα και υπήρχε πνεύμα συνεργασίας μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των επενδυτών. Ωστόσο, τα εμπλεκόμενα μέρα δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν σε έναν αμοιβαία αποδεκτό εμπορικό μηχανισμό που να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους. Ως αποτέλεσμα δεν ήταν εφικτό να κλείσει η συμφωνία στις 30 Νοεμβρίου. Η Socar δεν θεωρεί ότι η συγκεκριμένη ακύρωση θα επηρεάσει τις μελλοντικές της επενδύσεις στην Ελλάδα».

Σημειώνεται ότι οι συζητήσεις με τους Αζέρους για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ ολοκληρώθηκαν την Τετάρτη χωρίς αποτέλεσμα καθώς οι επενδυτές δεν έκαναν δεκτή την ελληνική πρόταση. Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Ενέργειας, «Εξετάστηκαν εναλλακτικές προτάσεις που έκαναν οι υποψήφιοι αγοραστές, για τη βελτίωση της αξίας μέσω εγγυοδοτικών μηχανισμών, οι οποίες διαπιστώθηκε, τελικά, ότι είναι ανεφάρμοστες εντός του κοινοτικού θεσμικού πλαισίου. Οι προτάσεις της κυβέρνησης αποσκοπούσαν στη βελτίωση της οικονομικής θέσης της εταιρείας, με βάση την αύξηση της ανακτήσιμης διαφοράς των παρελθόντων ετών, στο πλαίσιο της υφιστάμενης νομοθεσίας. Οι προτάσεις αυτές δεν έγιναν αποδεχτές, με αποτέλεσμα οι συζητήσεις να ολοκληρωθούν».

Παράλληλα, ανέφερε ότι τους τελευταίους μήνες η κυβέρνηση ήταν σε συνεχείς συζητήσεις με εκπροσώπους των εταιρειών SOCAR και Snam για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ. Το κλίμα στις συζητήσεις ήταν εποικοδομητικό. Εντούτοις, η πρόταση που κατατέθηκε από την πλευρά των υποψηφίων αγοραστών, σχετικά με απομείωση του τιμήματος (αποπληρωμή σε δόσεις), ήταν νομικά ανέφικτη και θα ακύρωνε τον διαγωνισμό.

Η πώληση του ΔΕΣΦΑ εκκρεμούσε από το 2013 και αποτελούσε προαπαιτούμενο από την πρώτη κιόλας αξιολόγηση. Το deal κόλλησε ύστερα από τη ρύθμιση του πρώην υπουργού Ενέργειας, η οποία είχε περιορίσει την περιουσιακή βάση του ΔΕΣΦΑ, μειώνοντας τα ανακτήσιμα ποσά για επενδύσεις της περιόδου 2006-2015, από τα 829 εκατ. ευρώ στα 285 εκατ. ευρώ. Κατόπιν η ΡΑΕ είχε καταφέρει να ανεβάσει τα ανακτήσιμα ποσά στα 326 εκατ. ευρώ, να μειώσει το χρόνο ανάκτησης στα 20 χρόνια έναντι των 40 της ρύθμισης του πρώην υπουργού Ενέργειας, καθώς επίσης να αυξήσει το τιμολόγιο χρήσης του ΔΕΣΦΑ από το 23% στο 33,5%.

Όπως είναι γνωστό, οι Αζέροι και οι Ιταλοί (εκπρόσωποι της Snam στους οποίους θα μεταβιβαστεί κατόπιν το 17%) ζητούσαν αλλαγή στον τρόπο καταβολής του τιμήματος των 400 ευρώ αντιπροτείνοντας την άμεση καταβολή 300 εκατ. ευρώ και την μεταγενέστερη αποπληρωμή των υπόλοιπων 100 εκατ. ευρώ. Ο τρόπος καταβολής του τιμήματος αποτελούσε το πρώτο σκέλος της διαφωνίας καθώς οι εκπρόσωποι των δυο εταιρειών είχαν ενστάσεις και για το ύψος του τιμήματος αυτό καθαυτό υποστηρίζοντας ότι μετά την τροπολογία Σκουρλέτη το περασμένο ο ΔΕΣΦΑ δεν κοστίζει 400 εκατ. ευρώ, αλλά χαμηλότερα.

Το ΤΑΙΠΕΔ πριν από μία μέρα είχε ζητήσει παράταση της εγγυητικής επιστολής της Socar προκειμένου να υπάρξει επιπλέον χρόνος για διαβουλεύσεις.

Η εναλλακτική πρόταση της ελληνικής πλευράς, η οποία και απορρίφθηκε ήταν να υπάρξει μια έμμεση αύξηση των ταριφών, η οποία σε βάθος χρόνου θα προσθέσει περί τα 50 εκατ. ευρώ στις απολαβές των μετόχων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider