Ευκαιρίες στα Βαλκάνια ψάχνουν τα ΕΛΠΕ

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ευκαιρίες στα Βαλκάνια ψάχνουν τα ΕΛΠΕ

Με επενδύσεις και επέκταση σε νέες αγορές τα ΕΛΠΕ υλοποιούν στοχευμένη στρατηγική μετασχηματισμού στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ενεργειακού χάρτη για το 2050 και διασφάλιση της διεθνούς ανταγωνιστικής παρουσίας του ομίλου.

Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, η διοίκηση των ΕΛΠΕ αναζητά επενδυτικές ευκαιρίες και εξετάζει προοπτικές επέκτασης των δραστηριοτήτων της σε ολόκληρη την περιοχή των Βαλκανίων, τόσο σε χώρες που ήδη δραστηριοποιείται όσο και σε νέες αγορές. Έχοντας ως εφαλτήριο τα διυλιστήρια στη Θεσσαλονίκη, το τελευταίο διάστημα, στο μικροσκόπιο της εταιρείας έχουν μπει επενδυτικά σχέδια αλλά και εν δυνάμει εξαγορές σχεδόν σε όλες τις γειτονικές χώρες.

Εντούτοις, όπως αναφέρουν κύκλοι των ΕΛΠΕ, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει βιασύνη από την πλευρά της εταιρείας, καθώς αυτό που αναζητά είναι πραγματικές ευκαιρίες, μέσω των οποίων θα πετύχει ουσιαστική ενδυνάμωση της παρουσίας της στα Βαλκάνια, ώστε να μετατραπεί σε έναν βασικό περιφερειακό «παίκτη».

Ο όμιλος, ο οποίος επιδιώκει να σταθεροποιήσει τη θέση των παραγωγικών μονάδων στο 25% των πλέον ανταγωνιστικών διυλιστηρίων παγκοσμίως καλείται να αντιμετωπίσει τις επερχόμενες αλλαγές στον κλάδο λόγω μείωσης της δομικής ζήτησης και του ανταγωνισμού από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα τελευταία χρόνια, λόγω της κρίσης και του υψηλού ρυθμιστικού κόστους, έκλεισαν τα 22 από τα 127 διυλιστήρια της ΕΕ, απώλεια που αντιστοιχεί στο 13,4% του συνόλου της δυναμικότητας.

Παράλληλα, ήδη προωθείται ο μετασχηματισμός του ευρωπαϊκού ενεργειακού συστήματος με διαρθρωτικές αλλαγές που έχουν άμεσες και σημαντικές επιπτώσεις για το συνολικό κόστος του ενεργειακού συστήματος και τη διάρθρωση των επενδύσεων. Αυτή η εξέλιξη υποχρεώνει τις επιχειρήσεις του κλάδου να απομακρυνθούν από τα ορυκτά καύσιμα και να στηριχθούν σε νέες τεχνολογίες.

Ακόμη, όπως προβλέπει Ευρωπαϊκός Ενεργειακός Χάρτης για το 2050 απαιτείται μείωση της συμμετοχής των στερεών καυσίμων και του πετρελαίου, το 2050 έναντι του 2010, στη μεν πρωτογενή κατανάλωση ενέργειας έως και 67,97% (μείωση έως 86,88% για τα στερεά καύσιμα και 61% για το πετρέλαιο) και στην τελική κατανάλωση μείωση έως και 66,4% (μείωση έως 92,7% για τα στερεά καύσιμα και 63,7% για το πετρέλαιο).

Ωστόσο, οι προκλήσεις για τον κλάδο της διύλισης είναι πολλές καθώς αποτελεί το δεύτερο σημαντικότερο για την ελληνική οικονομία μετά τον τουρισμό με εξαγωγές που φθάνουν το 60% της παραγωγικής διαδικασίας και σημαντική συμβολή στην απασχόληση δεδομένου ότι για κάθε άμεση θέση εργασίας δημιουργούνται άλλες 10.

Όσον αφορά στην εγχώρια αγορά, η οικονομική κρίση άσκησε πιέσεις στον κλάδο των πετρελαιοειδών με τη ζήτηση να μειώνεται κατά 38% κατά την περίοδο 2009-2015, καθιστώντας μονόδρομο την ενίσχυση της εξωστρέφειας. Τα ΕΛΠΕ αποτελούν τον πλέον σημαντικό εξαγωγικό φορέα της χώρας, με εξαγωγές που ήδη ξεπερνούν το 50 % της ετήσιας παραγωγής. Σημαντική είναι η παρουσία τους σε χώρες της ΝΑ Ευρώπης όπως είναι η Σερβία, η Βουλγαρία, το Μαυροβούνιο, η ΠΓΔΜ, η Κύπρος κλπ. Η συγκεκριμένη περιοχή ενισχύει την ανταγωνιστικότητα του ομίλου καθώς τα διυλιστήρια λειτουργούν σε περιοχή εκτός της ΕΕ με χαμηλούς μισθούς και χαμηλό κόστος συντήρησης.

Ο όμιλος έχει συνάψει αξιόλογες συμφωνίες συνεργασίας με σημαντικούς προμηθευτές, όπως η ιρανική εταιρεία NIOC και η ρωσσική Rosneft, ενώ παράλληλα διεύρυνε τον κατάλογο των προμηθευτριών χωρών και εταιρειών, με στόχο τη μεγέθυνση των δυνατοτήτων, των επιλογών και των όρων προμήθειας και τη μείωση του κόστους.

Ως επέκταση της συνεργασίας τους με το Ιράν, τα ΕΛΠΕ βρίσκονται σε συζητήσεις για τις επενδυτικές ευκαιρίες, τις δυνατότητες συνεργασίας στον τομέα του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG),του φυσικού αερίου, των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, της εξοικονόμησης ενέργειας.

Στην ατζέντα παραμένει και η έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων. Τα τελευταία χρόνια ο όμιλος συμμετάσχει σε 17 κοινοπραξίες με διεθνείς πετρελαϊκές εταιρείες από τη Λιβύη, την Αίγυπτο, την Αλβανία και το Μαυροβούνιο ενώ η εταιρεία ερευνά τη θαλάσσια περιοχή της Δυτικής Ελλάδας ως εντολοδόχος διεθνούς κοινοπραξίας με την ιταλική Edison ενώ έχει υποβάλει προσφορές σε διεθνείς διαγωνισμούς για νέες περιοχές.

Σε επίπεδο υποδομών ο όμιλος αναβαθμίζει τις υφιστάμενες μονάδες του με την αρχή να έχει ήδη γίνει στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης όπου την τελευταία πενταετία έχουν επενδυθεί 400 εκατ. ευρώ (από συνολικές επενδύσεις 2,3 δις. ευρώ). Συγκεκριμένα, ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση της νέας μονάδας CCR, αυξήθηκε η δυναμικότητα κατά 50% και δόθηκε η δυνατότητα πολλαπλής τροφοδοσίας με ενδιάμεσα προϊόντα, αυξάνοντας τη συνθετότητα της μονάδας και καθιστώντας την βιώσιμη ως κομμάτι της παραγωγικής διαδικασίας του ομίλου σε συνδυασμό με τα άλλα δύο διυλιστήρια του Ασπροπύργου και της Ελευσίνας, ενώ ταυτόχρονα μειώθηκαν και οι εκπομπές ρύπων. Όπως έχει αναφέρει η διοίκηση του ομίλου επίκεινται νέες επενδύσεις προκειμένου τα πρατήρια να καταστούν ένα ολοκληρωμένο «ενεργειακό σούπερ μάρκετ», το οποίο θα πουλάει βενζίνη, ηλεκτρική ενέργεια, υδρογόνο, και diesel.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider