Newsletter Final List

Ενημερωθείτε για τα τελευταία νέα μας!

Εγγραφή στο Newsletter Final List feed

Αλλάζει ο χάρτης στο λιανεμπόριο

Αλλάζει ο χάρτης στο λιανεμπόριο - Κεντρική Εικόνα/Video

Ριζικές ανακατατάξεις συντελούνται τις τελευταίες ημέρες στο λιανεμπόριο, με νέους ισχυρούς παίκτες να βγαίνουν στην επιφάνεια, με τις διεργασίες να κορυφώνονται και τον πόλεμο για την διεκδίκηση της πίτας των 9 δισ. ευρώ να μαίνεται σκληρός κρύβοντας ακόμη πολλές εκπλήξεις.

Έτσι, η εξαγορά της Βερόπουλος από την Μetro του Ομίλου Παντελιάδη, αλλά και η συνένωση δυνάμεων της Σκλαβενίτης με την Μαρινόπουλος δημιουργούν, τα δύο νέα ισχυρά σχήματα στην αγορά, με την ΑΒ Βασιλόπουλος, αλλά και τη Μασούτης, να συμπληρώνουν την «σκακιέρα».  

Όσοι προέβλεπαν ότι οι ισχυροί παίκτες που θα παραμείνουν θα «μετρούνται στα δάκτυλα του ενός χεριού», επιβεβαιώνονται, όπως και εκείνοι που εκτιμούσαν ότι το μεγάλο ξεκαθάρισμα στον κλάδο θα ξεκινούσε αμέσως μετά την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.

Οι διεργασίες στον κλάδο, σύμφωνα με του καλά γνωρίζοντες θα συνεχιστούν και μέσα στους επόμενους μήνες, ενώ και οι μικρότερες αλυσίδες όπως ο ΕΛΟΜΑΣ (Ελληνικός Όμιλος Αλυσίδων Σουπερμάρκετ, που απαρτίζεται από 35 αλυσίδες και διαθέτει 500 καταστήματα) και ο ΕΛΕΤΑ  (Ελληνική Εταιρία Αγορών και με την επωνυμία Proton), ο οποίος απαρτίζεται από 380 επιχειρήσεις λιανικής πώλησης τροφίμων με 597 σημεία πώλησης) ετοιμάζουν την δική τους αντεπίθεση.  

Άλλωστε αυτό που όλοι παραδέχονται είναι ότι κανείς δεν μπορεί να συνεχίσει μόνος του και να επιβιώσει στον σκληρό ανταγωνισμό.

«Μόνο μέσα από συνέργειες και κοινές προσπάθειες, μόνο μέσα από μεγαλύτερα εταιρικά σχήματα, με κοινό ΑΦΜ,κοινές αποθήκες και ενιαίο brand, θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τον εντεινόμενο ανταγωνισμό», αναφέρουν στελέχη αλυσίδων σουπερμάρκετ.

Η δημιουργία των νέων σχημάτων αναμένεται όμως να έχει όμως και αρνητικές συνέπειες στην αγορά. Δεκάδες καταστήματα σουπερμάρκετ αναμένεται να κλείσουν μέσα στο προσεχές διάστημα, ανάλογο με αυτό που συνέβη με τις τράπεζες.

Αυτό επιβεβαίωσε χτες και ο Α. Παντελιάδης της Metro, ο οποίος ανακοίνωσε ότι 19 καταστήματα τη Βερόπουλος τα οποία είναι μικρά και ζημιογόνα και δεν υπάρχει περιθώριο να εξυγίανσης τους θα κλείσουν.

Από τη Δευτέρα ο Όμιλος Metro (Μy Market), αναλαμβάνει τα ηνία της Βερόπουλος. Το νέο σχήμα που θα προκύψει από την εξαγορά της Βερόπουλος από τη Metro, στοχεύει σε τζίρο 1,5 δισ. ευρώ σε βάθος τριετίας, πρόσληψη 1.000 νέων εργαζόμενων, νέων επενδύσεων 50 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 45-50 εκατ. ευρώ . Το  νέο σχήμα θα διαθέτει δίκτυο άνω των 240 καταστημάτων σούπερ μάρκετ και 50 cash and carry. Με βάση τον σχεδιασμό που υπάρχει η METRO πρόκειται να ανοίξει 10 καταστήματα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα εντός του έτους, δύο cash & carry ενώ στα σχέδια είναι η επέκταση εκτός των συνόρων και συγκεκριμένα στην Κύπρο με τη δημιουργία ενός Cash & Carry το 2017.

To deal όμως που ξάφνιασε την αγορά δεν ήταν άλλο, από αυτό της Μαρινόπουλος με την Σκλαβενίτης.

Οι δύο πλευρές ανακοίνωσαν προ ημερών τη σύσταση κοινής εταιρίας, με σκοπό τη λειτουργία και ανάπτυξη hypermarkets σε όλη την Ελλάδα.

Η νέα εταιρεία θα διαχειρίζεται κατ’ αρχήν τη λειτουργία των 33 hypermarkets, συνολικής έκτασης 160.000 τμ., που διαθέτει σήμερα η Μαρινόπουλος σε μεγάλα αστικά κέντρα, και θα προχωρήσει μελλοντικά σε περαιτέρω ανάπτυξη του εν λόγω δικτύου. Τα καταστήματα αυτά απασχολούν σήμερα πάνω από 3.000 εργαζόμενους και ο κύκλος εργασιών τους ανήλθε το 2015 σε 325 εκατ. περίπου.

Η συμμετοχή των δύο Ομίλων στο μετοχικό κεφάλαιο και το Δ.Σ. της νέας εταιρίας θα είναι 50% - 50%. 

Το deal αποτελεί σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, ιδιαίτερα θετική εξέλιξη τόσο για τον Όμιλο Μαρινόπουλο που θα καταφέρει να «διασώσει» και να αναπτύξει 33 από τα υπερμάρκετ του αλλά και για την Σκλαβενίτη όπου διερύνει σημαντικά την παρουσία του εκτός της Αθήνας.

Το τι μέλλει γενέσθαι με τα υπόλοιπα καταστήματα και υποχρεώσεις της Μαρινόπουλος παραμένει άγνωστο. Εκείνο όμως που καταγράφεται είναι ότι ο Σκλαβενίτης, εν μέσω κρίσης και με βασικό σύμμαχο της πιστώτριες τράπεζες κατάφερε να εξαγοράσει τις αλυσίδες Makro και Χαλκιαδάκη προσθέτοντας πάνω από 400 εκατ. ευρώ επιπλέον στον τζίρο της.

Όσον αφορά τους υπόλοιπους μεγάλους παίκτες, την αυτόνομη πορεία, επιλέγει προ το παρόν τουλάχιστον η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία παρά τα capital controls, επένδυσε μέσα στο 2015, 95 εκατ. Ευρώ, προσθέτοντας 27 νέα καταστήματα στο δίκτυό της και αυξάνοντας τον αριθμό των εργαζομένων της κατά 1.147 άτομα.

Για την νέα χρονιά ο Όμιλος σχεδιάζει επιπλέον επενδύσεις 100 εκατ. Ευρώ, μεγάλο μέρος εκ των οποίων θα διατεθεί και για την ανακαίνιση των υφιστάμενων καταστημάτων της αλλά και το άνοιγμα επιπλέον 30.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος από το 2013 μέχρι και σήμερα έχει προχωρήσει σε εξαγορές περί των 16 καταστημάτων από τις αλυσίδες Μπαλάσκας, Βασιλειάδης, Ποδαράκης, Καραγεώργος, Αρβανιτίδης, Welcome και Εxtra Πρώτα, συνολικού εκτιμώμενου τζίρου περί τα 50 εκατ. ευρώ.

Στην παρούσα φάση, δίνει ιδιαίτερη έμφαση και στον επανασχεδιασμό των προϊόντων της ιδιωτικής ετικέτας της.

Πρόκειται για ένα project, το οποίο θα διαρκέσει τρία έτη (2015 – 2017) και θα συμπεριλάβει όλες τις υποκατηγορίες των ιδιωτικών σημάτων της ΑΒ Βασιλόπουλος (ΑΒ Κλασικά, τα AB Bio και Care).

Το κόστος της σχετικής επένδυσης ανέρχεται στο 1 εκατ. ευρώ.

Τέλος την κάθοδο της στην Αθήνα, προετοιμάζει η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Μασούτης» η οποία αναζητά να εξαγοράσει μικρομεσαίο όμιλο με τζίρο της τάξης των 50 εκατ. ευρώ. Η αλυσίδα που ιδρύθηκε το 1976 από τον Διαμαντή Μασούτη, φέτος εκτιμάται να έχει τζίρο κοντά στα 750 εκατ. ευρώ καταλαμβάνοντας μερίδιο 10,7% στην πανελλαδική αγορά των σούπερ μάρκετ και 33,5% στη Βόρεια Ελλάδα, όπου είναι και leader.

Σήμερα η αλυσίδα διαθέτει 260 καταστήματα (241 λιανική και 19 cash n carry από τον Έβρο μέχρι τη Χαλκίδα)  και έχει 6.300 εργαζόμενους. Οι επενδύσεις θα κινηθούν και το 2016 στα 20 εκατ. ευρώ, όπως και το 2015, ενώ σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου, η «Μασούτης» την τελευταία πενταετία έτρεξε με άνοδο 22%, όταν η αγορά υποχώρησε για το ίδιο διάστημα κατά 22%.

Ο όμιλος προχωρεί μέσα στο 2016 σε άνοιγμα οκτώ καταστημάτων, δύο στη Θάσο, δύο στο Αγρίνιο και από ένα στη Λάρισα, τη Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη. Ένας από τους τομείς που η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα θα δώσει έμφαση είναι η περαιτέρω ενίσχυση του Logistic Center που διαθέτει από το 2011 έχοντας κάνει επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ.

Καλύτερος εργοδότης το λιανεμπόριο 

Είναι από τους μοναδικούς κλάδους, που εν μέσω κρίσης, κατάφερε να παρουσιάσει αύξηση της απασχόλησης κατά 1,60%, την 5ετία 2010-2014 σε αντίθεση με το σύνολο του λιανικού εμπορίου το οποίο παρουσίασε μείωση κατά 7,15% και συνολικά με την ελληνική οικονομία η οποία εμφάνισε μείωση κατά 19,44%. 
Συγκεκριμένα για το 2014 το λιανεμπόριο τροφίμων παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητο με τον δείκτη να μειώνεται ελάχιστα κατά 0,24% σε σχέση με το 2013, παρουσιάζοντας όμως σημαντική αύξηση κατά 2,69% το 4ο τρίμηνο του 2014, η οποία συνεχίζεται και το 1ο τρίμηνο του 2015. 
Συνολικά το λιανικό εμπόριο παρουσίασε επίσης σταθεροποιητική τάση το 2014, με ελάχιστη μείωση κατά 0,15% σε σχέση με το 2013.
Εξαιτίας της αύξησης που παρουσιάζει την τελευταία 4ετία το λιανεμπόριο τροφίμων και της ταυτόχρονης μείωσης των άλλων εμπορικών κλάδων, πλέον η απασχόληση του λιανεμπορίου τροφίμων αντιπροσωπεύει σχεδόν το 40% της απασχόλησης του λιανικού εμπορίου και το 31% συνολικά του λιανικού και χονδρικού εμπορίου. 
Παράλληλα, ενώ η άμεση απασχόληση στο λιανεμπόριο τροφίμων το 2010 αντιπροσώπευε το 4,37% της ελληνικής αγοράς εργασίας, το 2014 αντιπροσωπεύει το 5,57%, ξεπερνώντας κλάδους όπως είναι οι Κατασκευές, οι Μεταφορές και η Υγεία.


Προσθήκη νέου σχολίου

CAPTCHA
Η ερώτηση αποσκοπεί στην πρόληψη αυτόματων υποβολών

Best of Internet