Ο e-πόλεμος των σούπερ μάρκετ

Δήμητρα Σκούφου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ο e-πόλεμος των σούπερ μάρκετ

Από τα ράφια των καταστημάτων στις ιστοσελίδες του διαδικτύου μεταφέρεται πλέον ο πόλεμος των σούπερ μάρκετ. Η ανακοίνωση της στρατηγικής συνεργασίας ανάμεσα στο διαδικτυακό σούπερ μάρκετ «welovesupermarket.gr» και την αλυσίδα λιανεμπορίου «My market» αλλάζει και πάλι τα δεδομένα, καθώς έρχεται μόλις λίγους μήνες μετά τη δυναμική είσοδο στην αγορά της yoda.gr του επιχειρηματία Γιάννη Χήτου.

Μάλιστα οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου τροφίμων μιλούν και για επερχόμενο πόλεμο τιμών ανάμεσα στις παραδοσιακές και τις on-line αλυσίδες με τους μεγάλους επιχειρηματίες του κλάδου να επενδύουν και στις δυο μορφές λιανεμπορίου.

Παρά το γεγονός ότι η ανάπτυξη των online σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, οι επιχειρηματίες του κλάδου βλέπουν κέρδη τα οποία εκτιμάται ότι θα έρθουν τα επόμενα χρόνια και για το λόγο αυτό σπεύδουν να επενδύσουν και στα διαδικτυακά καταστήματα σούπερ μάρκετ.

Η ραγδαία διείσδυση των νέων τεχνολογιών την τελευταία δεκαετία και στη ζωή των Ελλήνων, καθώς και ο περιορισμένος ελεύθερος χρόνος που έχουν οι άνθρωποι οδηγεί πλέον όλο και περισσότερους καταναλωτές στην πραγματοποίηση των αγορών τους με τη βοήθεια του ποντικιού. Αυτό το κανάλι διανομής και προμήθειας προϊόντων κερδίζει κυρίως τις νεαρές ηλικίες, με το 50% των Ευρωπαίων ηλικίας έως 24 ετών να γυρίζει την πλάτη στα φυσικά καταστήματα σούπερ μάρκετ.

Στην Ελλάδα σύμφωνα με στοιχεία έρευνας του ΙΕΛΚΑ, τα ποσοστά το ποσοστό του συνόλου των καταναλωτών που επιλέγουν να ψωνίζουν διαδυκτιακά από τα σούπερ μάρκετ ήταν το 2015 στο 16%. Πιο πρόσφατη έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν (Eltrun), του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ), δείχνει ότι σήμερα ένας στους τέσσερις online καταναλωτές αγοράζει συστηματικά προϊόντα από σούπερ μάρκετ online. To υπόλοιπο 75% αγοράζει είτε σπάνια (30%) είτε δεν έχει αγοράσει ποτέ (45%) ωστόσο αυτό αναμένεται να αλλάξει.

Η διστακτικότητα αυτή των Ελλήνων καταναλωτών να πραγματοποιούν σε μεγαλύτερο ποσοστό τις αγορές τους διαδικτυακά έγκειται στο γεγονός ότι μέχρι σήμερα οι βασικοί αγοραστές ήταν άνθρωποι μέσης ηλικίας όχι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με τη χρήση του διαδικτύου, οι επιλογές σε φρέσκα προϊόντα, βασικό είδος για το καλάθι του έλληνα καταναλωτή, δεν είναι εύκολες ή δεν υπήρχε δυνατότητα επιλογών, ενώ και το κόστος μεταφοράς θεωρείτο υψηλό.

Αυτοί ήταν και οι βασικοί λόγοι που ο αριθμός των αμιγώς ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ ήταν μέχρι σήμερα ιδιαίτερα περιορισμένος. Ωστόσο, η εξοικείωση των καταναλωτών με τα νέα μέσα, η αναζήτηση καλύτερων τιμών αλλά και ο ανταγωνισμός που αναπτύσσεται καθώς ήδη στην αγορά δραστηριοποιούνται πέντε μεγάλες διαδυκτιακες αλυσίδες (ΑΒ CLICK2SHOP, η Care Market, το Welovesupermarket και το E-fresh, yoda.gr) αλλάζει τα δεδομένα. Από έρευνα της Convert group, για την ελληνική αγορά, πάντως προκύπτει ότι οι online αγορές προϊόντων λιανικής πρόκειται να δεκαπλασιαστούν έως το 2020, με τον τζίρο της συγκεκριμένης αγοράς να ξεπερνά τα 300 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.

Σήμερα πάντως το 25% των Ελλήνων καταναλωτών αγοράζει συστηματικά είδη από online σούπερ μάρκετ, ποσοστό το οποίο αντιστοιχεί σε περίπου 750.000 καταναλωτές. Οι καταναλωτές αυτοί είναι κυρίως νεότερης ηλικίας, γεγονός που διαμορφώνει και τη δυναμική σε αυτό το κομμάτι του λιανεμπορίου για τα επόμενα χρόνια, κυνηγούν τις προσφορές και επιλέγουν το μεγαλύτερο μέρος των καθημερινών τους συναλλαγών να το πραγματοποιούν ηλεκτρονικά θεωρώντας ότι έτσι κερδίζουν χρόνο και χρήμα. Αυτό μπορεί να γίνει ακόμα πιο κατανοητό αν αναλογιστεί κανείς ότι το 80 % των ελλήνων καταναλωτών κυνηγούν συστηματικά τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με τη έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν Eltrun, πάνω από τους 8 στους 10 αγοραστές online ειδών σούπερ μάρκετ επιλέγει την παράδοση στο σπίτι, το 96% δηλώνει ότι οι παραγγελίες είναι σωστές, το 88% σωστά συσκευασμένες και το 79% παραδομένες σε σωστή ώρα και μέρα.

Ήδη, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς του λιανεμπορίου τροφίμων, η μέση απόδειξη των e-αγορών προϊόντων σούπερ μάρκετ είναι υπερτριπλάσια από τη μέση απόδειξη σε ένα φυσικό δίκτυο καθώς, ανέρχονται στα 80 ευρώ ανά παραγγελία έναντι 25 ευρώ που είναι το μέσο καλάθι στα φυσικά δίκτυα. Μάλιστα το γεγονός ότι σήμερα σε άλλες χώρες της ΕΕ το ποσοστό που κατέχουν τα online supermarket φτάνει στο 10% της αγοράς και στην Μεγάλη Βρετανία στο 35% δείχνει τα σημαντικά περιθώρια για ανάπτυξη που υπάρχουν και στην ελληνική αγορά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider