Αλλάζει ο χάρτης στο λιανεμπόριο - Η μάχη για το τζίρο των 10 δισ.

Ελένη Μπότα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αλλάζει ο χάρτης στο λιανεμπόριο - Η μάχη για το τζίρο των 10 δισ.

Έντονες ανακατατάξεις στο κλάδο του λιανεμπορίου προκαλεί η επικείμενη εξαγοράς της αλυσίδας σουπερμάρκετ Βερόπουλος από την Μετρό του Ομίλου Παντελιάδη.

Ο νέος Όμιλος που θα προκύψει θα έχει τζίρο 1 δισ. ευρώ και θα αριθμεί πάνω από 295 καταστήματα.

Η εν λόγω εξαγορά όμως έχει θέσει σε εγρήγορση του υπόλοιπους μεγάλους παίκτες του κλάδου (Μαρινόπουλο, Σκλαβενίτη, ΑΒ Βασιλόπουλο, Μασούτη|), οι οποίοι εν μέσω οικονομικής κρίσης και μείωσης της κατανάλωσης, προσπαθούν να σχεδιάσουν τα επόμενα βήματα τους.

Στόχος η ενίσχυση της θέσης του αλλά και η διεκδίκηση μέρος της πίτας των 10 δισ ευρώ.

Και μπορεί ορισμένες αλυσίδες να αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, εντούτοις όπως σημειώνουν γνώστες της αγοράς, όλα εξαρτώνται από την στάση που θα τηρήσουν οι τράπεζες.

Αν εκείνες αποφασίσουν να τις βοηθήσουν, τότε η εξυγίανση και η οικονομική τους ανάκαμψη δεν θα αργήσει να έρθει.

Το μόνο βέβαιο πάντως είναι ότι ο κλάδος αλλάζει… και οι αλλαγές αυτές θα αρχίσουν να γίνονται εμφανείς από τις αρχές κιόλας, της νέας χρονιάς.

Σκλαβενίτης: Τα επόμενα βήματα μετά το «ναυάγιο» με τη Βερόπουλος

Mπορεί η εξαγορά της Βερόπουλος από την Σκλαβενίτης τελικά να ναυάγησε εντούτοις η τριπλή πρόκληση για την οικογένεια Σκλαβενίτη παραμένει: η σημαντική μείωση του όγκου των πωλήσεων στο λιανεμπόριο ως αποτέλεσμα της κάμψης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, ο «πόλεμος» τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ και η «μάχη» των επενδύσεων με «λάφυρο» το μεγαλύτερο κομμάτι από μια «πίτα» των 10 δισ. ευρώ.

Εμπνευστής της στρατηγικής του Ομίλου ο Γεράσιμος Σκλαβενίτης, ένας άνθρωπος που όσοι τον γνωρίζουν από κοντά υποστηρίζουν ότι είναι ιδιαίτερα χαμηλών τόνων, ο οποίος από την αρχή της οικονομικής κρίσης σχεδίαζε με προσεκτικά βήματα την επόμενη μέρα του Ομίλου. Βασικός αρωγός του και τα περισσότερα τραπεζικά ιδρύματα της χώρας με τα οποία διατηρεί άριστες σχέσεις.

Το πρώτο βήμα για την Σκλαβενίτης έγινε με την εξαγορά 30 καταστημάτων από το 2007 έως το 2013 (Δούκας, Μπαλάσκας και Εxtra) , όπου είχε ως αποτέλεσμα η Σκλαβενίτης να ενισχύσει σημαντικά τόσο τις πωλήσεις όσο και των αριθμό των καταστημάτων της.

Είναι ενδεικτικό ότι ο τζίρος του Ομίλου της από τα 800 εκατ ευρώ που ήταν το 2006 πλέον την τελευταία τριετία έχει ξπεράσει το 1,2 δις ευρώ, ενώ σταθερή είναι η κερδοφορία της η οποία κυμαίνεται στα 10-15 εκατ. ευρώ.

Σημαντική άνοδο έχει καταγράψει και ο αριθμός των καταστημάτων της καθώς το 2008 αριθμούσε μόλις 38 και σήμερα πλέον έχουν φτάσει τα 110.

Αντίστοιχη είναι και η αύξηση του αριθμού των εργαζομένων οι οποίοι από του 6.000 το 2006 έχουν ξεπεράσει σήμερα τους 8.000.

Τελευταία μεγάλη εξαγορά για την αλυσίδα ήταν η απόκτηση της γερμανικής αλυσίδας Makro, ενώ πηγές αναφέρουν ότι η Σκλαβενίτης μετά το άνοιγμα του πρώτου καταστήματος της εκτός Αθηνών (στο εμπορικό κέντρο Mare West της Βιοχάλκο στην Κόρινθο) ετοιμάζεται για το άνοιγμα νέων καταστημάτων σε Χαλκίδα, Ωρωπό και Πάτρα.

Mαρινόπουλος: Προσπάθεια για άρση του οικονομικού αδιεξόδου

Οικονομικά προβλήματα αντιμετωπίζει η αλυσίδα Μαρινόπουλος, η οποία όμως τον περασμένο φθινόπωρο κατάφερε να εξασφαλίσει από τις τράπεζες δάνειο 30 εκατ ευρώ με την συμμετοχή και των βασικών της μετόχων επιπλέον 5 εκατ ευρώ.

Ως αντάλλαγμα, η διοίκηση της αλυσίδας δεσμεύτηκε να προχωρήσει στο κλείσιμο ορισμένων υποκαταστημάτων της (σήμερα το δίκτυο καταστημάτων της ξεπερνά τα 1.000 καταστήματα), που δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα.

H εικόνα για τη μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, με τους 13.000 εργαζόμενους έχει επιδεινωθεί.

Εντούτοις αν και η αλυσίδα έχει να δημοσιεύσει ισολογισμό από το 2011, η διοίκηση της θεωρεί εφικτό τον στόχο «επιστροφή στην κερδοφορία». Και αυτό γιατί, εκτός του ότι έχει γίνει λεπτομερής σχεδιασμός (έχουν προβλεφθεί επακριβώς οι χρηματοδοτικές ανάγκες για το επόμενο διάστημα), έχουν ληφθεί υπόψη και οι πιο συντηρητικές προβλέψεις για την πορεία της κατανάλωσης (κάμψη 2% με 3% το 2016).

Να σημειωθεί ότι από το καλοκαίρι με την επιβολή των capital controls, ένα από τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετώπισε η αλυσίδα ήταν το αιφνίδιο αίτημα πολυεθνικών ομίλων για την πληρωμή τους σε μετρητά, το οποίο ήταν εξαιρετικά δύσκολο να ικανοποιηθεί. Οι επιπτώσεις έγιναν ορατές στα ράφια των καταστημάτων της αλυσίδας σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων, καθώς πολλοί προμηθευτές της πάγωσαν την συνεργασία μαζί της.

Υπενθυμίζεται ότι την τελευταία διετία η Μαρινόπουλος ενσωμάτωσε στο δίκτυο της 166 καταστήματα που αποτελούν προϊόν συμφωνιών εξαγοράς ή/και franchise. Οι εξαγορές αυτές αν και ισχυροποίησαν την γεωγραφική της θέση στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα, εντούτοις αύξησαν τα οικονομικά της προβλήματα.

Βασιλόπουλος: Επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ το 2016

Παρά τα capital controls, εντός του 2015 η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Βασιλόπουλος, επένδυσε 95 εκατ. Ευρώ, προσθέτοντας 27 νέα καταστήματα στο δίκτυό της και αυξάνοντας τον αριθμό των εργαζομένων της κατά 1.147 άτομα.

Για την νέα χρονιά ο Όμιλος σχεδιάζει επιπλέον επενδύσεις 100 εκατ. Ευρώ, μεγάλο μέρος εκ των οποίων θα διατεθεί και για την ανακαίνιση των υφιστάμενων καταστημάτων της αλλά και το άνοιγμα επιπλέον 30.

Παράλληλα σχεδιάζει για το 2016 επενδύσεις ύψους περί τα 100 εκατ. ευρώ. Είναι μία από τις λίγες εταιρείες του λιανεμπορίου που τα κέρδη της τα επανεπενδύει στην αγορά,βελτιώνοντας ακόμη περισσότερο τη θέση της.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος από το 2013 μέχρι και σήμερα έχει προχωρήσει σε εξαγορές περί των 16 καταστημάτων από τις αλυσίδες Μπαλάσκας, Βασιλειάδης, Ποδαράκης, Καραγεώργος, Αρβανιτίδης, Welcome και Εxtra Πρώτα, συνολικού εκτιμώμενου τζίρου περί τα 50 εκατ. ευρώ.

Στην παρούσα φάση, δίνει ιδιαίτερη έμφαση και στον επανασχεδιασμό των προϊόντων της ιδιωτικής ετικέτας της.

Πρόκειται για ένα project, το οποίο θα διαρκέσει τρία έτη (2015 – 2017) και θα συμπεριλάβει όλες τις υποκατηγορίες των ιδιωτικών σημάτων της ΑΒ Βασιλόπουλος (ΑΒ Κλασικά, τα AB Bio και Care).

Το κόστος της σχετικής επένδυσης ανέρχεται στο 1 εκατ. ευρώ.

Στην Αθήνα «κατεβαίνει» η Μασούτης

Την κάθοδο της στην Αθήνα, προετοιμάζει η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Μασούτης» η οποία αναζητά να εξαγοράσει μικρομεσαίο όμιλο με τζίρο της τάξης των 50 εκατ. ευρώ. Η αλυσίδα που ιδρύθηκε το 1976 από τον Διαμαντή Μασούτη, φέτος εκτιμάται να έχει τζίρο κοντά στα 750 εκατ. ευρώ καταλαμβάνοντας μερίδιο 10,7% στην πανελλαδική αγορά των σούπερ μάρκετ και 33,5% στη Βόρεια Ελλάδα, όπου είναι και leader.

Σήμερα η αλυσίδα διαθέτει 260 καταστήματα (241 λιανική και 19 cash n carry από τον Έβρο μέχρι τη Χαλκίδα) με τους 6.300 εργαζόμενους φέτος θα παρουσιάσει μικρή άνοδο των κερδών EBIT στα 25 εκατ. ευρώ από 23,4 εκατ. ευρώ το 2014.

Ο κύκλος εργασιών παρουσίασε φέτος άνοδο 1%, ενώ για το 2016 έχει μπει ο στόχος της ανάπτυξης κατά 5%. Οι επενδύσεις θα κινηθούν και το 2016 στα 20 εκατ. ευρώ, όπως και το 2015, ενώ σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου, η «Μασούτης» την τελευταία πενταετία έτρεξε με άνοδο 22%, όταν η αγορά υποχώρησε για το ίδιο διάστημα κατά 22%.

Ο όμιλος προχωρεί μέσα στο 2016 σε άνοιγμα οκτώ καταστημάτων, δύο στη Θάσο, δύο στο Αγρίνιο και από ένα στη Λάρισα, τη Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη. Ένας από τους τομείς που η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα θα δώσει έμφαση είναι η περαιτέρω ενίσχυση του Logistic Center που διαθέτει από το 2011 έχοντας κάνει επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider