Μια γεύση από την «Ιδαία» που έγινε... πράξη

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μια γεύση από την «Ιδαία» που έγινε... πράξη

Όταν η Ιδαία, μητέρα των δέκα Κουρητών, γέννησε τα παιδιά της με τον βασιλιά της Κρήτης Δία (όχι τον θεό), εκείνος για να την τιμήσει έδωσε το όνομά της σtτο μεγαλύτερο νησί της Ελλάδας. Έκτοτε μπορεί η Ιδαία να μετονομάστηκε σε Κρήτη, οι ιδιαιτερότητες όμως του νησιού και η εύφορη γη του, συνεχίζουν ακόμα να μας προσφέρουν ξεχωριστά προϊόντα. Ένα εξ’ αυτών το κρασί, και συγκεκριμένα το κρασί «Ιδαία» όπου με αφορμή το μύθο, και με σήμα την οκτάφυλλη μαργαρίτα, που βρέθηκε στο δίσκο της Φαιστού -λέγεται ότι συμβόλιζε το αστέρι του Σείριου- υπόσχεται να εμπλουτίσει το τραπέζι μας με ξεχωριστά αρώματα και μοναδική επίγευση.

Ήταν το 2004 όταν δύο οινολόγοι, ο Βασίλης Λαδερός και η Βολιτάκη Καλλιόπη, με όπλο τους την τεχνογνωσία και το πάθος για την δημιουργία ιδιαίτερων κρασιών, αποφάσισαν να εκμεταλλευτούν την εύφορη γη της Κρήτης και να εμφιαλώσουν το προϊόν για να το διαθέσουν στο ευρύ κοινό.

Η απόφαση είχε παρθεί ήδη 4 χρόνια πριν, το 2000, κατά την διάρκεια των οποίων όμως αποφάσισαν να πειραματιστούν ώστε να δημιουργήσουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Η ειδικότητά τους άλλωστε, και η εξειδίκευση της κ. Βολιτάκη στο Πιεμόντε της Ιταλίας, σε συνδυασμό με την αγάπη τους για το προϊόν αποτέλεσαν τα μυστικά της επιτυχίας που μετρά μέχρι σήμερα πολλά βραβεία και διακρίσεις σε διεθνείς εκθέσεις και διαγωνισμούς. Αποκορύφωμα η περσινή χρονιά όπου έστειλαν πέντε ετικέτες και βραβεύτηκαν όλες. Αργότερα στην παρέα προστέθηκε κι ένας ειδικός της γεύσης, ο sommelier κ. Δήμος Υφαντής, με στόχο να συστήσει το προϊόν στο ευρύ κοινό.

Έναυσμα για την ίδρυση του οινοποιείου, όπως αναφέρει στο Insider.gr ο κ.Υφαντής, έδωσε ο μικρός ιδιόκτητος, αλλά πολλά υποσχόμενος, αμπελώνας που είχε η κ. Βολιτάκη η οποία και κατάγεται από το νησί.

Στη ζώνη άλλωστε που βρίσκεται ο αμπελώνας, όπως μας εξηγεί, υπήρξε ίσως ο αρχαιότερος ελληνικός και κατ’ επέκταση ευρωπαϊκός αμπελώνας. Μάρτυρές του τα πολυάριθμα πατητήρια από την μινωική περίοδο μέχρι κι αυτή της ενετοκρατίας, όπου ο αμπελώνας φτάνει στο απόγειό του με τον φυσικό γλυκύ μαλβάζια οίνο να διακινείται όχι μόνο στη λεκάνη της Μεσογείου αλλά σε όλη την Ευρώπη.

Ειδικότερα στη ζώνη Δάφνη όπου βρίσκονται οι αμπελώνες της Ιδαία, το έδαφος είναι έντονα ασβεστολιθικό και σε συνδυασμό με το ημιορεινό ανάγλυφό τους, τον βορεiνό προσανατολισμό τους και την αιγαιοπελαγίτικη αύρα που πνέει καθ’ όλη την εαρινή περίοδο, δημιουργεί ένα ιδιαίτερο μικροκλίμα και έναν ποιοτικό αμπελώνα, προσθέτει ο ειδήμων του οίνου και των συνδυασμών του, κ. Υφαντής.

Η οικογενειακή επιχείρηση που δημιούργησαν οι εμπνευστές της Iδαίας, με σύγχρονο εξοπλισμό για την παραγωγή ποιοτικών κρασιών στα πλαίσια των απαιτήσεων της υγιεινής και της ασφάλειας, εμφιαλώνει σήμερα 7 ετικέτες.

Με την ελπίδα να προωθήσει τις τοπικές ποικιλίες καθώς και τον συνδυασμό αυτών με Ευρωπαϊκές όπως το Syrah, Grenache και Rouge, οινοποιούνται σήμερα, ερυθρές Κρητικές ποικιλίες όπως το Κοτσιφάλι, Λιάτικο, Μανδηλαριά αλλά και λευκές όπως Βιδιανό, Βηλάνα, Θραψαθήρι.



Τι έδωσε όμως φτερά στη διεύρυνση της επιχείρησης με τη νέα αυτή συνεργασία εν καιρώ κρίσης; Όπως εξηγεί ο κ. Υφαντής η απόφαση συνεργασίας ήρθε την περίοδο της κρίσης και το βασικότερο επιχείρημα γι αυτή υπήρξε η ποιότητα του προϊόντος.

«Φτερά στη συνεργασία έδωσε φυσικά η ποιότητα. Όταν έχεις ένα καλό προϊόν από πίσω τότε μπορείς να το συστήσεις στον κόσμο και να το αγαπήσει πολύ πιο εύκολα» αναφέρει ο κ. Υφαντής.

Η παραγωγική δυνατότητα του οινοποιείου φθάνει σήμερα τις 80.000 φιάλες το χρόνο κατά μέσο όρο, η οποία σταδιακά αυξάνεται πάντα με έμφαση στην ποιότητα, ενώ η διανομή γίνεται ήδη εκτός από την Ελλάδα σε Καναδά, Αμερική και Ελβετία. Στόχος φυσικά ο κύκλος των φίλων των κρασιών Ιδαία να διευρυνθεί σε όσα περισσότερα μέρη του κόσμου γίνεται.

Οι δυσκολίες φυσικά και δεν έλειψαν στην Ελλάδα της κρίσης, όπως διευκρινίζουν οι άνθρωποι της Ιδαίας, αλλά «όταν αγαπάς αυτό που κάνεις και πιστεύεις στην ιδιαιτερότητά του είναι δύσκολο να σε σταματήσουν».

Η πιο πρόσφατη εξ αυτών που αναφέρουν, δεν είναι άλλη από τον φόρο στο κρασί, ο οποίος όπως μας ενημερώνει ο κ. Υφαντής ήρθε την πιο ακατάλληλη εποχή, δηλαδή στην άνθισή του προϊόντος. «Στο εξωτερικό το κρασί είναι τάση εδώ και χρόνια, στην Ελλάδα θα μπορούσαμε να πούμε πως ξεκίνησε πριν μια τριετία όταν γνώρισαν ιδιαίτερη άνθιση τα winebars και έπιασε τόπο η προσπάθεια όλων των ανθρώπων του κλάδου που τρέφουν ιδιαίτερη αγάπη για το κρασί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πλατεία Συντάγματος το μεσημέρι όπου αν πας, βλέπεις τους πελάτες να συνοδεύουν το μεσημεριανό τους με ένα ποτήρι κρασί. Άλλωστε στην Ελλάδα έχουμε καλό κρασί και μάλιστα δεν χρειάζεται να ξοδέψουμε πολλά λεφτά για να το βάλουμε στο τραπέζι μας».

Βασική δυσκολία όμως πέραν της κρίσης είναι κι ο ίδιος ο Έλληνας, όπως συμπληρώνει ο κ. Υφαντής, «ο οποίος στο βωμό του κέρδους θυσιάζει την ποιότητα ή χρησιμοποιεί αθέμιτες μεθόδους για να προωθήσει το προϊόν του. Αυτή είναι και η ειδοποιός διαφορά χάρη στην οποία θέλησα να συνεργαστώ με την Καλλιόπη και τον Βασίλη».

Είναι σίγουρο πως στην Ελληνική αγορά, «μπορούμε να βρούμε εξαιρετικής ποιότητας κρασιά σε ιδιαίτερα καλές τιμές, ειδικά με τη βοήθεια των ανθρώπων της κάβας από όπου το αγοράζουμε».

Η συμβουλή του ειδικού προς τους οινόφιλους είναι «να εξερευνήσουν τα ράφια με τα κρασιά ελληνικών γηγενών ποικίλων, όπου τα τελευταία χρόνια είναι πολυάριθμα και εξαιρετικής ποιότητας για να βρουν το δικό τους αγαπημένο. «Για να βρεις ένα καλό κρασί πρέπει να δοκιμάζεις. Άλλωστε το κρασί είναι γούστο γι' αυτό κι αν έχουμε τρία κρασιά των 10,15 και 20 ευρώ αντιστοίχως δεν σημαίνει απαραίτητα πως το πιο ακριβό θα αποδειχτεί το καλύτερο για όλους».

«Όμως ανάμεσα στις ελληνικές ετικέτες θα βρούμε σίγουρα αυτό που θα καλύψει το δικό μας γούστο. Άλλωστε αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι πως όταν κάποιος οινοποιός αποφασίζει να ακολουθήσει την κοστοβόρα διαδικασία της εμφιάλωσης, έχει σίγουρα ένα πολύ καλύτερο προϊόν από εκείνον που αποφάσισε να το βάλει απλώς σε ένα πλαστικό μπουκάλι και να το διαθέσει σε παντοπωλεία και μίνι μάρκετ. Και φυσικά η διαφορά θα φανεί την επόμενη μέρα, όπου αν κάποιος έρθει σε κέφι και καταναλώσει μεγάλη ποσότητα οίνου, τότε σίγουρα θα χρειαστεί μερικά αναλγητικά το επόμενο πρωί για να διώξει μακριά τον πονοκέφαλο. Εάν ένα κρασί ακόμα κι από μια ταβέρνα σου φανεί καλό είναι πολύ πιθανό να έχει πρόσθετα, όπως για παράδειγμα λίγη ζαχαρίτσα για να καλύψει τα ελαττώματά του. Όχι ότι δεν μπορεί να υπάρξει καλό χύμα κρασί, αλλά συνήθως αντιπροσωπεύει το 1% των διαθέσιμων κρασιών και προέρχεται από ένα αμπελάκι που έχει κάποιος και παράγει κρασί για τον εαυτό του».

Όσο για τις ετικέτες του οινοποιείου και τα βασικά τους χαρακτηριστικά, ο κ. Υφαντής συμπληρώνει:

Liatiko: Λιάτικο 100%. Οίνος ερυθρός με σκούρο χρώμα καραμέλας και αρώματα σοκολάτας, καφέ, σύκου και σταφίδας, με οξύτητα και γλυκύτητα σε αρμονία που εντυπωσιάζει, στόμα γεμάτο με ευχάριστη μακρά επίγευση. Συνοδεύει: Ένα πλούσιο σοκολατένιο γλυκό ή μια τάρτα φρούτων στους 8-10ºC.

Ιδαία Γη Βηλάνα: 100% Βηλάνα. Κιτρινοπράσινο χρώμα, ζωηρό, με λεπτό αρωματικό χαρακτήρα, γευστικά πολύπλοκο και κομψό, με μακρά αρωματική επίγευση. Συνοδεύει: Ψάρια, λευκά κρέατα και ζυμαρικά.

Ιδαία γη Grenache Rouge: Grenache rouge 100%. Τριανταφυλλί χρώμα που χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη γεύση φρέσκων φρούτων με ευχάριστη επίγευση. Συνοδεύει: Λευκά κρέατα, αλλαντικά, ψάρια, τυριά.

Ιδαία Cabernet Sauvignon: 100% Cabernet sauvignon. Έντονο πορφυρό χρώμα με πλούσια και πολύπλοκη γεύση με αρώματα βανίλιας, δαμάσκηνου, καφέ και σοκολάτας, στόμα γεμάτο με μακρά επίγευση. Συνοδεύει: Κόκκινα κρέατα, ψητά και πικάντικα τυριά.

Ιδαία γη Κοτσιφάλι Μανδηλάρι: 60% κοτσιφάλι, 40% μανδηλάρι. Σκούρο ερυθρό χρώμα, με αρώματα ώριμων φρούτων, στόμα γεμάτο με μαλακές τανίνες και ευχάριστη μακρά επίγευση. Συνοδεύει: Κόκκινα κρέατα, πικάντικα τυριά.

Ocean Ερυθρό: Μανδηλαριά 70%, Syrah 30%. Διακρίνεται για το έντονο βαθυκόκκινο βελούδινο χρώμα και τις βιολέ αποχρώσεις Πλούσιο γευστικά με έντονα αρώματα φρούτων του δάσους και μπαχαρικών τα οποία δένουν αρμονικά με τα αρώματα βανίλιας του βαρελιού. Ιδιαίτερος συνδυασμός των δύο ποικιλιών με επίμονη και γεμάτη επίγευση. Συνοδεύει: Κόκκινα κρέατα, ψητά και πικάντικα τυριά.

Ocean Λευκό: Θραψαθήρι 80%, Chardonnay 20%. Διακρίνεται για το κιτρινοπράσινο κρυστάλλινο χρώμα, τον φρέσκο πολύπλοκο αρωματικό χαρακτήρα φρούτων με κυρίαρχο το μήλο και το αχλάδι και την εξαιρετική γευστική ισορροπία με μακρά ζωηρή επίγευση. Συνοδεύει: Ψάρια, λευκά κρέατα και ζυμαρικά θαλασσινά και φρούτα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider