Γεμίζει το καλάθι των online super markets

Δήμητρα Σκούφου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γεμίζει το καλάθι των online super markets

Σε μάχη μεταξύ ηλεκτρονικού και παραδοσιακού καλαθιού εξελίσσεται η διείσδυση των ηλεκτρονικών αγορών στο λιανεμπόριο τροφίμων. Μπορεί τα ποσοστά των ηλεκτρονικών αγορών να θεωρούνται χαμηλά ωστόσο χρόνο με το χρόνο κυρίως εξαιτίας της αυξημένης επίδρασης των social media και του κινητού τηλεφώνου στη διαδικασία αγορών παρατηρείται συνεχής αύξηση. Αυτό δείχνει και η πρόσφατη ετήσια έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ η οποία πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 2.000 ατόμων από όλη τη χώρα, αναδεικνύει τις σημαντικές αλλαγές στις καταλυτικές συνήθειες των Ελλήνων.

Ειδικότερα το 2016 καταγράφεται μία σημαντική αύξηση της τάξης του 25% του ποσοστού καταναλωτών που έχει δοκιμάσει να αγοράσει κάποιο προϊόν ή είδος παντοπωλείου από το σουπερμάρκετ από 16% σε 20% .

Σύμφωνα με την έρευνα η αυξητική αυτή τάση είναι αποτέλεσμα μιας σειράς παραμέτρων οι οποίες επηρεάζουν σημαντικά τις επιλογές των καταναλωτών αναφορικά με τον τρόπο που προσεγγίζουν τα καταστήματα για τις αγορές τους. Ειδικότερα:

- Οι αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες ως αποτέλεσμα της αύξησης χρήσης νέων τεχνολογιών (αύξηση ζήτησης), αλλά και στην αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων για πληροφόρηση, σύγκριση τιμών-προϊόντων και εύρεση ευκαιριών/προσφορών.

-Η εμφάνιση νέων ηλεκτρονικών καταστημάτων). Πλέον όλες οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ με φυσικά καταστήματα έχουν είτε ίδια παρουσία στο online κανάλι ή κάποια στρατηγική συνεργασία. Η εξαμηνιαία έρευνα στελεχών του κλάδου FMCG του ΙΕΛΚΑ κατέγραφε άλλωστε ότι για το 20% των στελεχών του κλάδου αποτελεί προτεραιότητα η πολυκαναλική διάθεση προϊόντων.

-Η έντονη αύξηση της χρήσης πιστωτικών καρτών, ιδιαίτερα στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων (σουπερμάρκετ), η οποία έχει βρεθεί διεθνώς ότι συνδέεται με τις ηλεκτρονικές αγορές.

Οι αλλαγές αυτές οδήγησαν σε αύξηση και της πρόθεσης αγοράς μέσω διαδικτύου. Ετσι σχεδόν το 30% των καταναλωτών δήλωσε ότι το 2016 αγόρασε μέσω διαδικτύου κάποιο προϊόν που πριν αγόραζε σε καταστήματα σουπερμάρκετ. Από αυτό το στοιχείο φαίνεται και η δυναμική ανάπτυξης που έχει το συγκεκριμένο κανάλι πώλησης, καθώς υπάρχει μία αξιόλογη ομάδα καταναλωτών (1 στους 4 καταναλωτές) η οποία αποτελεί την βάση για την μελλοντική ανάπτυξη του.

Επιπλέον π άνω από 1 στους 2 καταναλωτές πλέον (52%) δηλώνουν ότι αναζητούν ενεργητικά πληροφορίες για τιμές στο διαδίκτυο πριν πραγματοποιήσουν τις αγορές τους στο παραδοσιακό κανάλι (φυσικό κατάστημα).

Σε όλα αυτά σημαντικό ρόλο έπαιξε και η διείσδυση του πλαστικού χρήματος, η οποία συνδέεται με τις εξ αποστάσεως αγορές είναι πολύ έντονη λόγω και των capital controls. Έτσι σχεδόν 2 στους 3 καταναλωτές πλέον να δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν πλέον πιο συχνά πιστωτική κάρτα.

Αναφορικά με το προφίλ αυτών των καταναλωτών που επιλέγουν τα ηλεκτρονικά σουπερ μάρκετ αυτοί είναι κυρίως νέοι οικογενειάρχες με μικρά παιδιά, νεαρά ζευγάρια ή εργένηδες που ζουν στα μεγάλα αστικά κέντρα, φανατικοί των ηλεκτρονικών μέσων και φανατικοί e-shoppers, καθώς και κυνηγοί προσφορών και εκπτώσεων. Σε μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται στο ότι προς το παρόν τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ στην Ελλάδα εξυπηρετούν μόνο μεγάλα αστικά κέντρα και λιγότερο την επαρχία. Τα προϊόντα που προτιμούν να αγοράζουν μέσω ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ περιλαμβάνουν κυρίως προϊόντα εκτός της κατηγορίας των τροφίμων όπως προϊόντα προσωπικής υγιεινής, απορρυπαντικά, καθαριστικά για το σπίτι, βρεφικά προϊόντα, είδη για κατοικίδια, είδη σπιτιού και δευτερευόντως αναψυκτικά, καφέδες και συσκευασμένα τρόφιμα.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ το ποσοστό αυτών των αγοραστών αυξήθηκε από 3% σε 5% την 4ετία 2013-2016 και αναμένεται να ξεπεράσει το 7% ως το 2018. Βέβαια τα ποσοστά αυτά είναι χαμηλά δεδομένου ότι πλέον το 30% του ενεργού πληθυσμού στην Ελλάδα αγοράζει on-line προϊόντα. Πάντως σε κάθε περίπτωση τα μερίδια των online πωλήσεων παραμένουν αρκετά χαμηλότερα καθώς και αυτοί οι καταναλωτές που είναι on-line αγοραστές εξακολουθούν να αγοράζουν μεγάλο μέρος της αξίας των αγορών τους από το παραδοσιακό κανάλι.

Ωστόσο διεθνώς το ηλεκτρονικό εμπόριο για τα είδη σουπερμάρκετ, παρότι διατηρεί χαμηλά μερίδια αγοράς παρουσιάζει αξιόλογη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και οι εκτιμήσεις για την παγκόσμια αγορά των ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ αναφέρουν ότι θα αναπτυχθεί από 36 δισ. δολάρια το 2014 σε 100 δισ. δολάρια ως το 2018.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider